Blogtips #8 transparantie, authenticiteit en eerlijkheid

Hoe belangrijk eerlijkheid van een blogger is? Wanneer je eenmaal als blog een groep lezers hebt opgebouwd is dat geweldig. Mensen nemen adviezen van je aan omdat ze je vertrouwen, je bent een soort vriend, of misschien zelfs een autoriteit in jouw niche. En dat is best een verantwoordelijkheid! Wanneer je blog eenmaal wat groter is gaan er allerlei bedrijven, merken, mensen aan je trekken. Wat zijn de do’s en don’t op het gebied van eerlijkheid, transaprantie en authenticiteit? En hoe denkt jij, als lezer hierover wanneer je blogs leest?

is-dit-gesponsord-of-niet

Wederom wil ik bij deze blog zeggen tegen bloggers: doe wat goed voelt. Deze blog heb ik geschreven om je ergens van bewust te maken, het enige wat ik hoop te bereiken is dat je erover nadenkt. Ik wil je nergens toe verplichten, en ik wil niemand beledigen, enkel ergens bewust van maken.

Oneerlijke reclame

Er bestaan verschillende regels in Nederland met betrekking tot reclame. Er is er eentje die ik vaak gebruik om dingen uit te leggen aan andere bloggers en bedrijven waarmee ik samenwerk, namelijk die over oneerlijke reclame. Ik zal het je proberen uit te leggen.

Wanneer een blogger die jij helemaal vertrouwt schrijft over een bepaald product, dan ga je ervan uit dat het bij de blogger vandaan komt, tenzij anders vermeld. Toch? Dat de blogger dit product, deze dienst, of het onderwerp zó leuk vond, dat het de moeite was er een artikel over te schrijven. De inhoud van het artikel zelf is ook belangrijk, maar alleen al het schrijven van het artikel zegt al iets.

Stel nu dat de blogger betaald heeft gekregen om over dat bepaalde onderwerp te schrijven, zonder een vermelding. Dan denk jij: de blogger is zo enthousiast dat hij/zij erover schrijft, dan moet het wel goed zijn! Maar waarschijnlijk had de blogger er helemaal niet over geschreven wanneer deze er geen fijn bedrag (of een tegoed, of producten) voor kreeg. Als blogger lijkt het misschien onschuldig, om eerlijk te zijn zag ik dat zelf eerder ook zo. Maar zet jezelf eens in de rol van de lezer. Die houd je eigenlijk wel een beetje voor de gek.

De lezer heeft recht om te weten waar het artikel vandaan komt. Of je er uit jezelf over hebt geschreven, of dat je de opdracht hebt gekregen. Zelf ben ik geen expert op dit gebied, maar Charlotte van Charlottes law wel, en zij schreef hier een artikel over: Eerlijke blog of reclame? Hier kun je nog even goed nalezen hoe het precies zit en wat de regels op dat gebied exact zijn.

Update: een korte samenvatting van de regels die op dit moment gelden vind je hier.

Hoe eerlijk ben je?

Dit is iets waarbij je als blogger goed stil moet staan. Waarschijnlijk ben je er zelf van overtuigd dat je helemaal eerlijk bent, altijd. Of je producten hebt gekregen of zelf gekocht maakt niet uit. Ook als je goed bevriend bent met een pr-dame, of dat je ruzie hebt met de pr-dame die het merk vertegenwoordigt… Of toch niet? Dat kun je denken, maar toch, onbewust, vervormt altijd je mening.

Over iets waarvoor je zelf geen afweging hebt moeten maken om het te kopen of niet, ben je eerder positief. Je hebt er immers niets voor hoeven inleveren. Wanneer je een blush van 50 euro (ik noem maar wat) koopt wil je dat hij goed is. Wanneer je een blush krijgt van 50 euro maakt de prijs minder uit, je hebt namelijk zelf geen overweging hoeven maken. Misschien voel je jezelf zelfs (onbewust) wel een beetje trots dat je zoiets groots hebt gekregen voor je blog.

Hoe graag je ook eerlijk en objectief wil zijn, je kan nooit honderd procent objectief zijn omdat er altijd een verschillende context is. Je mening wordt altijd (zelfs zonder dat je het door hebt) beïnvloed, ondanks dat het op dat moment wel je eerlijke mening is.

vertrouwen

Stel je voor dat een vriendin, iemand die je helemaal vertrouwt, super enthousiast over iets is, en vindt dat je het echt niet kan missen en je het ook móet proberen? Jij laat je overhalen en koopt het ook, als ze zo enthousiast is moet het wel goed zijn! En achteraf kom je erachter dat ze geld aan jou verdiend heeft door je over te halen.  Maar hoe voel je je dan? Zou je haar dan opnieuw vertrouwen? bron foto

Gebruik een disclaimer

Eigenlijk is het dus wettelijk verplicht, maar doordat de regel nogal onduidelijk is kan deze heel verschillend door iedereen worden geïnterpreteerd. Nu wil ik je toch aanraden om altijd aan te geven wanneer je iets hebt gekregen, wanneer je ergens voor betaald hebt gekregen, of wanneer er andere factoren in het spel zij die invloed kunnen uitoefenen op je mening.

Een mooi voorbeeld voor wie altijd eerlijk is over het feit of ze producten heeft ontvangen is Miss Lipgloss. Zie bijvoorbeeld het regeltje onderaan dit artikel die verwijst naar haar disclaimer. Zo weten lezers dat je zo eerlijk en objectief mogelijk probeert te zijn en versterk je dat door eerlijk te zeggen of je producten gekregen hebt.

Mijn disclaimer is op dit moment -ik geef het toe, ik ben wat laat- in de maak! Welke bloggers doen er met me mee?

Blijf bij jezelf, ook als het om geld gaat

Als iets tegen je principes ingaat, doe het niet. Biedt een bedrijf aan dat je dik betaald krijgt voor een advertorial, maar mag je er niet bij zetten dat het om een advertorial gaat? Als je daar niet achter staat, niet doen.

Ik weet dat er ook veel bloggers zijn die dit wel oké vinden, maar toch raad ik aan hierover goed na te denken – ook uit het perspectief van de lezers zoals ik die eerder omschreef. Je lezers weten niet meer of ze je kunnen vertrouwen wanneer ze niet meer zeker weten of je dingen schrijft vanuit jouw mening of vanuit belang voor je portemonnee.

Ik raad je aan je niet om te laten kopen voor geld, mooie spullen, betere connecties. Het belangrijkste is dat je vasthoudt aan jezelf en aan je blog. En ik weet hoe lastig dat kan zijn als bloggers om je heen dat niet doen (waardoor je zelf bijvoorbeeld minder verdient of minder producten krijgt), maar als je goed genoeg bent kom je er toch wel. Uiteindelijk ben je jezelf dankbaar dat je jezelf trouw bent gebleven. Je blog is namelijk veel meer waard dan dat, denk eens hoe veel tijd, energie en liefde je erin steekt! Blijven vasthouden aan je principes dus, wat jouw grenzen ook zijn!

Gebruik de kracht van bloggen

Dit is eigenlijk het hele idee van een blog, de kracht van het bloggen. In het begin waren alle bloggers onafhankelijk, dat was juist de kracht van een blog. Als je een eerlijke review wilde lezen, dan las je een blog, geen tijdschrift. Ik zal het je uitleggen…

Je ziet in tijdschriften vaak pagina’s waarop ze bepaalde producten of diensten aanraden. Je kan je voorstellen dat een magazine die net een grote deal met een adverteerder heeft gesloten eerder de neiging heeft een product van die adverteerder op die aanraders pagina te zetten. En dat is waar een blogger het kan winnen van een tijdschrift: die eerlijkheid, betrouwbaarheid.

En ik weet wel, hoe groter je blog is, hoe meer je ook te maken krijgt met adverteerders op die manier. Maar wanneer het je lukt om zelfs dan nog eerlijk te blijven, dan doe je iets goed. Dan houd je vast aan de kracht van bloggen. De kracht van een blog is dat er ‘gewone’ mensen achter zitten, mensen zonder belangen die altijd eerlijk kunnen zijn. Nu hebben bloggers soms wel belangen in dit geval, maar houd toch vast aan je eerlijkheid, dat is juist je kracht!

Het is jóuw blog, niet die van pr- of mediabureaus

Tenslotte wil ik je aanraden je niet mee te laten slepen door enthousiaste pr- of mediabureaus of andere bedrijven die ‘iets geweldigs voor je blog hebben’. Dat zij allemaal leuke plannen hebben voor je blog is leuk, maar je moet het er wel mee eens zijn. Zij handelen vanuit hun eigen belangen, houd dat in je achterhoofd. Voel je dan ook niet verplicht een artikel te schrijven wanneer je gratis producten hebt gekregen of naar een event bent gegaan als je er anders ook niet over had geschreven.

Jouw blog is jouw blog omdat jij er een geweldig plan mee had. Omdat jij een uniek idee had en zo enthousiast was om daarover te gaan bloggen. Het is zonde om je blog dan vol te zetten met verslagen van events of vol met producten die je hebt gekregen terwijl dat eigenlijk niet je bedoeling is. Houd vast aan je eigen plannen, want ik weet zeker dat die goed zijn!

Hoe denken bloglezers hierover?

Tenslotte ben ik heel erg benieuwd hoe lezers hierover denken, aangezien jullie eigenlijk centraal staan in deze blogtip. Jouw mening is belangrijk! Vind jij het bijvoorbeeld vervelend wanneer bloggers er niet bij zetten wanneer ze betaald krijgen voor een artikel? Of vind je het juist helemaal niet erg? En twijfel je weleens aan de oprechtheid van bloggers, of lees je vol vertrouwen?

Lees ook de vorige blogs uit de serie met blogtips:

58 reacties

  1. Theresa 1 december 2013 / 08:11

    Heel handig! Ik wist niet dat er van die regels waren 😛

    • Jel Bouman 2 februari 2015 / 13:22

      Helder geschreven. Leuk. Ik ben een beginnende blogger. En moet mijn weg nog zien te vinden. Dat te doen wat helemaal bij mij past. Het begint te komen.

  2. Beautydagboek 1 december 2013 / 08:28

    Ik vind dit stuk echt heel verhelderend en goed geschreven. Je hebt helemaal gelijk, ik denk dat het belangrijk is dat de lezer weet of een product is opgestuurd of dat er zelf voor betaald is. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan dat het de mening van een lezer kan beïnvloeden. Maar het is zeker belangrijk.

  3. Martina 1 december 2013 / 08:45

    Interessant artikel, eerlijkheid is onwijs belangrijk!

  4. Tamarah 1 december 2013 / 09:03

    Mooi artikel ik vind het heel belangrijk dat je authentiek blijft! En zelf ga ik alleen met een bedrijf in zee als ik het bij mij vind passen en het ook echt typisch tam is! 😉 Miss lipgloss vind ik indd een goed voorbeeld. Ik vind haar betrouwbaar overkomen.

  5. Marieke 1 december 2013 / 09:15

    Heel sterk artikel! Ik heb hier inderdaad ook regelmatig mee te maken. Ook een reden dat ik onlangs bij een mediabureau ben aangesloten, zodat zij mij hiermee kunnen helpen.

    Ikzelf geef het altijd aan als ik betaald krijg voor een artikel. Met de woorden ‘advertorial’, ‘sponsored post’ of ‘geschreven in samenwerking met…’. Dat laatste is misschien niet heel duidelijk, maar dat heeft dan weer te maken met de ‘druk’ die bedrijven erachter kunnen zetten. Als blogger word je soms in het nauw gedreven (ik heb al heel vaak ‘nee’ gezegd)!

    Ik zou graag dat artikel willen lezen, maar de link doet het niet. Ik krijg een error. Kan dat kloppen?

  6. Suzanne 1 december 2013 / 09:44

    Een disclaimer is inderdaad heel slim. Hier zit ik zelf ook over na te denken en veel uit te proberen. Misschien toch wel slim ja.

  7. Ashleey 1 december 2013 / 09:59

    Je hebt me echt aan het denken gezet! Heel fijn zo’n artikel Lisanne! 🙂

  8. Isabel 1 december 2013 / 10:21

    Ik ben het er eigenlijk helemaal mee eens. Disclaimer heb ik nog niet, ik wist nooit zo goed wat ik er in moest zetten. Misschien een idee voor een artikel? Ik wil namelijk ook niet zomaar een disclaimer van iemand overnemen haha.

  9. Barbara Schriek 1 december 2013 / 10:30

    Hoi Lisanne, Bedankt voor dit artikel. Ik denk dat het heel belangrijk is om altijd te laten zien waar de informatie vandaan komt. Succes met het schrijven van je disclaimer!

  10. Sylvia 1 december 2013 / 10:34

    Hoewel die regels natuurlijk handig zijn als houvast, vind ik dat je met gezond verstand en morele waarden ook wel in moet zien dat je je lezers zo goed en volledig mogelijk moet informeren als het op dergelijke artikelen aankomt 😉

    • Lisanneleeft 1 december 2013 / 14:02

      Ben ik het mee eens, maar toch zie je het vaak anders gaan dan hoe ik het nu omschrijf!

  11. Kirsty 1 december 2013 / 10:42

    Wat een supergoed artikel! Ik blog nog niet zo lang, maar ik heb al meegemaakt dat ik samenwerkingen heb afgewezen, omdat ik óf hetgeen het bedrijf van mij verwachtte tegen mijn principes inging, bijv. als ze verwachten dat ik gratis en voor niks producten die ze mij opsturen review en dat ze dan ook nog eens een banner willen en een inzage van het artikel voor het online gaat.. Oftewel: dan willen ze je dwingen gratis reclame te maken voor hun product. Ben ik dan arrogant dat ik als beginnend blogger nee zeg?
    Ik heb ook al wel eens nee gezegd omdat een samenwerking gewoon totaal niet bij mij en mijn blog paste, dat kon het bedrijf dat met me wou samenwerken gelukkig wel waarderen, omdat ik toch liever dicht bij mezelf blijf dan dat ik een mooie deal binnensleep.

  12. Marloes 1 december 2013 / 11:07

    Wat een goed en duidelijk artikel weer Lisanne, fijn!

  13. La VieSagista 1 december 2013 / 11:11

    Wauw wat een goed artikel zeg! Ik vind het heel goed dat je hier aandacht aan besteedt. Transparantie blijft inderdaad een lastige kwestie, omdat 100% transparant zijn niet lukt. Maar het is wel belangrijk om daar in ieder geval zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen. Echt credits voor dit artikel!

  14. Tineke 1 december 2013 / 11:20

    Wat een leerzaam artikel, alleen het is voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat zo`n disclaimer is.. Zal zo eens even googelen. Ik heb dit artikel even opgeslagen, staat een hoop info in die ik voor de toekomst wel zou kunnen gebruiken!
    Liefs

  15. MySimplySpecial 1 december 2013 / 11:21

    Wat een goed stuk! Ik vind het zelf heel belangrijk om zo eerlijk mogelijk te zijn ookal wordt je onbewust beïnvloed door vanalles en nog wat. Een disclaimer is zeker iets wat ik nog wil gaan toevoegen!

  16. Tedje 1 december 2013 / 11:44

    Wat een super goed stuk. Ik heb ook nog geen disclaimer, misschien toch maar eens over nadenken!

  17. Maai 1 december 2013 / 12:03

    Goed om eens te lezen. Ik stoor me daar wel eens aan. En ik vind et juist fijn als mensen dat er wel bijzetten want dan kan k zelf kiezen of ik het product leuk genoeg vind om te lezen. Ik vind het wel eens vervelend om er later achter te komen dat iets een advertentie is. Ben blij dat ik voor mezelf bepaalde producten heb afgewezen nu ik dit lees want je hebt gelijk. Ik wil graag eerlijk blijven tegen mijn lezers, dan maar wachten tot er een keer wat komt wat me wel aanspreekt. Over zo’n disclaimer ga ik na denken. Bedank voor de tip!

  18. Isabel Cristina 1 december 2013 / 12:14

    Wat een goed artikel weer! Ik heb zelf geen ervaring met advertorials. Als lezer vind ik het wel fijn om te lezen of een artikel producten bevat die zijn opgestuurd. Het is moeilijk om te herkennen of een blogger écht enthousiast is over een product of enthousiast is door de deal die ze hebben gesloten. Als er artikels worden geschreven over producten die zijn toegestuurd waar ze niet tevreden over zijn, zijn ze in mijn ogen eerlijk en echt. Goed dat je hier aandacht aan besteedt!

  19. I scream beauty 1 december 2013 / 12:28

    Goed geschreven. Wij hebben ook wel eens artikelen geplaatst waar we achteraf toch niet helemaal achter stonden. Foutje van beginnende bloggers zullen we maar zeggen. Wij vinden het wel heel belangrijk dat iedereen eerlijk over producten schrijft, meningen kunnen natuurlijk verschillen, maar bezoekers voor de gek houden is niet goed!

  20. Dorien 1 december 2013 / 12:54

    Mooi artikel! Ik vind het inderdaad ook erg belangrijk dat bloggers eerlijk zijn, je vertrouwd er op dat zij hun eerlijke mening geven. Voor mij is dit heel belangrijk omdat ik ook echt waarde hecht aan de reviews bijvoorbeeld, wanneer ik een nieuw product wil kopen kijk ik altijd eerst of er een review over is geschreven. Het is dan wel fijn als je weet dat daar de eerlijke mening van de blogger in staat en dat het niet een verhaaltje is wat het bedrijf wil dat er geschreven wordt. De meiden van LiveLifeGorgeous doen dit ook altijd goed, zij zetten in de titel van het artikel al of het om een advertorial gaat. Dat is erg fijn!

  21. Hester 1 december 2013 / 12:59

    Ik geloof echt in de kracht van het bloggen. Ik zoek eerder reviews op het internet omdat ik er vanuit ga dat het een eerlijke mening is. Ik vind het wel fijn te weten dat een blogger een disclaimer gebruikt of zegt dat ze het product gratis opgestuurd hebben gekregen maar vind het ook niet essentieel. Ik vertrouw gewoon snel op bloggers als persoon, het zijn geen grote bedrijven. Echt grote bloggers krijgen zo veel dat ze alleen over producten schrijven die ze echt goed vinden, dus dat vertrouw ik wel. En ik heb ook het gevoel dat je er snel doorheen ziet als iemand niet helemaal eerlijk is, het is gewoon duidelijker als iemand echt overtuigd is.

  22. Resy 1 december 2013 / 13:30

    Ik vind dit een erg goed deel uit je serie. Ik vind een eerlijke review erg belangrijk en dus ook fijn om te weten of iemand het product zelf heeft gekocht of heeft gekregen. Want ik geloof, net als jou, dat wanneer je inderdaad een dure blush (of een ander duur product) toegestuurd krijgt, je er eerder positief over schrijft, dan wanneer je hem zelf hebt aangeschaft. Hoe Cynthia dit doet vind ik dan ook erg goed!

  23. Lisa 1 december 2013 / 13:43

    Ik zou het er wel bij vermelden;) Maar ik heb nog nooit een review geschreven.

  24. Geanne 1 december 2013 / 13:43

    Ik vind ook dat je altijd moet aangeven dat het om betaalde content gaat, of dat inderdaad in geld is of als gekregen product. Eerlijkheid gaat boven alles. Goed artikel!

  25. Ise 1 december 2013 / 14:02

    Interessant onderwerp! Ik denk dat het best verleidelijk is om je (onbewust) een beetje me te laten slepen in de reclamewereld. Goed dat je er aandacht aan besteed, vaak is het ook iets waar de meeste bloggers liever niet over praten.

  26. Tess Evea 1 december 2013 / 14:07

    Super goed dat je dit zo doet. Het is heel erg makkelijk om je mee te laten slepen en ik snap ook best dat veel mensen dat doen, maar eerlijkheid moet voor op worden gesteld inderdaad.

  27. Rianca 1 december 2013 / 14:25

    Ik vind een disclaimer ook een goed iets. En daarnaast heb ik altijd wel snel genoeg door of een blogger eerlijk is of niet. Want hoe enthousiast ze iets op papier kunnen zetten terwijl ze het er niet mee eens zouden zijn. Ik heb dat gewoon door. Het klinkt dan toch niet enthousiast genoeg ofzo.

  28. Dagmar 1 december 2013 / 15:04

    Heel mooi geschreven en juist die kracht is zoveel waardevollers dan we soms denken… Met elk woord en afbeelding die wij tonen op onze blogs kun je een reactie teweeg brengen, anderen bewust maken, inspireren, motiveren, stimuleren… Ik hoop dat iedereen die schrijft, bewust is van deze invloed en haar doelgroep. Heel duidelijk en helder artikel, eerlijkheid duurt het langst <3

  29. Explorista 1 december 2013 / 15:15

    Goed dat je hierover schrijft. Ik heb voordat ik online heel goed nagedacht over wat ik wilde. Ik accepteer alleen persreizen als het een goede insteek voor mijn reisblog heeft, want mijn lezer moet er iets aan hebben. Als het gaat om iets wat helemaal niet haalbaar is voor mijn lezer heeft het geen nut. Of een duur hotelverblijf terwijl mijn blog over budgetreizen gaat. Dat is onzin, en dan neemt niemand je serieus. Als ik producten ontvang voor een review, dan schrijf ik dat erbij. In veel gevallen zal ik ook een winactie doen met dat product zodat mijn lezer er ook écht iets aan heeft. Dat is bovendien een veel leukere (en slimmere) lange termijn tactiek dan alles maar houden (wat moet je met al die spullen?).

    Ik ben van huis uit journalist, en hecht dus heel veel aan objectiviteit en eerlijkheid. Daarom schrijf ik op mijn reisblog ook alleen maar over locaties waar ik zelf ben geweest, zodat ik niemand iets aanprijs waar ik niet achtersta. Ik ben altijd 100% eerlijk, dat maak ik bedrijven ook duidelijk bij samenwerkingen. Bij alles wat ik doe hou ik mijn lezer in mijn achterhoofd: wat hebben zij hier aan? Dat is voor mij de beste insteek van bloggen, maar er zijn veel verschillende manieren om het te doen 🙂 Ik kan me niet voorstellen dat ik het anders zou doen!

  30. Tiffany 1 december 2013 / 17:15

    Bij mij is het lang zo ver nog niet, maar wanneer ik een aanbod krijg voor een advertorial of wanneer ik iets toegestuurd krijg, ben ik diegene die de beslissingen neemt. Mijn blog is mijn blog, daar heeft geen adverteerder iets aan te zeggen. Ook ik weet wat mijn lezers appreciëren. En ik geef mijn lezers de eerlijkste mening die ik heb. Dus bij mij zal het altijd vermeld worden en zal ik altijd open kaart spelen, dat is een belofte 🙂

  31. Gea 1 december 2013 / 18:06

    Wat een fijn artikel,! Het is inderdaad erg belangrijk als blogger om eerlijk te zijn over een product.
    Een goede review vind ik erg belangrijk en ik denk ook veel mensen. Een blogger geeft ook al gauw veel invloed over een product, als die gene vind dat het slecht is dan gaan mensen dat ook geloven. Ik denk dat het voor iedereen anders is, en ook elk product voor anderen weer heel anders kan zijn het blijft ten slot een mening 🙂 liefs

  32. Lotje 1 december 2013 / 18:46

    Wat een fijn artikel en ik vind zelf ook dat je beter eerlijk moet zijn en je lezers natuurlijk voorop staan! Xoxo

  33. Kimberley 1 december 2013 / 19:10

    Ik vind het belangrijk om te weten wanneer een artikel (of filmpje) een advertorial is, dus dat ik weet dat de blogger er voor betaald heeft gekregen. Het is niet zo dat ik het artikel dan meteen minder leuk vind, maar dan neem ik het wel met een korreltje zout. Wat betreft gekregen producten ben ik hier minder strict in, dan vertrouw ik erop dat de blogger dezelfde mening geeft als dat ze het zelf gekocht zou hebben 🙂

  34. Nicole 1 december 2013 / 19:18

    Jeetje, goede blog. Heb er nooit echt bij stil gestaan eigenlijk! Het scheelt dat mijn blog nog enorm klein is, maar ik heb wel een aantal artikelen online staan die uiteindelijk (in eerste instantie) geschreven zijn voor een andere website. Dit zet ik er dan ook altijd netjes bij. Maar ik heb geen idee hoe dit overkomt bij lezers.

    Waar ik in ieder geval als lezer een gruwelijke hekel heb, is als je een artikel leest en pas aan het einde ziet staan dat het een advertorial is.

  35. Anouk 1 december 2013 / 19:20

    Mijn disclaimer staat al een tijdje overeind. Goed blog, mooi geschreven!

  36. Hester 1 december 2013 / 19:34

    Heel goed artikel! Ik heb al wel eens een advertorial afgeslagen omdat ik er per se die vermelding bij wilde hebben en zij niet. Tja sorry, dat gaat niet werken. En ik heb er wel vaker heel erg voor moeten strijden, maar goed, je hebt principes of je hebt ze niet. Ik vind het zelf ook altijd erg vervelend om een advertorial zonder vermelding te lezen, ook omdat ik vind dat mensen dan wel heel makkelijk geld verdienen… Als ik geen ‘advertorial’ zou vermelden, zou ik misschien ook nog wel iets meer op mijn bankrekening hebben staan maar dat wil ik gewoon niet. Soms voelt dat oneerlijk, maar ik weet dat ik er echt niet blij van zou worden als ik niet eerlijk ben. Ook bij opgestuurde producten zet ik het er altijd onder, vind dat toch wel zo eerlijk want het maakt nog altijd verschil!

  37. Wendy 1 december 2013 / 19:36

    Fijn artikel en een goed onderwerp om eens over na te denken. De meeste dingen voor mijn blog koop ik gewoon zelf, maar een aantal producten heb ik gekregen. Het is inderdaad goed om eerlijk te zijn tegenover je lezers.

  38. Monique 1 december 2013 / 19:43

    Erg handig artikel. Zelf heb ik (nog) geen disclaimer. Maar Is misschien wel een goed idee om er bij te zetten.

    Als lezer twijfel ik soms zo erg aan de echtheid, al staat er een disclaimer bij. Meestal zie je 10x hetzelfde artikel voorbij komen en dan denk ik pfff. Maar of het dan ook echt zo leuk en goed is daar twijfel ik dan aan. Niet altijd, maar bij sommige producten wel.

  39. Queen of Jet Lags 2 december 2013 / 07:30

    Goed dat je deze post hebt geschreven! Ik vind het heel belangrijk dat bloggers eerlijk zijn, helemaal als het om beauty producten gaat. Ik post zelf ook altijd een disclaimer of vermeld het in een post als ik iets gekregen heb. Leuke blog heb je!

    Liefs,

    Noor
    http://queenofjetlags.com

  40. Syl 2 december 2013 / 10:05

    Ik vind het onwijs belangrijk dat een blogger eerlijk is. Niet iedere blogger hoeft de zelfde mening te vormen over het zelfde product. Maar ik vind wel dat er bij moet staan of het zelf gekocht is, opgestuurd door een bedrijf of dat er betaald word voor een review.

  41. Kim / Vintage & Beauty 2 december 2013 / 12:28

    Fijn artikel! Ik ben het helemaal met je eens, vind ook dat openheid en kijken of iets echt bij je past op de langere termijn zijn vruchten afwerpt. Ik heb in het verleden wel eens een product ontvangen (verdien (nog) geen geld met bloggen) en omschreef dit altijd in mijn artikel. Vrijwel alle mensen met wie ik samenwerk ken ik uit real life, voordeel ervan is dat mensen echt betrokken zijn geworden bij mijn blog en nog regelmatig oprechte mails sturen hoe het met mijn blog gaat en nu bijv. ook als vanzelfsprekendheid willen meewerken aan mijn winactie. Mijn blog is hierdoor wellicht niet zo groot maar past wel echt bij mij 🙂

  42. Elyne 2 december 2013 / 17:10

    Goed artikel! Ik heb een beginnende blog, dus ik krijg niets toegestuurd of aangeboden, maar als het er ooit van zou komen, zou ik veel belang hechten aan transparantie. Ik vind het zelf als lezer ook altijd nogal vervelend als ik halfweg een blogpost merk dat het om gesponsorde inhoud gaat, zonder dat dit vermeld staat.

  43. Eline 3 december 2013 / 19:07

    Goed artikel, ik heb al een aantal keer gehad dat een bedrijf graag wilde dat ik/zij een artikel op mijn blog plaatste maar dat er dan niet bij mocht staan dat het om een advertorial/samenwerking/gesponsord artikel mocht gaan. Sorry, maar dan gaat het niet door, jammer dat bedrijven dan soms wel eens een beetje snerend reageren… Maar zonder die vermelding komt er geen artikel.

    • Lisanneleeft 4 december 2013 / 20:18

      Niks van aantrekken hoor, super dat je dan toch vasthoudt aan wat jij vindt 🙂

      Het is helemaal niet gek dat je daar nee op zegt, dat doe ik ook (zoals je waarschijnlijk al begrijpt) ook altijd!

  44. Joanne 5 december 2013 / 19:41

    Heel goed artikel! Ik ben het er, als lezer van veel blogs, helemaal mee eens.
    Ik heb het vaak gelijk door als iets een advertorial/gesponsord is en kan me er dan erg aan irriteren als het er niet duidelijk bij staat. Ik zie in de comments dat veel lezers het niét door hebben namelijk.
    Dat Cynthia het erbij zet vind ik echt een pré . Ik vond het dan alleen wel erg jammer dat ze het er niet duidelijk bij had gezet in het artikel over haar extensions. De reden die ze daarvoor gaf, dat het om een dienst ging i.p.v. een product o.i.d., vond ik ook niet oké. De extensions die in het haar gingen zijn wel degelijk een product en het feit blijft dat ze niet heeft hoeven betalen voor iets waar ik wél voor zou moeten betalen. En niet zo’n beetje ook. Je moest echt de comments doorlezen om erachter te komen dat het gesponsord was (daar gaf ze het wel toe), maar veel mensen doen dat niet. Vooral omdat ze het er normaal wel bijzet, vond ik dat een beetje apart. Maar goed, zij zet het er over het algemeen tenminste nog bij. Veel andere bloggers doen dat niet terwijl het wel overduidelijk een advertorial is.

    Waar ik me het meest aan stoor, is bloggers die reclame maken op instagram. Dat komt over als echt een ‘persoonlijk’ iets en als je daar een foto van een product plaatst denken de meeste mensen dat je dat ook echt zelf elke dag gebruikt e.d. En toch zie ik gewoon advertorials op instagram voorbijkomen. Dan posten veel bloggers ineens over hetzelfde product of een blogger post hetzelfde plaatje meerdere keren op verschillende tijdstippen (en heeft de eerdere dan al weggehaald). Dan staat er soms wel heel klein bij van ‘ad’, maar dat staat dan achter een link (het lijkt dan net alsof het bij de link hoort) en veel lezers weten überhaupt niet wat dat betekent. Dat soort dingen vind ik gewoon geen zuivere koek en daardoor vertrouw ik de mening van die bloggers toch minder, ook als het gaat om dingen die niet gesponsord (lijken te) zijn.
    Het heeft gewoon iets erg sneaky’s, geld verdienen over de rug van iemand anders inderdaad. Ik vind het vaak ook iets beledigends hebben, dat ze denken dat ik het niet doorheb. En als ze denken/weten dat ik het doorheb, hadden ze het er net zo goed gewoon netjes bij kunnen zetten.
    Oke, dit klinkt nu heel erg gefrustreerd, maar het valt wel mee. Ik blijf de bloggers wel volgen maar ben extra kritisch en geloof niet zomaar meer alles wat ze zeggen.

  45. Jhemyla 7 december 2013 / 15:01

    Wat een goed artikel zeg. Ik zet ook altijd onderaan mijn artikelen of het een samenwerking is etc. Soms vragen bedrijven mij dit weg te halen maar dat doe ik nooit.

  46. Jennifer 17 december 2013 / 15:01

    Super goed artikel!
    Maakt veel duidelijk voor de lezers 🙂

  47. Annebelle 17 december 2013 / 20:09

    Ik ga meestal wel uit van eerlijkheid. Als er duidelijk bovenaan -advertorial- staat, dan ben ik er wel heel bewust van!

  48. Infinity Lifestyle 16 januari 2014 / 17:15

    Helemaal mee eens! eerlijkheid is onwijs belangrijk. Niet alleen met bloggen, ook in het dagelijks leven natuurlijk.
    Sommige blogs zal ik inderdaad wel in twijfel trekken.
    Als je producten krijgt mag je dat best zeggen.
    Het is nou eenmaal zo dat we niet allemaal dezelfde dingen fijn of leuk kunnen vinden.
    Voor bedrijven is en blijft het snelle reclame en publiciteit, of dit nou positief of negatief is.
    Wij zullen altijd kenbaar maken dat we producten willen beoordele, maar dat dit niet altijd even positief is! Deal with it, toch? 🙂
    Verhelderende tips. Knap dat je zo sterk in je schoenen bent blijven staan!
    With love N

    • Marsha 30 september 2014 / 14:06

      Hoi Lisanne, top tips heb je over do’s en dont’s voor bloggen. Ik ga er mee beginnen, was dus op zoek en je wordt goed gevonden… top gedaan! Ik ga ermee aan de slag, en thxs for sharing = caring….
      groetjes Marsha

  49. Senna 31 januari 2015 / 13:26

    Wat een fijn artikel, Lisanne!
    Ik ben er ook helemaal mee eens!

    Ik vind het zelf onwijs belangrijk dat een blogger eerlijk is tegenover zijn/haar lezers.

    Heel erg inspirerend, dankje!

  50. Webshopjunky 21 juli 2015 / 23:30

    Hai Lisanne,
    Ik was eigenlijk al lang van plan mn bedje in te duiken, maar moet me toch nog even door al je tips en truuks heen lezen! ik blijf maar door klikken..!

    Wat me verbaasd zijn de vele bloggers die door bedrijven worden benaderd en daar soms behoorlijk mee worstelen. Begrijp door jou blog dat ik me nog aardig moet verdiepen in alle “regeltjes”. Ik hoop vooral dat ik gewoon lekker mijn eigen verhaal kan blijven doen en daar aan kan vasthouden. Inmiddels heb ik elke dag bezoekers op mijn pagina (ECHTE!!!) en dat vind ik al super leuk! Ben nog lang niet bij duizenden bezoekers maar zoals je zegt, dit hoeft ook niet. Zolang je maar lekker jezelf kan zijn! Bedankt voor de tips, ik lees nog even door…

    We gaan nog lang niet slapen!!!! ;-p

    Groetjes Linda

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.