Blogtips #24: Reclameregels voor bloggers

Sinds 1 januari 2014 is er een nieuwe reclamecode gekomen voor social media. Hierdoor zijn meer bloggers eerlijk gaan vermelden wanneer iets gesponsord is, maar ik zie dat veel bloggers het nog niet helemaal begrijpen (of simpelweg nog niet genoeg weten). Om alles in een keer duidelijk te maken zet ik alles op een rij. In de jip en janneke-taal die je van me gewend bent!

reclameregels

De reclamecode social media

Zoals ik al zei geldt er sinds het begin van dit jaar de reclamecode social media. Dit zijn een aantal nieuwe regels die vooral gelden voor influencers online. En ja, als je een blog hebt, hoe klein die ook is, dan ben jij ook een online influencer en dan gelden deze regels ook voor jou.

De exacte regels zijn hier op de website van de reclamecode te vinden.

Waarom is die reclamecode social media hard nodig is

We kennen allemaal alle reclametrucjes wel die ervoor zorgen dat jij een product gaat kopen. Althans- daar trappen we niet meer in, toch? Nee, de traditionele reclame herkennen we allemaal prima, zo ook de advertenties die je hier rechts in mijn sidebar ziet staan, klik je daar ooit weleens op? Je weet in elk geval wel dat het reclame is. Of de reclamespotjes op tv, ook heel duidelijk! Net zoals de verkopers op straat of die bij je aan de deur komen; die komen niet omdat ze je aardig vinden en iets leuks voor je willen doen – nee, het is reclame, verkooptrucjes.

Maar wat nou als jouw favoriete blogger een product aanprijst?

Schrijft hij/zij daar dan uit zichzelf over, of… is de blogger er stiekem voor betaald? Dat kun je niet ruiken. Soms is het wel duidelijk, maar lang niet altijd. Daarom is het noodzakelijk om altijd duidelijk te maken wanneer je ergens voor wordt betaald op je blog.

Natuurlijk kun je met een beetje logisch nadenken al wel bedenken dat het niet sociaal acceptabel is om te liegen op je blog, of om zulke dingen te verzwijgen. Helaas zijn er toch bloggers die wel op die manier werken, zoals ik al zei is dat vaak onwetendheid. Als je hierover meer wil lezen, lees dan mijn eerdere artikel over eerlijkheid, authenticiteit en transparantie. Het levert je als blogger oneindig veel voordelen op om simpelweg eerlijk te zijn.

Gelukkig hebben we nu, naast ons gezond verstand, ook een reclamecode die hier een handje bij helpt. Wat mag wel en wat mag niet?

Gesponsord? Geef het aan! (overal!)

Logisch: geef dus aan als iets gesponsord is!

Niet alleen op je blog (gebruik daar bijvoorbeeld ‘dit is een advertorial’, ‘advertorial’ of ‘dit is een gesponsorde blogpost’), maar ook op Twitter, Facebook, Instagram en andere social media moet je vermelden wanneer je ergens voor betaald krijgt, daar kun je een afkoring zoals #spon of #ad gebruiken.

Gekregen producten of reizen

De reclamecode geeft tevens aan dat je bij elke vorm van voordeel moet aangeven dat hier sprake van is. Geef dus altijd aan wanneer je producten hebt ontvangen van een merk/webshop/etc of wanneer je bijvoorbeeld op een reis bent geweest die je niet zelf hebt hoeven betalen voor je blog.

Zelf doe ik dit in een zin onder aan mijn blogpost waarin ik verwijs naar mijn disclaimer, zodat mijn lezer precies weet hoe het in elkaar steekt. Dus; dat ik altijd eerlijk ben over de producten die ik heb gekregen en er daarom ook graag transparant over wil zijn. Daar wordt niemand minder van!

Affiliate links

Zoals ik al zei: je moet bij elk voordeel dat je hebt gekregen of nog kan krijgen dit aangeven. Zo ook bij affiliate links, geef het aan wanneer je affiliate links gebruikt!

Weet je niet wat affiliate links zijn? Ik heb het uitgelegd in mijn blog over geld verdienen met bloggen.

Zelf doe ik dit op dezelfde manier als mijn disclaimer, wanneer ik een affiliate link gebruik geef ik dit aan in de blogpost en verwijs ik naar een pagina die ik speciaal heb gemaakt met uitleg over affiliate links. Zo kan de lezer zelf kiezen of die mij (kostenloos) wil steunen, of liever ‘gewoon’ koopt. Wederom: wel zo transparant; ik ben toch eerlijk, waarom zou het dan een geheim zijn dat ik affiliate links gebruik?

Advertorials

Zoals inmiddels duidelijk is moet je bij een advertorial vermelden dat het een advertorial is. Dit moet je doen op een manier dat het voor de consument duidelijk is.

Op steeds meer blogs zie je maniertjes om te verbergen dat het een advertorial is, helaas doe je het die manier niet volgens de regels.

  • Dingen die niet volstaan zijn bijvoorbeeld bepaalde icoontjes voor een blogpost die dan zouden moeten aangeven dat het gesponsord is. Een nieuwe lezer kan in zo’n geval niet meteen zien wat het betekent en kan dus niet weten dat het om gesponsorde content gaat.
  • Verder is het niet oké om pas ónder je blogpost aan te geven dat het om gesponsorde content ging, wanneer de lezer de reclame leest moet al duidelijk zijn gemaakt dat het om reclame gaat.
  • Hoe dan wel? Boven de blogpost aangeven op een manier waarop elke lezer kan zien dat het om een betaalde blogpost gaat. Als je ‘gesponsorde blogpost’ of ‘advertorial’ gebruikt boven je blogpost weet je zeker dat je goed zit.

Let op: Je zal merken dat er adverteerders zijn die niet willen dat je eerlijk bent naar je lezers. Je bent niet moeilijk of lastig als je daar niet mee akkoord gaat, en ik raad je aan om daar dus gewoon nee tegen te zeggen. Je houdt je enkel aan de regels als je daar nee tegen zegt.

Kortom, wees gewoon transparant naar je lezers, op die manier houd je je vanzelf aan de regels! Binnenkort wil ik een artikel gaan schrijven over prijzen van advertorials, maar ik moest dit eerst gezegd hebben voordat ik daaraan begon. Bloggers, hoe doen jullie dit, gaat alles al zoals het hoort? En lezers: hoe belangrijk vinden jullie dit op een blog?

tips-voor-bloggers

DELEN:

71 reacties

  1. Karin 30 maart 2014 / 07:30

    Wat goed dat er eindelijk een duidelijke set regels is. Zowel voor bloggers als voor lezers is het fijn om te weten waar je aan toe bent. En op deze manier staan eerlijke bloggers sterker tegenover bedrijven die daar wat minder zin in hebben!

    • Karin 30 maart 2014 / 07:57

      Als je de Reclamecode Social Media goed leest, zie je trouwens dat die niet alleen voor bloggers maar ook voor adverteerders zelf geldt. In de praktijk zou dat moeten betekenen dat als een medewerker van een bedrijf bijvoorbeeld een product op een forum aanprijst, hij dan ook moet zeggen dat hij bij dat bedrijf werkt…

      • Lisanneleeft 30 maart 2014 / 13:25

        Hij geldt inderdaad ook voor adverteerders, maar als blogger ben je dus ook verantwoordelijk voor wat je zelf doet als blogger!
        Ik ben alleen goed op de hoogte van de regels voor bloggers omdat ik daar zelf mee te maken heb, haha. Maar het lijkt me best logisch dat wanneer iemand ‘anoniem’ dingen gaat aanraden met de intentie om meer te verkopen dat dit ook niet helemaal zuiver is en je daar ook transparant over moet zijn.

  2. Tisha 30 maart 2014 / 07:35

    Wat een fijne blogpost weer! Fijn om te lezen dat je weet waar je het over hebt en zeker fijn dat je ons hierover informeert 🙂 Ik denk dat veel bloggers niet eens zouden weten dat dit is ingevoerd zonder jou! Dankjewel 🙂

  3. Carina 30 maart 2014 / 07:35

    Ik ben best blij met de nieuwe code. Vooral omdat het nu een stuk transparanter is wanneer iemand iets heeft gekregen. Zelf heb ik er nog geen last van want ik ben nog te klein qua blog om iets te ontvangen dus alles wat ik post heb ik zelf gekocht. 🙂

  4. Jess 30 maart 2014 / 08:03

    Ik ben al bekend met deze code idd. Ik ben altijd eerlijk maar vind het wel soms lastig als bedrijven opeens moeilijk gaan doen. Al een paar keer meegemaakt dat het allemaal koek en ei was tijdens het maken van de deal en dat wanneer ik een concept stuurde of het artikel online zette, men het niet oké vond dat het bv duidelijk was dat het gespioneerd was. Tja…

    • Lisanneleeft 30 maart 2014 / 13:14

      Van te voren duidelijke afspraken hierover maken, dan kunnen ze daar achteraf ook niet moeilijk over doen!

  5. Yvon 30 maart 2014 / 08:08

    Handig en overzichtelijk om het zo nog allemaal weer eens op een rijtje te hebben. Ik deed het altijd al, aangeven dat het om een ad ging, of wanneer ik boeken van een uitgever had gekregen. Eerlijkheid duurt toch het langst. Het enige dat ik ga veranderen is het aan de bovenkant van het artikel plaatsen.

    Wat ik wel merk is dat bedrijven er nog niet helemaal aan willen. Al een aantal keer heb ik het verzoek gehad geen ‘advertorial’ of iets dergelijks bij een blogpost te plaatsen. Wanneer ik dan aangeef dat wel te doen blijft het opeens opvallend stil…

    • Lisanneleeft 30 maart 2014 / 13:27

      Dat is heel herkenbaar, om die reden moet ik heel veel advertorials afwijzen. Liever geen reclame dan oneerlijke reclame, vind ik!

  6. Frauke 30 maart 2014 / 08:29

    Handig! Ik vind die code wel een fijne richtlijn, al hou ik me er niet altijd aan. Zo vermeld ik bij een advertorial niet helemáál bovenaan de post dat ‘ie gesponsord is – vaak na de inleiding. Dit omdat sommige mensen systematisch gesponsorde content skippen, terwijl (ondanks de links/gesponsorde tekst) ik de inhoud van een advertorial juist zo leuk mogelijk probeer te maken. Dat vind ik wel zonde!

    • Bloggelientje 3 april 2014 / 07:52

      Herkenbaar. Ik zorg ook altijd dat een advertorial zo leuk geschreven is dat hij echt de moeite waard is. Maar veel mensen zien ‘advertorial’ staan en lezen de post dan al niet meer. Dat vind ik jammer!

  7. Marion 30 maart 2014 / 08:39

    Ik heb er zelf niet mee te maken, maar ik vind het goed dat je dit onder de aandacht brengt. Reclamedingetjes vallen me altijd wel op namelijk en soms vraag ik me ook af of iets reclame is of niet. Ja, handig artikel dit.

  8. Manon 30 maart 2014 / 08:46

    Handig om weer even een overzichtje te zien! Het is inderdaad soms best wel lastig want bedrijven sturen al meteen mee in een mail dat je niet mag laten blijken dat het een betaalde post is. Ik vind dat je het fijn op een rijtje hebt gezet 🙂

  9. Susanne 30 maart 2014 / 08:47

    Wat een duidelijke uitleg! Ik hier zelf niet mee te maken maar is altijd handig en interessant om te weten!
    Ik moet zeggen dat ik echte advertorial waar een product ook aangeprezen wordt (dus niet echt een review van een opgestuurd product) vaak oversla. Het ligt er vaak zo dik op! Er zijn maar weinig advertorials waarvan ik denk dat het ook echt gemeend is.

  10. Elize 30 maart 2014 / 08:54

    Ik heb er (nog) niet echt mee te maken gehad en weet ook nog niet of ik dat wil, maar ik vind het zo fijn om via jou al te weten hoe het nu eigenlijk werkt/hoort! Ik zie het zo vaak fout gaan nu ik er meer vanaf weet. Kan ik me ook wel goed voorstellen hoor, maar toch. Trouwens, jouw openheid over dit onderwerp waardeer ik echt enorm!

  11. Yvonne 30 maart 2014 / 08:56

    Goed dat je hier aandacht aan geeft. Ik vind het soms nog wel eens lastig. Bij een betaald of gastartikel vermeld ik het sowieso altijd.

  12. Frederique 30 maart 2014 / 09:17

    Ik vind dit punt een heel belangrijk punt. Misschien juist wel omdat ik totaal geen gesponsorde bijdrages heb en alles wat ik schrijf echt vanuit mijzelf komt. Ik zou het erg vervelend vinden als iemand ook doet alsof dat zo is, maar ondertussen er geld voor krijgt om bepaalde dingen te zeggen. Ik merk zelf dat ik artikelen die gesponsord zijn minder prettig lees dan andere artikelen. Omdat ik toch in mijn achterhoofd heb “dat zeg je ook alleen maar omdat”, ondanks dat ik weet dat bij een aantal van de blogs die ik lees dat echt niet het geval is. Voor mij is het dus alleen maar een pluspunt als iedereen zich ook aan die code houdt.

  13. Lauriëtte 30 maart 2014 / 09:20

    Deze blogpost komt echt als geroepen! Bedankt Lisanne! Heel waardevol!

  14. Rosa 30 maart 2014 / 09:46

    Goed geschreven! Ik heb ook al meerdere malen nee gezegd omdat bedrijven het ‘niet rendabel’ vonden als ik erbij zou zetten dat ik het product opgestuurd had gekregen. Het zou dan lijken op reclame.. Alsof ze het naar me opsturen omdat ze mij persoonlijk zo aardig vinden? Natuurlijk is het gewoon reclame!

  15. Suzanne 30 maart 2014 / 10:03

    Goed artikel Lisanne, zelf ik kan hier nog wat van leren 😉

  16. Jeroen 30 maart 2014 / 11:47

    Lijken logische regels, maar ik krijg toch een beetje een ongemakkelijk cookie-achtig gevoel (je weet wel, die cookiewet die totaal niet praktisch is).

    Want stel, je hebt een boekenrecensiesite, waarvoor je met enige regelmaat boeken van de uitgevers ontvangt. Moet je dan bij elk boek gaan vertellen dat je het gekregen hebt? Zelfs als het feit dat een boek gestuurd is (op verzoek) weliswaar garandeert dat er een recensie gaat komen, maar niet dat deze positief gaat uitpakken?

    Lijkt me niet.

    • Lisanneleeft 30 maart 2014 / 13:21

      Daar ben ik het niet mee eens. Het is een menselijke reactie om positiever te zijn over iets dat je hebt gekregen. Omdat je niet zelf de ‘pijn’ van de aankoop hebt hoeven voelen, en misschien ook wel hoopt op nog meer gratis boeken om te reviewen. Bewust of onbewust.

      Natuurlijk moet je als blogger eerlijk zijn, vooral als je recensies schrijft over boeken. Maar er is geen garantie dat elke blogger zo werkt.
      Het is een kleine moeite om bij zo’n review even te vermelden dat het om een gekregen boek gaat. Ik vind dat je daarmee juist bewijst dat je echt transparant bent.
      Ook als deze reclamecode niet bestond zou ik je aanraden om dat te doen!

    • Yvon 1 april 2014 / 22:25

      Het is toch netjes om het te vermelden? Ik denk dat je lezers eerlijkheid alleen maar kunnen waarderen. Daarbij zullen bezoekers vast wel weten dat jij als ‘boekensite’ recensie-exemplaren krijgt, dat je het er bij zet neemt dan eventuele twijfel weg.
      Het kan toch heel simpel in het begin van je blogpost: “onlangs ontving het boek ….”

  17. Tiffany 30 maart 2014 / 12:14

    Ik doe het zoals het hoort. Bij mijn eerste gekregen product heb ik meteen mijn disclaimer aangemaakt. Het is erg belangrijk dat mijn lezers dit weten, ik wil daar gewoonweg super eerlijk in zijn. Dat verdienen ze. Advertorials heb ik nog niet kunnen doen, maar ook daar zou ik het meteen bovenaan vermelden. Ik zie namelijk toch een aantal blogs die het onderaan stiekem vermelden, en ik haat het. Doe het gewoon bovenaan, zoals iedereen. Dan weten je lezers waaraan ze zich kunnen verwachten 🙂 Heel mooi dat je dit nog eens extra aankaart!

  18. Laura 30 maart 2014 / 12:49

    Ik ben heel blij met de komst van deze code. Hierdoor is de blogwereld een stuk transparanter. Eerst leek het bijvoorbeeld of een blogger gewoon veel geld had en daarom zoveel reisde, maar nu blijkt bijvoorbeeld dat zeker de helft van deze reisjes gesponsord zijn! Ik vind het heel fijn als ik weet waar ik aan toe ben wanneer ik een artikel lees!

    • Explorista 30 maart 2014 / 14:03

      Je hoeft niet veel geld te hebben om te reizen hoor 🙂 Daar gaat mijn hele blog over, haha. *Maar ik ben het met je eens*

  19. Kirsty 30 maart 2014 / 12:54

    Wat goed dat je hier aandacht aan besteedt! Ik vind het erg belangrijk om eerlijk te zijn naar mijn lezers toe, zo is een review bij mij niet gegarandeerd positief, maar gegarandeerd eerlijk. Ik wil eigenlijk nog eens goed naar de regels gaan kijken om te checken of ik alles goed doe en hoe streng ze eigenlijk zijn en of ik nog dingen zou kunnen verbeteren op dit gebied 😉

  20. Eline 30 maart 2014 / 13:18

    supergoed die nieuwe code, en ik vind je artikelen met tips altijd zo fijn!

  21. Explorista 30 maart 2014 / 13:59

    Goed dat je hier over schrijft. Ik ben hier altijd heel erg duidelijk in, zet het onder elke blogpost als het om een toegezonden product is voor een review, of een persreis waar op ik mee ging. Zelfs als het niet per se relevant is voor de content. Ik ben liever 100% eerlijk dan dat ik geld verdien, als het op die keuze aankomt. En helaas moet ik regelmatig bedrijven afwijzen omdat ze niet eerlijk willen zijn. Als je op mijn platform wilt adverteren, moet je je aan mijn regels houden. Simpel.

  22. Sas 30 maart 2014 / 14:55

    Goed artikel! Ik zet wel altijd bij een blog ERONDER dat het om een gesponsord artikel gaat. Dit is eigenlijk een vaste plek voor mijn lezers en tevens zet ik het in een categorie: ‘blog’. Als een bedrijf niet wil dat ik het erbij zet gaat de samenwerking simpelweg niet door.

    • Sas 30 maart 2014 / 15:47

      Ik ben nu de tekst van de samenwerking naar boven aan het zetten. Thanks voor de tip!

      • Yvon 1 april 2014 / 22:30

        Toevallig dat je het woord ‘samenwerking’ noemt. (sorry, ben even reacties aan het doorlezen en kon het niet laten te reageren).
        Onlangs las ik een discussie over het woord ‘samenwerking’, ik denk dat het op Facebook was, en het ging er om of dit woord de lading dekte of niet. Ik weet dat veel blogposts met ‘samenwerking’ gesponsorde artikelen zijn. Het is een soort samenwerking, maar samenwerkingen hoeven de blogger niet altijd geld op te leveren. De woorden ‘gesponsord’ of ‘advertorial’ zouden dan beter zijn.
        Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik zelf eerst ook altijd ‘samenwerking’ gebruikte, maar dat ik nu alles aangepast heb.

        • Lisanneleeft 2 april 2014 / 00:17

          Nu weten de meeste lezers denk ik wel dat ‘in samenwerking met’ gesponsord betekent, maar een nieuwe lezer die bijvoorbeeld via Google komt of iemand die geen blog lees die weet dat waarschijnlijk niet. Daarom is gesponsord of advertorial inderdaad eerlijker, dat dekt de lading beter!

          Zelfde verhaal hier trouwens hoor, ik heb het ook niet altijd zo gedaan hoe het hoorde. Puur onwetendheid helaas, en het idee dat het maar iets onschuldigs was.

  23. Saranda 30 maart 2014 / 17:32

    Goede blogpost en heel erg handig. Ik ben me er op het moment nog in aan het verdiepen. Zelf vind ik het jammer als mensen sponsored posts of advertorials op mijn blog niet meer gaan lezen. Juist omdat ik altijd regel dat ik een post zo natuurlijk en persoonlijk mogelijk in mag vullen en het dus nog steeds wel mijn ding is. Stel ik zet dan in de titel al dat het een advertorial is denk ik niet dat de post waar ik dan toch moeite in heb gestoken nog goed gelezen wordt.

    Merk jij ook verschil in de hoeveelheid traffic naar advertorials / sponsored posts en andere blogposts?

  24. Iris 30 maart 2014 / 18:06

    Joh, ik wist helemaal niet dat zo’n advertorial zinnetje bovenaan de blogpost moest. Maar verder doe ik blijkbaar alles volgens de regeltjes, pfiew. Bedankt voor deze blogpost, heel duidelijk! Ik denk dat veel bloggers hier wat aan hebben. Want ik denk dat de meeste bloggers niet bewust stiekem doen over een advertorial of gekregen product, maar gewoon niet zo goed weten hoe ze dit het beste aan kunnen geven. Dat had ik in het begin in ieder geval!

    • Lisanneleeft 30 maart 2014 / 18:51

      Precies, het is denk ik vooral dat veel bloggers er geen kwaad in zien om het op zo’n manier te doen! Gewoon onwetendheid denk ik inderdaad 🙂

      Het is ook wat: je begint met bloggen omdat je wil schrijven en omdat je bloggen leuk vindt, en dan ineens krijg je zo’n verantwoordelijkheid doordat bedrijven je blog een goed platform vinden om reclame op te maken (want: als je producten aanneemt voor je blog of advertorials plaatst beïnvloed je je lezers in hun aankopen, dat is niet niks natuurlijk).

  25. Mariska 30 maart 2014 / 20:33

    Weer helemaal duidelijk geschreven 🙂 ik ben het ook gaan toepassen. Maar als je ‘dit is een samenwerking’ erbij zet, dan kan dat toch ook gewoon?

  26. Esmée 30 maart 2014 / 21:06

    Oh bedankt voor de tips! Ik zette het altijd onder een blogpost, maar ik wist niet dat het erboven moest. x

  27. Laura 30 maart 2014 / 21:42

    Misschien lees ik eroverheen, maar waar lees je dat het bovenaan de post moet? Er staat letterlijk in de wetgeving (van je eigen linkje):

    Dit kan door de blogpost af te sluiten met: “Disclaimer, deze printer/telefoon/tablet kreeg ik gratis aangeboden van HP/Apple/Samsung om te testen.”

    • Lisanneleeft 31 maart 2014 / 13:09

      Persoonlijk vind ik het storend als het pas onderaan de post duidelijk gemaakt wordt, net zoals veel andere bloglezers. Dus ik heb het nagevraagd aan iemand die daar veel mee bezig is. Daarop kreeg ik dit antwoord: https://twitter.com/CharlottesLaw/status/445565494998097920

      De blogpost afsluiten met het feit dat je een product hebt gekregen vind ik anders dan een compleet gesponsord artikel – echt een advertorial dus.

      • Laura 31 maart 2014 / 18:46

        Ik vind de ‘Volgens mij’ (hoewel ik Charlotte verder geweldig vind) nog te vaag, want in de statuten is er niets over te lezen.

  28. Lyn 31 maart 2014 / 04:33

    Dit is echt wel super handig!
    Bedankt Lisanne 🙂
    Oh ja, ik vind het geweldig dat he het in je Jip-en-Janneke taal uitlegt want anders zouden velen (waaronder mezelf) het toch noet begrijpen!
    xo Lyn

  29. Hester 31 maart 2014 / 07:07

    Punt is wel dat dit richtlijnen zijn. Het wordt aanbevolen voor bedrijven om zich hieraan te houden, maar je kan geen boete krijgen als je je er niét aan houdt. Ik probeer me er altijd wel aan te houden, als bloggers een advertorial publiceren zonder vermelding zal ik ze bij beautyreviews ook een stukje minder geloven en over het algemeen iets minder leuk vinden. Het is af en toe wel flink ‘vechten’ hoor voor zo’n vermelding, tegenwoordig doe ik dezelfde tekst die ik normaal gebruik vaak in een afbeelding omdat de adverteerders dat fijner vinden omdat het dan niet in Google komt ofzo. Vond het zelf een klein beetje onzin maar goed, ik vind het op zich niet erg.

  30. Ingrid 31 maart 2014 / 08:43

    Heel goed dat er nu vastgestelde regels bestaan. Transparantie op dit vlak vind ik als lezer sowieso erg prettig. Vaak valt het wel te raden wanneer er een sponsor aanwezig is. Enorm fake wanneer een blogger dan blijft volhouden dat het niet het geval is, omwille van de deal. Bedankt voor het delen!

  31. me 31 maart 2014 / 11:35

    Ik heb er altijd zo de pest aan als je halverwege het artikel merkt dat je eigenlijk een reklametekstje zit te lezen, dan beslis ik graag helemaal aan het begin of ik het wil lezen of niet en niet aan het einde of helemaal niet.

  32. Syl 31 maart 2014 / 14:25

    Ik vind het vaak jammer als ik pas onderaan een blogpost lees dat het een advertorial is. Dan word ik eerst enthousiast en dan ga ik achteraf twijfelen over de echtheid.
    Als het bovenaan staat vind ik dat eerlijker van de blogger en zal ik het ook minder erg vinden.

  33. Maai 31 maart 2014 / 16:25

    Dank je wel Lisanne, dat is weer een duidelijk stukje. Ik vind het zelf ook heel fijn bij anderen om niet voor de gek gehouden te worden. Liefs!

  34. Ise 1 april 2014 / 09:35

    Erg handig artikel! Als alle bloggers zich eraan gaan houden dan kunnen de bedrijven er ook niet meer om heen.

  35. Sabine de Witte 3 april 2014 / 14:32

    Helder artikel en ik ben het op heel veel punten met je eens. Er is voor mij een groot verschil tussen gesponsord en samenwerking. Een gesponsord iets, ‘ad’, is voor mij een betaald artikel dat ik zelf kan aanpassen zodat het past en uniek is. Een samenwerking is lange termijn, iets waar ik me als een ambassadrice bij voel.
    Voor mijn reizen geldt; ook zonder sponsoring zou ik ze maken en het komt bij mij alleen op persreizen voor dat alles is gesponsord. Dat is geen garantie dat ik alles plaats en benoem.
    Het interesseert niemand of ik een lunch aangeboden krijg bij een hotspot, of moet betalen. Het gaat om de plek en de ervaring. Is die niet goed, dan geen vermelding, gesponsord of niet. Maar om bij ieder onderdeel te gaan vermelden of dat zo is, lijkt me voor geen van beide partijen fijn.

    Ik vind het wel grappig dat iedereen hier zo mee bezig is, hoe denk je dat het zit met alle spullen die journalisten testen voor kranten en magazines? Daar staat het ook niet bij, maar die zijn net zo goed gekregen dus gesponsord… Benieuwd hoe je daar over denkt.

    • Lisanneleeft 3 april 2014 / 15:43

      Ik denk dat bij magazines en kranten iedereen wel weet dat ze bepaalde belangen hebben. Van een krant of magazine neem je minder snel iets aan als het om producten gaat dan wanneer het gaat om een persoon die je denkt te kunnen vertrouwen.

      Ik snap dat je zo denkt over jouw hotspot verhaal met gratis lunch. Maar feit is dat je een mens bent, en je geeft je mening over de ervaring die je daar had. Op het moment dat je niet 100% objectief bent (en dat is meestal niet het geval op blogs omdat er geschreven wordt vanuit een persoon) dan gaat de beïnvloeding van je mening ook meetellen. Want je schrijft dus met ‘jouw eerlijke mening’ Wanneer je iets gratis hebt gehad heb je niet de ‘pijn’ gevoeld van je aankoop en ben je vanzelf al beïnvloed zonder dat je het zelf door hebt.
      Dus je geeft wel je eerlijke mening, maar tegelijkertijd ben je ook beïnvloed. Ik vind de vermelding dus juist goed, als een blogger dat aangeeft krijg ik juist meer vertrouwen in het feit dat de blogger eerlijk is.

  36. LNNK 3 april 2014 / 19:57

    Ik vind het prima dat er meer helderheid komt hierin. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het soms wel jammer vind dat het bloggen zo is veranderd. Het is veel commerciëler geworden. Tijden veranderen..

  37. Tommie Goed 4 april 2014 / 10:24

    Misschien een beetje off topic, maar welke reclame module gebruik je boven aan je eigen site? Duidelijk artikel verder!

  38. Oum feerozah 20 mei 2014 / 09:16

    He lisanne,
    Heb een vraag , wanneer je een blog artikel maakt in de ruil voor een Product of wat dan ook,
    Wat zet je dan voor de lezer bij het artikel? Ik heb een keer gehad dat ik een artikel mocht maken in de ruil voor een geldbedrag maar ze niet wouden dat ik liet zien dat het “reclame” was maar dat was het wel, een beetje verdoezelen is dit volgens de wet verboden?

  39. Yvonne 31 oktober 2014 / 23:43

    Wat een super tips geef je! Dank je wel. Ik ga er mee aan de slag. Yvonne

  40. Ilse 26 mei 2015 / 15:24

    Wat goed dat je hier een artikel over maakt, ik wist namelijk helemaal niet dat er regels zijn omtrent advertorials. En ik zal vast niet de enige zijn! Ik vond het zelf vooral erg prettig wanneer een blogger dit erbij plaatst 😉

  41. Eva Hilhorst 3 februari 2016 / 04:20

    Hoi Lisanne,

    Ik heb al je tips over het schrijven van een blog gelezen. Wat enorm goed en mooi geschreven! Handig wel, ga zeker aan je blog denken wanneer ik aan het schrijven ben!

    Liefs, Eva

  42. Anouk 5 april 2016 / 13:34

    Thanks voor je handige artikel. Ik ben dus gevraagd voor een samenwerking maar het bedrijf schrijft het volgende: Graag bij het artikel niet vermelden dat het om een samenwerking gaat. Wat moet ik hierop reageren?
    Liefs Anouk

    • Lisanne 5 april 2016 / 14:11

      Je bent volgens de reclamecode wel verplicht om het te vermelden. Ik zou persoonlijk aangeven dat ik niet werk op die manier!

  43. Didi Winnubst 18 januari 2017 / 14:39

    Ik ben een beginnende blog en heb echt super veel gehad aan al je blog tips, bedankt! 🙂

  44. Sonja Hak 11 september 2017 / 10:43

    Goede blog, nu is het volgens mij wel zo dat er onwijs veel verandert de laatste tijd. Misschien goed om daar weer een keer naar te kijken? De online wetgeving verandert continu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.