Titeldilemma’s van een blogger

Een tijdje geleden ging het bij #blogpraat over titels. Ik vertelde over mijn ontbrekende talent voor het schrijven van titels. Hoewel ik me bedacht dat het eigenlijk geen ontbrekend talent is, maar dat ik niet zo goed ben in het combineren van de dingen waaraan een titel in mijn ogen moet voldoen. Ik zal het uitleggen…

titeldilemma's

Gewoon waar de blogpost over gaat

Sommige bloggers zullen dit niet zo heel belangrijk vinden, maar ik vind het wel belangrijk dat een titel iets zegt over de blogpost zelf. Dat je aan de titel merkt dat wat je precies kan verwachten.

Het gevaar van deze titels is wel dat het saai en niet-prikkelend wordt. En dat is natuurlijk niet wat je wil!

Sensatietitels

Je kent ze wel, de Facebook accounts die hier ultiem over the top gebruik van maken.

  • Wat er gebeurt als deze vrouw haar make-up eraf haalt had niemand verwacht!!!
  • Van deze manier van inpakken valt je mond open
  • Hoe heb je deze tip al die tijd in je leven kunnen missen?
  • Dit zijn de grote beautygeheimen die niemand nog kent van Kylie Jenner

Natuurlijk is het ook goed om titels te schrijven die je nieuwsgierig maken. Een beetje geprikkeld worden door een titel is juist goed! (Alleen niet als je het niet kan waarmaken)

SEOtitels

Daarnaast is het ook niet onbelangrijk om je titels strategisch te maken voor Google. Het optimaliseren van je teksten voor Google zorgt ervoor dat je website meer gevonden wordt via Google. Dat kan uiteindelijk heel veel bezoekers opleveren!

Maar jongens… hóe kun je nou alle drie deze dingen in één titel verwerken? Als je dat kan heb je echt een groot talent, als je het mij vraagt. Ik oefen nog even verder…

titels-vergelijken

Wat voor titels lees jij het liefst?

DELEN:

35 reacties

  1. Kelly Caresse 11 juni 2015 / 06:37

    Ik klik ook altijd die sensatietitels op facebook aan haha maar ik ben zelf niet creatief genoeg om die te bedenken. Ik denk dat een balans vinden wel werkt, een duidelijke titel (voor seo) die voldoende prikkelt om het artikel niet gemist te mogen hebben

  2. Jeanine 11 juni 2015 / 07:05

    Ik probeer de titels altijd een beetje prikkelend te maken, maar niet te. Mensen moeten wel een idee hebben waar het over gaat. SEO optimaliseren doe ik niet vaak. Vind het vooral bij persoonlijke stukjes lastig om en een goede titel en SEO geoptimaliseerde tekst te krijgen. Bijkomstig is dat Google tegenwoordig de lengte voor titels heeft ingekort. Volgens mijn SEO plugin dan hè. Laat ik nou net dol zijn op wat langere titels. Interessant stukje, Lisanne. 🙂

  3. Nienke 11 juni 2015 / 07:10

    Ik zoek ook nog steeds naar de beste formule! Soms lukt het al wat beter dan anders 🙂

  4. Daisy 11 juni 2015 / 07:17

    Pfff die sensatietitels vind ik inmiddels wel een beetje uitgemolken. Doe maar gewoon gewoon want vind het over the top Amerikaans. Xo Daisy

  5. Tiffany 11 juni 2015 / 07:20

    Ik snap je dillema. Sensatie titels klik ik niet meer aan omdat de verwachtingen nooit worden waargemaakt. Ik vind dat de titel vooral moet aangeven waar het artikel echt over gaat. Maar het is ontzettend moeilijk om een titel (en into) te schrijven die prikkelt. Wat betreft SEO optimalisatie, daar wil ik de komende weken mee aan de slag gaan op mijn blog. Ik doe daar nu nog veel te weinig aan.

  6. Mascha 11 juni 2015 / 07:39

    I ben ook echt een ramp met titels. Ik probeer sltijd wel.. Maar het faalt elke keer zo… Nja dat heeft misschien ook wel iets nietwaar? Hahaha. (Zeg ik gewoon tegen mezelf)

  7. Eveline 11 juni 2015 / 07:50

    Wanneer ik een informatieve blogpost schrijf rond bv een review, dan zorg ik dat mijn titel wel SEO waardig is, maar bij persoonlijke posts doe ik dit niet, omdat dit ook veel te moeilijk is (voor mij dan toch) en ik vind ook niet erg als google mij hierdoor niet vind, want het is dan ook persoonlijk.

  8. Dina 11 juni 2015 / 07:54

    De sensatietitels doen het bij mij eigenlijk nooit zo goed. Vaak klinkt het zoooo geweldig wat je gaat zien als je de link aanklinkt en is de info die je dan krijgt niet zo bijzonder.

  9. Marion 11 juni 2015 / 08:16

    Ik vind het wel fijn als ik aan een titel duidelijk kan zien waar het artikel over gaat. Het moet wel een beetje kloppen, zal ik maar zeggen. Zelf begin ik altijd titelloos aan een artikel. Ik begin te schrijven en als ik klaar ben knal ik er een titel boven. Ik besef dat ik er weinig aandacht aan besteed. Misschien toch eens wat meer doen.

  10. Fleur 11 juni 2015 / 08:37

    Een titel die klopt met de inhoud is denk ik belangrijker dan een sensatie titel. Ik klik nooit meer op sensatie titels via Facebook omdat die artikelen vaak zo oppervlakkig zijn. Ik tel steeds vaker op de SEO omdat dat naruurlijk wel slimmer is voor je vindbaarheid.

  11. Emily 11 juni 2015 / 08:40

    JA! Haha. Dit is iets waar ik heel veel tegenaan loop. Ik ben er ook slecht in…

  12. Miranda 11 juni 2015 / 08:43

    Ik gebruik niet alle 3 deze ‘eisen’ bij elke titel.
    Bij persoonlijke stukjes is seo meestal niet belangrijk, dan beschrijf ik gewoon waar het over gaat.
    Soms wil ik wel eens een ‘spannende’ titel bedenken, maar niet té.
    Die sensationele titels op FB klik ik nooit aan omdat ik al weet dat de inhoud dan toch tegen valt haha!

  13. Jonne 11 juni 2015 / 08:53

    Ik heb ook echt geen talent voor het bedenken van titels! Maar leuk artikel 😀
    Liefs. Jonne

  14. Liliane 11 juni 2015 / 09:00

    Ha, ik zat hier vanochtend nog over na te denken toen ik op een linkje op facebook klikte en inderdaad teleurgesteld werd.
    Valt het jou ook op dat omschrijvingen van blogposts op facebook ook steeds vager lijker te worden?

  15. Roos 11 juni 2015 / 09:12

    Ik heb langzamerhand wel geleerd dat die sensatietitels uiteindelijk helemaal niet op de post staan, dus die werken niet meer bij mij en ik gebruik ze daarom ook niet. Vind het zo lullig dan als de echte post tegenvalt! X

  16. Kim | Kimsbloglife 11 juni 2015 / 09:25

    Ja het is niet altijd eenvoudig om een goeie titel te bedenken he! Ik vind het ook vooral belangrijk dat je weet waarover het artikel gaat, en het altijd extra leuk als je mensen wat nieuwsgierig kan maken met je titel. Maar ik vind het nooit goed om te overdrijven met je titel want dan zijn mensen vaak teleurgesteld in je artikel omdat ze veel meer verwachtten, en dat wil ik niet.

  17. Laura 11 juni 2015 / 09:47

    Ik denk dat de titel vooral gewoon interesse moet trekken. Ik vraag me af of dat nog met sensatietitels is

  18. Danielle 11 juni 2015 / 10:27

    Ik vind het ook heel lastig. Ik merk dat Femke van Younique het heel goed kan en ook op Facebook bij Cosmopolitan merk ik dat ik er snel op klik.

  19. Renate 11 juni 2015 / 11:04

    Ik ben eens met comments hierboven dat de titel beter moet kloppen met de inhoud dan een sensatietitel en ik word ook vaak teleurgesteld door bijvoorbeeld Facebook. Het klinkt dan zo geweldig en dan klik ik en dan na een paar seconden heb ik al zo iets van: wat een onzin. Ik focus me de laatste jaren ook wel iets meer op titels, maar dan meer om te leren in een paar woorden het hele artikel te kunnen omschrijven en daardoor krijg je ook betere titels, maar ik ga niet aan titels beginnen als die ik vooral vaak op Facebook zie voorbijkomen.

  20. Lieke 11 juni 2015 / 11:15

    Ooh, zo herkenbaar!! Ik zat vanochtend ook weer te broeden op een goede kop boven mijn blog. En ik dacht: misschien moet ik hier iemand voor gaan inhuren, haha.
    Ik heb notabene zelf als eindredacteur gewerkt en daar was een van mijn grootste taken om pakkende koppen te bedenken. Maar als het om mijn eigen blogs gaat, blijkt het ineens een stuk lastiger… Ik heb wel eens een lijstje bijgehouden met titels die mij prikkelen. Dat pak ik er soms bij als ik vastloopt. Helpt best goed!!

  21. Margot 11 juni 2015 / 14:09

    Ik vind titels altijd erg lastig, want ik vind het fijner om wel duidelijk te maken waar een post over gaat. maar hou je ze dan zo leuk mogelijk?

  22. Sheela 11 juni 2015 / 15:14

    Vroeger lette ik echt nooit op mijn titels maar sinds ik weet hoe belangrijk het is, probeer ik ze beter te maken maar het is inderdaad erg moeilijk.

  23. Loes 11 juni 2015 / 18:26

    Sensatie-titels: nee. ‘5 dingen die je….’: Nee. Zeg gewoon waar je artikel over gaat, zonder proberen zoveel mogelijk mensen op je linkje te laten klikken. Als ‘t een stom artikel is, lees ik ‘t toch niet en als je titel saai is, maar wel over iets dat mij aanspreekt, lees ik ‘t wel helemaal. 😀

  24. Amelie 11 juni 2015 / 19:25

    Zelf vind ik sensatie titels heel irriterend, maar op facebook klik ik er wel vaak op!

  25. Linda / Oh My Beauty 11 juni 2015 / 20:36

    Oef, titels zijn altijd lastig inderdaad. Die sensatietitels zijn vaak wel aantrekkelijk om op te klikken, maar meestal valt het artikel dan enorm tegen.

  26. janske 11 juni 2015 / 21:50

    Ik vind dat ook vaak lastig. Je wilt iets wat de interesse extra opwekt, maar het moet wel passen bij waar de blog over gaat….dan valt niet altijd mee…

  27. Sarah 11 juni 2015 / 22:05

    Sensatie titels vind ik heel irritant! Vaak gaat het ook helemaal niet over wat de titel aangaf. Youtube sterren die een filmpje bijvoorbeeld heel groot PREGNANT noemen, terwijl dat eigenlijk slechts over 10 seconden gaat waarin iemand een grote buik heeft. Vervelende manier van aandacht trekken naar mijn mening…
    Zelf som ik denk ik een beetje op wat er in mijn blog of plog staat. Een nuchtere en vrij saaie manier, maar ik denk dat dat wel kan werken als je dat consequent doet! Of ik pik 1 onderwerp van het verhaal eruit wat tot titel wordt gedoopt: “We hingen de schone was buiten”.

    Ik vind jouw titels goed hoor! Duidelijk, eerlijk en interessant genoeg 🙂 x

  28. Lilian 11 juni 2015 / 22:12

    MIjn vriend heeft een nieuwssite en die is hier zo goed in! Vooral de titels met poep en seks erin, doen het altijd heel goed. Hij had een boek gepromoot over vieze woorden in de 18e eeuw en die is echt zoveel verkocht door de titel van het stuk: “Ik deed haar zin, en draafde stijf dat tuintje in.” Dat was gewoon een zin uit het boek. Haha en zo heeft hij nog een paar poep en pis stukken die heel veel bezoekers trekken.

    Ik ben hier heel slecht in. Toen ik bij de krant werkte liet ik het altijd de eindredacteur doen, die kon dat heel goed.

  29. Nicole 11 juni 2015 / 22:37

    Oh praat me niet over titels, zo irritant, ik kom er ook nooit uit!

  30. Shifra 11 juni 2015 / 23:00

    Oh, dit is zo herkenbaar! Ik vind titels vréselijk om te maken. Vaak heb ik de post al geschreven en zit ik nog te stoeien met de titel. 🙁 Die sensatie titels doen het altijd zo goed, maar ik vind ze vreselijk, het valt altijd tegen. Maar tegelijkertijd klik ik er ook wel sneller op, omdat ik toch nieuwsgierig ben. Maar ik wil geen sensatie titel gebruiken, dus ik baal dat dat zo goed werkt. Daarnaast vind ik titels in het Engels makkelijker, mooier en korter. Maar om nu elke keer een Engelse titel te schrijven, terwijl ik in het Nederlands schrijf, dat is ook gek. SEO let ik eerlijk gezegd niet zo op, dat zou wel moeten ja.. Ik heb een tijdje (in het begin) hele creatieve titels gebruikt. Zoals “fall(ing) for felt”, een artikel over het maken van herfstbladeren van vilt. Maar lezers weten gewoon niet meteen waar je artikel over gaat. Tijdschriften werken ook veel met creatieve titels, maar je ziet gelijk in één oogopslag waar het artikel over gaat. En zo kan ik nog wel even door kletsen.

  31. Esmeralda 12 juni 2015 / 15:47

    Ik wil een titel waar een beetje duidelijk uit wordt waar het over gaat, maar niet het héle artikel al vertelt.

  32. diana 13 juni 2015 / 13:29

    je kan alles makkelijk combineren. de normale titel geef ik meestal een inhoudelijke titel. beetje saai dus. en je kan je seo titel anders doen, zodat je toch gevonden wordt via google. en je kan ook je facebook titel nog aanpassen. via die plugin van seo van yoast.

    die sensatie titels klik ik altijd aan haha. als het tegenvalt ben ik ook zo weer weg. maar het werkt dus wel. ik ga ook proberen om daar iets meer gebruik van te maken. want als ik het doe, dan zie ik dat wel echt terug in mijn statistieken. mensen zijn toch heel nieuwsgierig aangelegd haha.

    al vind ik wel dat je er een beetje mee moet oppassen. soms zie je ook iemand zeggen, je raadt nooit wat voor schoenen ik hierbij aan heb, en ik weet echt niet of het wel kan. en dan hebben ze nikes aan die half nederland heeft. tja… draag dan ook wat speciaals..

  33. Rowan I My Pink Fairytale 13 juni 2015 / 15:15

    Ik hou eigenlijk niet zo van sensatietitels omdat ik daarbij vaak teleurgesteld word door een nogal lame filmpje. Op mijn eigen blog hou ik het meestal kort maar krachtig. Gewoon waar de blogpost over gaat, that’s it. Dat vind ik namelijk zelf ook altijd het fijnst bij andere blogs.

  34. Yvon 14 juni 2015 / 01:17

    Ze blijven lastig die titels…
    Ik probeer er de laatste maanden beter op te letten dat ik betere titels schrijf. Dus meer gericht op seo, maar ook inspirerender.
    Voor mjn Engelstalige site (zie link) gebruik ik heel vaak de ‘title analyzer’. Die analyseert je titel en geeft een betere titel meer punten. Hij geeft ook suggesties wat je kunt veranderen en wat voor soort woorden je beter zou kunnen weglaten of juist toevoegen.

  35. Simovic-Vuceljic Natasa 19 juni 2015 / 17:51

    Interessant artikel! Ik heb afwisselende momenten: van titels die ik makkelijker schrijf dan de teksten zelf tot dagen waarop ik gewoon maar geen titel kan verzinnen. Ik probeer mijn titels kort te houden en aan te duiden waarover het gaat. Sensatietitels heb ik nog niet echt gebruikt, geen idee waarom. Ik klik zulke artikels wel open op Facebook/Twitter, maar meestal ben ik toch maar teleurgesteld dus daarom dat ik ze niet gebruik 🙂 Liefs! x

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.