Briljante tip tegen uitstelgedrag: OHIO

Uitstellen, ik ben er bijzonder goed in. En de kans is groot dat jij er ook goed in bent, want heel veel mensen vertonen uitstelgedrag, da’s namelijk menselijk. Maar dat het menselijk is maakt het niet minder onhandig. Het zou fijn zijn als ik eens een keer niet alles uitstelde, dan zou ik namelijk zo veel meer gedaan krijgen! Klinkt het herkenbaar? Dan heb ik dé tip voor jou!

uitstelgedrag

Bron

Uitstelgedrag is menselijk

Uitstelgedrag is overigens menselijk doordat we kiezen voor plezier op de korte termijn. Als je kunt kiezen tussen nu iets leuks doen, en later dat ene stomme tentamen leren, dan kies je daarvoor (zonder dat je eigenlijk bewust zelf kiest). En dat terwijl het leren van het tentamen op die manier geen minder grote of minder vervelende klus wordt, je schuift het alleen voor je uit. Net als het behandelen van een ingewikkelde mail, je bent geneigd om die te laten staan, onder het mom ‘dat doe ik een andere keer wel’. Waarom? Wordt het dan een minder moeilijke mail? Nee! Maar toch kiest ons brein voor plezier in het nu en het vervelende bewaren we graag voor later. Zo zitten we nu eenmaal in elkaar.

Maar dat we zo in elkaar zitten, wil niet zeggen dat we daar niet tegenin kunnen gaan. Het inzicht dat een taak even groot blijft bij het vooruit schuiven, dat is fijn om je te realiseren. Waarom?

Waarom uitstelgedrag niet zo heel praktisch is

Nu heb ik net uitgelegd dat een taak niet groter of kleiner wordt als je hem uitstelt (of juist niet uitstelt). Waarom zou je dan gaan voor het niet-uitstellen en het meteen doen als het toch niet uitmaakt?

Heel simpel: het blijft in je hoofd hangen! Als je (in je hoofd) een enorme to-do lijst hebt, dan wordt het een rommeltje in je hoofd. Nog even die mail, nog even die andere mail, nog even dat huiswerk, nog even die pagina’s doornemen voor dat tentamen, nog even die vriendin terugbellen, nog even een afspraak wijzigen enzovoort. Als het één ding is, dan wordt het geen probleem. Maar als er een enorme lijst door je hoofd danst, dan raak je je focus kwijt en word je minder productief.

Of dan ontploft je hoofd (figuurlijk dan he).

Er is dus genoeg reden om niet uit te stellen. En volgens mij heeft iedereen wel ervaringen waaruit dat ook gebleken is!

De oplossing voor uitstelgedrag? OHIO: Only Handle It Once

Het is eigenlijk heel simpel, de naam zegt het al: only handle it once. Behandel het maar één keer. Ik zal het uitleggen aan de hand van voorbeelden!

Voorbeeld 1: Je opent je mail, ziet een aantal mailtjes, verwijdert er een paar, leest alles even door, en ja… die paar mailtjes die je nog moet beantwoorden, dat doe je een andere keer wel. Dat moet je dus niet doen! Lees een mail, en antwoord hem meteen, onderneem meteen actie. Lees dus ook alleen je mail als je de intentie hebt om ermee aan de slag te gaan. Op die manier blijven ze je niet in je hoofd hangen, maar is het meteen afgehandeld en hoef je er ook niet meer aan te blijven denken.

Voorbeeld 2: Waarschijnlijk ook een herkenbare situatie. Je bent aan het bellen met een vriendin en jullie besluiten dat jullie echt binnenkort iets samen moeten gaan doen. Ja, daar bellen jullie dan volgende week nog wel even over! Dit is dus wat je bij OHIO niet moet doen. Waarom niet meteen een datum prikken en afspreken? Wat is de meerwaarde van het uitstellen? Die is er niet, of wel?

Ofwel: Je komt op het idee dat je iets moet doen? Doe het meteen! 

Dit werkt vooral bij kleine dingen, de stoorzenders die maar door je hoofd blijven spoken. Zo heb je niet eens een to-do lijst nodig… Grotere taken kun je plannen en in een keer doen (of in stukjes opdelen en elke keer een stukje afmaken). Op die manier verwijder je die stoorzenders in je hoofd en word je productiever! Een win-win-win situatie dus.

Zeg eens eerlijk, maak jij je ook schuldig aan uitstelgedrag? En heb je al eens geprobeerd er iets aan te doen, of vind je het wel prima zo?

DELEN:

48 reacties

  1. Kelly Caresse 20 februari 2013 / 07:37

    Ik ben zelf koningin van de uitstellers haha! Dat doe ik vaak, helaas want ik word er alleen maar chaotisch van ! De ohio tip ga ik dan ook zeker toepassen, dat zal veel chaos voorkomen! Thanks voor de tip!

  2. Yara 20 februari 2013 / 07:43

    Handige tips! Ik ben ook een rasechte uitsteller, haha!

  3. Lifesplash 20 februari 2013 / 07:45

    Uhmmm. ja haha dit is héél herkenbaar! Vooral van die mail, ik moet maar gelijk m’n mail gaan beantwoorden nu haha.

  4. Marieke 20 februari 2013 / 07:59

    Daar wilde ik dus nét een challenge van maken 🙂 Goede tip! 🙂

  5. Hester 20 februari 2013 / 08:05

    ZO herkenbaar! Met huiswerk, en inderdaad met mail. Moeilijke mailtjes waar ik zo 1,2,3 geen antwoord op weet blijven gerust twee weken staan. In mijn mailbox, en in mijn hoofd. Ik ga vanmiddag maar weer een poging tot ‘géén uitstelgedrag’ doen… Maar mijn motivatie voor huiswerk is zo vlak voor de vakantie totaal verdwenen.

  6. Suzanne 20 februari 2013 / 08:12

    Ja hoor hier nog zo’n topper in het uitstellen. Maar ik ga dit zeker onthouden! Scheelt inderdaad een boel op m’n to do list!

  7. Ashleey 20 februari 2013 / 08:22

    Het klinkt heel logisch, maar het is zo lastig haha.

  8. Dina 20 februari 2013 / 08:30

    Makkelijker gezegd dan gedaan. Uiteindelijk blijf ik toch uitstellen. 🙁

  9. Isabel 20 februari 2013 / 09:00

    Handig artikel! Ik stel ook altijd veel te veel uit.

  10. Petra 20 februari 2013 / 09:00

    Herkenbaar hoor, maar: dit gaat wel heel kort door de bocht. Want hoe doe je dit ten opzichte van je prioritering? Werktaken boven huishouden, ja! Maar: je werk ten opzichte van je gezin? Moeilijke! Je werk moet af, maar er moet ook eten op tafel, je zoon of je man wil ook aandacht en dat terwijl die onafgemaakte tekst nog door je hoofd speelt, en er ook nog een brainstorm aan ideeën voor nieuwe projecten door je hoofd speelt. Dan werkt OHIO niet meer, want je kunt gewoon niet alles tegelijk of alles meteen aanpakken. Benieuwd of je hier ook nog tips voor hebt.

    • Lisanneleeft 20 februari 2013 / 22:55

      Plannen wanneer je wat gaat doen, waar dat kan. Dus bijvoorbeeld niet tussendoor mail openen etc.
      Dit werkt vooral goed als je aan het werk bent en je zo productief mogelijk wil zijn.
      Verder kun je het natuurlijk niet óveral op toepassen, maar wel op veel dingen 🙂

  11. martina 20 februari 2013 / 09:09

    heeel herkenbaar!! en tips zijn altijd handig.
    ik heb ook als ik vrij ben en dingen moet doen het dan steeds opschuif. ineens is het 16u en heb ik nog niks nuttigs gedaan….. shame on me!
    aan de andere kant, het geeft me altijd een supergoed gevoel als ik dingen wel gelijk doe 🙂

  12. Kirsten 20 februari 2013 / 09:12

    Helemaal waar! Vroeger was mijn uitstel gedrag veel erger het valt de laatste tijd wel mee hihi, maar heb er nog stees erg last van!

  13. Anneke 20 februari 2013 / 09:26

    Ik heb uitstelgedrag voornamelijk met school. Ik denk dat het komt doordat het doel te ver weg is. Ik zie te weinig in dat als ik dat ene tentamen haal, dat ik dan studiepunten krijg, en dat als ik al m’n studiepunten heb dat ik dan een diploma krijg en dat ik dan hopelijk een baan vind en dat ik daar dan van kan leven. Het is zo ver weg soms.

  14. Laura 20 februari 2013 / 10:48

    Ik stel ook altijd alles uit.. Ik durf ook gewoon geen afspraken te maken omdat ik bang ben dat ik geen tijd heb haha. Ik ben zo’n warhoofd.. ik plan altijd dingen dubbel. Trouwens nog maar 1 volger en dan zit je op de 1000!!

  15. laura 20 februari 2013 / 11:07

    Heel herkenbaar ja…. met kleine dingen lukt het best wel goed tegenwoordig om het meteen te doen, omdat ik weet hoe goed het voelt om het gewoon meteen te doen. Maar bij leren, of zoals nu met afstuderen, is het toch iets lastiger jammer genoeg.

    • laura 20 februari 2013 / 11:07

      Daarom zit ik nu ook blogs te lezen hahhah

  16. Tara 20 februari 2013 / 11:37

    Handig artikel!
    Bij het huiswerk maken toon ik ook regelmatig uitstelgedrag, niet erg handig als je bedenkt dat je morgen een proefwerk geschiedenis hebt en nog niet hebt geleerd, haha!

  17. Gerrianne 20 februari 2013 / 11:54

    Dat is de reden waarom ik de laatste tijd de dingen ook ‘gelijk’ doe! Eigenlijk niet eens bij stil gestaan, maar nu wel. Het heet uitstelgedrag. Haha, ik wil het nooit geloven dat ik dat doe. Oops, schuld gevoel misschien? Een erg goede post! Motiveert mij ook weer meteen om nog meer dingen méteen te doen!

  18. Cindy 20 februari 2013 / 11:57

    Ik ben bezig nu met het uitstellen van de strijk en het stofzuigen van onze bovenverdieping en nog het opruimen van alle gadgets en koopjes van de Huishoudbeurs.. Het is echt een bende hier in huis (en het wordt alleen maar erger naar mate het duurt)..

    Maar vandaag is gebombardeerd tot schoonmaak/huishouddag.. En ik begin er gelijk mee.. Nou ja, nog even wat blogs lezen en dan begin ik écht! Heus wel hoor…

    😉 Ik ben dus ook zo’n uitsteltrut.. Maar dit zijn fijne tips! Dank u!

  19. Nina 20 februari 2013 / 12:14

    Haha, herkenbaar! Ik maak altijd een hele to-do lijst op, om hem vervolgens ergens in de hoek van mijn kamer te laten verstoffen..

  20. LounaBeauty 20 februari 2013 / 12:26

    Ben iemand die dan ineens een moment ineens alllllleesss doet. haha. En dan weer heel lang wacht. Stom he. Denk dat ik mezelf best wel houd aan mijn eigen afspraken haha.

  21. Mariska 20 februari 2013 / 12:40

    Erg handig artikel. Steeds vaker begin ik er wel bij na te denken van.. maris, ruim t gelijk op dan is het maar klaar! Haha, en soms lukt het nu wel 🙂

    gefeliciteerd met je 1000 volgers!

  22. Stephanie 20 februari 2013 / 12:46

    Handige tips, ik ben er ook een ster in om alles uit te stellen!

  23. Brechtje 20 februari 2013 / 13:12

    Haha, dit artikel komt echt als geroepen! Ik moet nu echt iets gaan doen, want vandaag heb ik nog helemaal niks nuttigs gedaan. Eerst eten (telt dat ook als uitstellen?) en dan gaan leren voor mijn SE’s. 😉

  24. Anouk 20 februari 2013 / 13:23

    Sommige mailtjes kan ik helaas niet gelijk beantwoorden, maar wel een goede tip 🙂

  25. Merel 20 februari 2013 / 14:14

    Haha, ik lees even wat artikels op bloglovin maar na dit artikel ga ik maar weer meteen verder met mijn huiswerk! 😉

  26. Melanie 20 februari 2013 / 15:12

    Herkenbaar! Ik ben ook een uitsteller. Wat bij mij heel erg helpt is to do lijstjes maken. Dan doe ik dingen op een één of andere manier wel meteen!

  27. Nicolien 20 februari 2013 / 15:33

    Vandaag nog! Ik wou zoveel gaan doen en nu is de halve dag voorbij en heb ik bijna niets gedaan 😛 Tijd dus om alles op te schrijven en wat klusjes neer te halen! 😀

  28. Fien 20 februari 2013 / 15:52

    Leuk stukje! Al vind ik de tip niet zo briljant, helaas. Het is vrij logisch dat als je iets uitstelt, je het eigenlijk meteen moet doen. Liefs

  29. Anouk 20 februari 2013 / 17:54

    Dit komt me wel bekend voor. Vandaag meteen toegepast 🙂 We wilden met een aantal vriendinnen naar Artis, en we hebben maar meteen een datum geprikt!

  30. Rosalie 20 februari 2013 / 18:12

    Ik probeer het veel vaker toe te passen de laatste tijd, als ik mijn hoofd zeg: ‘ ooh, dat doe ik later wel’, probeer ik het heel vaak op dat moment te doen. Dan is het inderdaad ook meteen uit je hoofd.

  31. Floor Daasvand 20 februari 2013 / 19:58

    Ik stel ontzettend vaak dingen uit en dat is af en toe heel vervelend, omdat ik die dingen dan vervolgens vergeet 🙁

  32. Ilse 20 februari 2013 / 20:11

    Handige tips zeg, ik weet een leuke challenge voor de komende tijd. 🙂

  33. Kelly 20 februari 2013 / 20:25

    Heel herkenbaar! Gelukkig stel ik het nooit te lang uit!

  34. Debbie Peteri 20 februari 2013 / 20:58

    Uitstelgedrag is mij helaas niet onbekend. Bijvoorbeeld reageren op andermans blogs. Stel ik te vaak uit. Ik ga je tip zeker proberen te onthouden. De uitwerking vind ik namelijk top, de afkorting niet zo 😉

  35. Josephine 20 februari 2013 / 21:43

    Oh uitstelgedrag, deze hele week al. Vooral met schoolwerk. Vandaag wilt het écht niet lukken, blegh.

  36. Manwai 21 februari 2013 / 00:27

    Wat is het fijn om jouw blogposts te lezen over dit soort artikelen!

    Uitstellen.. Tja soms lukt het wel meteen om iets te gaan ondernemen op een gegeven moment zak je weer in en gaat terug naar de oude levensstyle “uitstellen dus”.

  37. Lianne 21 februari 2013 / 09:46

    Van uitstellen wordt je to-do lijst alleen maar groter dus ik probeer meteen alles te doen. Met de nadruk op ‘probeer’ haha

  38. Sarah 21 februari 2013 / 22:41

    Bedankt voor dit artikel, er staan hele bruikbare tips in. Eigenlijk dingen die je wel weet, maar waar je af en toe even aan herinnerd moet worden. Topper!

    Groetjes, Sarah

  39. Kirsten 22 februari 2013 / 15:56

    Uitstellen doe ik eigenlijk niet meer..
    En To-Do lijstjes helpen niet op lange termijn, omdat je hersenen dan ‘denken’ dat het werk al half gedaan is.. Ik maak alleen een to-do lijstje als ik bijv. een dag ga schoonmaken, of verschillende huiswerkopdrachten op 1 dag wil doen, zodat ik gestructureerd er aan kan werken en duidelijk heb wat ik eerst wil doen en wat daarna.. Ik heb zelf gemerkt dat ouder worden ook helpt.. Het dingen doen gaat bij mij nu min of meer vanzelf, terwijl ik er vorig jaar nog heel veel moeite mee had!

    Liefs,

  40. kim 22 februari 2013 / 19:58

    Ik ga dit ook toepassen, want ik stel echt veel te veel dingen uit. Schrijf alles op wat ik moet doen en die to-do list plak ik dan in m’n agenda en daar zit het dan maar te zitten.. Dus. OHIO. Vanaf morgen, haha 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.