De doelgroep van je blog bereiken; zo doe je dat!

Onlangs kreeg ik van Tineke van Mysupersweetlife de vraag of ik eens iets kon schrijven over het bereiken van je doelgroep. Wanneer je gaat bloggen heb je (als het goed is) nagedacht over een onderwerp, en daarbij volgt ook al snel je doelgroep.  Ik ga straks een aantal tips geven waarbij ik de blog van Tineke als voorbeeld neem.

de-doelgroep-van-je-blog-bereiken

flicrk / hmoong

Definieer je doelgroep

Voordat je je doelgroep kan bereiken is het logisch dat je eerst gaat bedenken: wie is je doelgroep eigenlijk? Wie wil je aanspreken met je blog?

Denk bijvoorbeeld aan de volgende dingen bij het bepalen van je doelgroep:

  • Leeftijd of levensfase
  • Geslacht
  • Opleidingsniveau
  • Bepaalde hobby’s of interesses
  • Een bepaald vakgebied
  • Dagelijkse bezigheden
  • Woonplaats
  • Bedenk het maar – het is helemaal afhankelijk van waarover jij schrijft!

De doelgroep van Mysupersweetlife.com is ‘vrouwen die iets steviger zijn en vrouwen die van jurkjes houden’

Zoals je misschien al merkt zijn dit eigenlijk twee doelgroepen, ik heb Tineke dus ook aangeraden om er één doelgroep van de maken. Dat wil zeggen dat je er de volgende dingen van zou kunnen maken:

  • Vrouwen die iets steviger zijn
  • Vrouwen die van jurkjes houden
  • Vrouwen die iets steviger zijn én van jurkjes houden

Ik snap de gedachte erachter, die is persoonlijk. Tineke is zelf een groot jurkjesfan en heeft ‘een maatje meer’ (haar woorden, ik zou ‘t niet bedenken, hihi). Echter schrijft Tineke ook veel over ‘gewone’ winkels met ‘gewone’ maten, waardoor ik zou kiezen voor de doelgroep ‘vrouwen die van jurkjes houden’.

Daar zou ik verder ook een leeftijd aan verbinden, Tineke is zelf jong en spreekt met haar blog op dit moment duidelijk jongere meiden/vrouwen aan. Het richten op vrouwen van 15 tot 35 jaar lijkt me een goed idee.

Een doelgroep is niet noodzakelijk wanneer je ‘voor de leuk’ schrijft, als je niet zo heel belangrijk vindt wie en hoeveel mensen je blog lezen. Maar stiekem, heeft elke blog wel een (verborgen) doelgroep. Denk aan de kleuren die je gebruikt, het formaat en de vorm van je letters, je foto’s, of je je lezers met u of je aanspreekt, het zijn allemaal kleine dingen. Maar al die kleine dingen bij elkaar zorgt er vanzelf voor dat jij een bepaalde doelgroep aanspreekt. En misschien ook bepaalde doelgroepen juist niet aanspreekt.

Laat duidelijk zien wie je doelgroep is

Nu je eenmaal je doelgroep hebt bepaald moet je daar natuurlijk ook daadwerkelijk iets mee gaan doen. Denk aan jouw ultieme bezoeker (de gemiddelde persoon van jouw doelgroep), wat gaat die van jouw site vinden? Hoe zorg je dat je website voor diegene optimaal is?

Kleuren

Met kleuren kun je op een heel simpele manier beïnvloeden wat je blog uitstraalt.

Het is heel verleidelijk om kleurtjes te kiezen ‘omdat je die mooi vindt’, maar als je iets wil uitstralen en een doelgroep wil aanspreken dan kun je ook op een andere manier de kleuren van je blog kiezen.

Als je benieuwd bent welke kleur jij moet kiezen bij hetgeen dat je wilt uitstralen, in deze blogpost heb ik een aantal infograpics gedeeld waarin je op een super simpele manier kunt aflezen wat elke kleur precies uitstraalt. Vooral de onderste infographic is heel bruikbaar bij het vaststellen welke kleuren je voor je blog wilt gebruiken.

comic-sans

Typografie en vormgeving

Wat je precies uitstraalt met je typografie (de letters die je gebruikt) en de vormgeving van je layout is iets complexer.

Het boek Precies mijn type is een heel erg leuk boek over typografie. Maar alleen lezen als je daarin geïnteresseerd bent, het is geen enorme toevoeging voor je website, je kan de uitstraling van letters ook een beetje afkijken op andere plaatsen. Een heel erg duidelijk voorbeeld: een zakelijke blog die Comic Sans als lettertype gebruikt gaat niemand serieus nemen.

Verder kun je op dezelfde manier kijken naar je vormgeving. Een zakelijke blog met allerlei tierelantijntjes en roze gaat niemand serieus nemen. Een DIY blog met een super clean uiterlijk past ook niet helemaal (hoewel DIY natuurlijk in allerlei soorten en maten kan voorkomen). Denk hier ook eens over na voordat je een layout voor je blog kiest!

Je content(!)

Als je content niet past bij je doelgroep dan ben je natuurlijk helemaal verkeerd bezig. Houd bij elke blog die je schrijft je doelgroep in de gaten. Past het bij ze?

Die laatste vraag is vaak een beetje tricky. Ik denk dat veel bloggers die begonnen zijn omdat ze bloggen leuk vinden geen complete strategie achter hun blog hebben gezet. En vaak zijn zij zelf hun ‘ultieme lezer’, je vindt het vaak leuk om te schrijven over de dingen die je zelf leuk vindt! Door je doelgroep specifieker te maken dan ‘alles wat ik zelf leuk vind’ wordt het veel duidelijker voor de lezer wie je doelgroep nu precies is.

De eerste indruk – in een oogopslag

Eigenlijk zou je in een oogopslag moeten kunnen zien waar een blog over gaat en wie de doelgroep is. Ik denk zelfs dat dat het allerbelangrijkste is – dat is immers een samenvoeging van alle punten die ik hierboven noemde. Internetlezers zijn snel, en als ze een verkeerder eerste indruk krijgen zijn ze in no time weer weg.

De naam van je blog is in dit opzicht ook heel erg belangrijk. Vaak lezen mensen die al voordat ze je blog überhaupt gezien hebben! Als je naam goed aansluit bij je doelgroep trek je vanzelfsprekend ook je doelgroep aan.

Oke, we gaan kijken hoe de blog van Tineke het op dit front doet en wat er beter kan!

supersweet-life-header

Hierboven zie je de header van Mysupersweetlife. Wat dat betreft zie ik heel veel goede dingen, dit is een goede eerste indruk, als je het mij vraagt. Pluspunten:

  • De kleur roze: spreekt vrouwen/meiden aan
  • Uiteraard het jurkje, waar alles om draait! Heel goed dat deze in de header staat
  • De hakken: ook vrouwelijk
  • Het lettertype van de titel is speels, creatief en toch ook wel heel meisjesachtig

Er is een ding dat minder mee zit: de naam van de blog. Bij deze naam denk je eerder aan een persoonlijke blog. Wat ik Tineke zou aanraden is om hier nog een ondertitel onder te plaatsen – iets waardoor meteen duidelijk wordt dat is een jurkjesblog is, een blog die draait om jurkjes.

my-super-sweet-life-sidebar

Dit is de tekst die je bij Tineke in de sidebar vindt. Een foto in de sidebar is heel goed (goed voor de gunfactor waarover ik eerder schreef). Eigenlijk wordt hier de doelgroep (vrouwen die van jurkjes houden) heel erg op de achtergrond gehouden. Lifestyle, shoplogs, fashion, persoonlijke updates, die vind je net zo veel op deze blog? Dat is niet de bedoeling als je vrouwen die van jurkjes houden wilt aanspreken. Wat ik zou doen? Beginnen met: Hoi, dit is dé blog voor vrouwen die van jurkjes houden. Daarna misschien iets over een grote liefde voor jurkjes en pas dáárna het feit dat je soms ook over andere dingen schrijft. Jurkjes in het middelpunt houden.

Ik herken deze intro heel erg; dit is hoe bijna elke blogger het doet, zoals ik net al zei. Volgens mij heeft Tineke hier gewoon de dingen op een rij gezet waar zij graag over schrijft. Maar als je een duidelijkere doelgroep wilt hebben moet je dat net ietsje anders aanpakken. Door er meteen in te knallen met de jurkjes ben je meteen duidelijk! En dus geen verwarring door vrouwen die wel van jurkjes houden maar door het gevoel dat het een persoonlijke lifestyleblog is (Waarvan we er al oneindig veel hebben in Nederland) afhaken. Zo duidelijk mogelijk proberen te zijn, dus!

Haar content is al vrij duidelijk gericht op jurkjes, dus de beschrijving zou op deze manier nog beter bij de content passen.

Waar hangt je doelgroep uit?

Als je hebt bepaald wie je doelgroep is, daar met je blog op ingespeeld hebt qua uiterlijk en content, dan ben je al een heel eind op weg. Echter was de vraag die mij gesteld werd: Hoe bereik ik mijn doelgroep? Dus niet alleen het aanspreken van de doelgroep, maar ook zorgen dat zij je blog kunnen vinden! Daarvoor is het slim om uit te zoeken waar jouw doelgroep uithangt.

Denk bijvoorbeeld aan webshops, social media websites. Als je een budget hebt dan kun je er zelfs voor kiezen om folders neer te leggen op fysieke plaatsen of bijvoorbeeld te gaan adverteren via Facebook.

Hoe dan ook, het is goed om na te denken over waar jouw doelgroep uithangt, wat doen ze in het dagelijks leven, waar houden ze zich mee bezig? Op die manier zou je daarop kunnen inspelen.

Terug naar de jurkjes!

Persoonlijk denk ik dat Pinterest een heel goed medium zou kunnen zijn voor een jurkjesblog. Jurkjesliefhebbers zitten misschien wel op Pinterest – om de leukste jurkjes te pinnen! Als je zorgt dat je allemaal leuke jurkjes verzamelt op Pinterest en daar af en toe ook jouw eigen blogs deelt, dan zou je daar best iets mee kunnen bereiken.

Verder zit bijna iedereen op Facebook, dus dat zou je ook kunnen proberen, hoewel dat brede publiek van Facebook ook een nadeel kan zijn (want: hoe bereik je nu alleen het publiek dat je wilt bereiken?). Natuurlijk is het sowieso goed om aanwezig te zijn op Facebook met je blog, maar een ultiem medium voor het bereiken van een bepaalde doelgroep is het vaak niet. Hoewel, je zou ervoor kunnen kiezen om te adverteren via Facebook, dan kun je bepaalde kenmerken van mensen die jouw advertenties zien selecteren.

Verder denk ik dat jurkjesliefhebbers te vinden zijn op bepaalde fora én natuurlijk op bepaalde webshops! En ze lezen fashion blogs en misschien ook magazines.

Op een creatieve manier de doelgroep van je blog bereiken

We kennen allemaal de standaard manieren om meer bezoekers te trekken. Om je doelgroep aan te trekken moet je dit gewoon op de juiste plaatsen doen. Via Facebook of door reacties achter te laten op andere blogs lezers trekken is helemaal niet verkeerd, maar je kan ook een stapje verder denken. Dit is eigenlijk niet iets dat ik voor jou kan doen, maar ik kan wel een aantal voorbeelden noemen.

  • Vraag een van jouw collega bloggers met een groter publiek of je eens een bijdrage kan leveren aan haar website. Zorg dat dat een blog is waar jouw doelgroep uithangt, en schrijf ook over hetgeen waar jouw blog over gaat; daar ben je immers het beste in. Zorg dus wel dat jouw onderwerp past bij de betreffende blog.
    Ga er niet altijd vanuit dat je hierop een ja krijgt, veel bloggers schrijven liever zelf al hun content om het niveau zo hoog mogelijk te houden. Maar goed, doe eens gek en vraag het gewoon! Als jij iets goeds te bieden hebt dan zullen er bloggers zijn die dat zien.
  • Ga samenwerken met een webshop. In het geval van Tineke zou ik kiezen voor een webshop die onwijs leuke jurkjes verkoopt. En zorg dat ze jouw link op social media delen!
  • Uit jouw expertise op een incluencer. Een influencer kan een groot blogger of YouTuber zijn, maar ook een BNer. Die hebben vaak een groot netwerk en al die mensen kunnen dan meteen zien wat jij doet, waar je goed in bent, waar jij over schrijft. Wederom: als je dit gaat doen moet je wel echt iets te bieden hebben, anders zet je jezelf een beetje voor joker, haha.
  • Als je en uniek onderwerp hebt voor je blog dat aansluit bij een bepaald magazine, dan kun je de stoute schoenen aantrekken en vragen of zij jouw onderwerp interessant vinden om iets over te schrijven. Wel eerlijk tegen jezelf blijven, een magazine gaat niet zomaar allemaal bloggers een plekje geven in hun magazine, je moet natuurlijk wel iets bijzonders te vertellen hebben.
  • Schrijf gewoon een geweldig artikel die iedereen die ook interesse heeft in jouw blogonderwerp (jouw doelgroep dus) gewoon wil delen. Het is lastig van tevoren te weten of je een geweldig artikel gaat schrijven dat iedereen wil delen, maar je kan het in elk geval proberen, toch?
  • Doe iets bijzonders. Daar gaan mensen ook over praten. Als jij bijvoorbeeld een bepaald talent hebt, een geweldig trucje of een slimme tip die perfect aansluit bij jouw doelgroep, zet het online! Dat gaan mensen vanzelf zien.

Zoals je ziet zijn mijn ‘creatieve ideeën’ die ik hier noem niet super creatief, maar als je echt een concreet onderwerp hebt dan kun je daar natuurlijk makkelijker mee aan de slag. Vraag bijvoorbeeld ook eens aan de mensen om je heen of zij nog creatieve ideeën hebben om je doelgroep te bereiken! En plan hieromheen eens een brainstormsessie in, het is onwijs leuk om hier creatief mee bezig te zijn!

Dit zijn mijn tips om je doelgroep te bereiken. Bedankt voor je vraag Tineke, ik vind het een erg interessant onderwerp, en ik heb er duidelijk veel over te vertellen, haha. Het was nogal wat tekst, maar ik hoop dat je er iets aan hebt! Heb jij nog aanvullingen en tips omtrent de doelgroep van je blog bereiken?

Dit artikel bevat een affiliate link, meer weten? Een uitleg over affiliate links op mijn blog vind je hier.

tips-voor-bloggers

63 reacties

  1. Tineke 27 april 2014 / 07:20

    Wat een geweldig artikel! Ik heb hier heel veel aan! Wat betreft het intro stukje in mijn zijbalk, je hebt helemaal gelijk, ik heb hier nooit zo bij stilgestaan. Ik ga er vanmiddag meteen mee aan de slag! Ontzettend bedankt Lisanne!

    Heel veel liefs,
    Tineke

  2. Kelly Caresse 27 april 2014 / 07:49

    Wauw wat een goed artikel, hier heb ik echt wat aan! Wat leuk dat de blog van Tineke als voorbeeld gebruikt wordt! Zelf heb ik denk ik een grote doelgroep, die door de tijd heen verandert is. Van lifestyle blog werd ik zwanger en ging het deels ook over m’n zwangerschap en toen ik mama werd ging het ook deels over het moederschap, maar onderwerpen zoals mode en healthy lifestyle die bleven. Ik ga eens aan mijn intro werken en na gaan of het passend is voor mijn doelgroep 🙂 dit is echt stof tot nadenken, heel prettig

  3. Sanne 27 april 2014 / 07:50

    Weer een duidelijk en overzichtelijk stuk! Super fijn dat je een concreet voorbeeld hebt genomen. Ik ga er mee aan de slag! Vooral de tip voor de sidebar vond ik een goede! Liefs

  4. Marion 27 april 2014 / 07:54

    Goed artikel en fijn dat Tineke er zoveel aan heeft!

  5. Emmy 27 april 2014 / 08:20

    Goed stuk! Ik denk dat de doelgroep vaak onderschat wordt, en ik merk dat ik ook te veel doelgroepen wil aanspreken, terwijl ik qua content echt duidelijk een doelgroep kies. 🙂 Oepsie!

  6. Elize 27 april 2014 / 08:49

    Super artikel! Echt stof tot nadenken! Ik doe ook veel dingen zonder erbij stil te staan. Soms pakt dat goed uit, soms minder succesvol. Om dit zo te lezen is heel leerzaam.

  7. Nicole 27 april 2014 / 08:54

    Goh ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht. Heb eigenlijk ook geen idee wie mijn doelgroep is.. Haha.. Misschien tijd om erover na te denken 😉

  8. Sylvia 27 april 2014 / 08:54

    Oeww, heel fijn artikel! Ik worstel nog steeds een beetje met die doelgroep, juist omdat ik over uiteenlopende dingen schrijf (bios- en theaterrecensies, tips voor leuke sites, diary’s, columns, inhoudelijke stukken over m’n studie). Uiteindelijk schrijf ik dan vooral voor leeftijdsgenoten (zo tussen de 22 en 26 jaar), maar soms zou ik mijn doelgroep wel wat specifieker willen maken.

  9. Bibian 27 april 2014 / 08:56

    Wat een fijne tips, heb ik echt wat aan. Liefs

  10. Susanne 27 april 2014 / 09:02

    Wow wat een goede tips! Ook fijn dat je een voorbeeld bij houdt ( haar gelijk de tips geeft!). Zit veel bij waar k nog nooit naar had gekeken. Ik ga het nog een (paar) keer rustig doorlezen!

  11. Dagmar 27 april 2014 / 09:06

    Wauw wat heb je er een mooi artikel van gemaakt! Echt heel leerzaam en leuk om te lezen! En ook te gek dat je Tineke haar blog als voorbeeld hebt genomen voor dit artikel 🙂

  12. Sophie 27 april 2014 / 09:06

    Heel interessant dit; ook zeker ontzettend bruikbare tips (ik schrok even van Comic Sans; zakelijk? Whut?!) en ik zou mijn doelgroep ook nog eens wat meer willen definieren, maar daar moet ik nog eens heel goed over nadenken 🙂

  13. Karin 27 april 2014 / 09:26

    Dank je Lisanne! Weer een heel nuttig en duidelijk artikel over bloggen. Ik richt me met mijn blog speciaal op oma’s met jonge kleinkinderen. Een aantal van je tips heb ik de afgelopen tijd uitgeprobeerd en ik merk dat de bezoekersaantallen langzaam beginnen te groeien. Jouw tip om eens met mijn doelgroep te brainstormen vind ik een goeie! Dat ga ik binnenkort organiseren!

  14. Joyce 27 april 2014 / 09:26

    Wat een goed artikel! Ik heb hier zeker wat aan 🙂

  15. Frederique 27 april 2014 / 09:45

    Ik moest zo ontzettend lachen over je Comic Sans stukje. Prachtig zoals je dat ook weer verwoord 🙂
    En wederom tips waar iedereen wel wat mee kan en ook echt wat aan heeft!

  16. Sonja 27 april 2014 / 09:57

    Ik denk dat mijn fashion doelgroep jonger is dan mijn mamma (to be) doelgroep. Ik schrijf inderdaad graag over hetgeen wat mij bezighoudt, maar het doet me twijfelen of ik daarmee niet twee ‘halve doelgroepen’ aantrek. Benieuwd of je daar nog tips voor hebt!

  17. Aurelie 27 april 2014 / 10:03

    Ik heb met heel veel interesse jouwartikel gelezen. Er staan een aantal handige tips in die ik zeker kan gebruiken. Bedankt daarvoor! Goed dat je Tineke haat blog als voorberld gebruikt, zo wordt het allemaal wat duidelijker.

  18. Tamarah 27 april 2014 / 10:22

    Mooi artikel en dit is ook een vraag waar ik al een poos over aan het nadenken was! Je hebt me hier goed mee geholpen, dankjewel!

  19. Beautydagboek 27 april 2014 / 10:22

    Ik vind het een heel interessant artikel! Goed ook dat je de blog van Tineke als voorbeeld gebruikt, zo wordt het een stuk duidelijker.

  20. Elise Joanne 27 april 2014 / 10:28

    Erg leuk artikel! Ik ga nog eens kijken naar mijn intro denk ik! Dat stukje over Comic Sans, daar moest ik echt héél hard om lachen ;)!

  21. Miranda 27 april 2014 / 10:37

    Wat een goed artikel zeg! Ik kan er zeker wat mee.

    Leuk ook om direct de voorbeelden in de praktijk te lezen. Dat maakt het een duidelijk en fijn artikel:)

  22. Manon 27 april 2014 / 10:39

    Wat een ontzettend handige blog Lisanne! Ook leuk dat je een andere blog als voorbeeld neemt, dan is het niet zo abstract :)!

  23. Joyce 27 april 2014 / 10:50

    Goed artikel! Als communicatieadviseur heb ik hier dagelijks mee te maken natuurlijk en ik vind dat je de basis goed hebt uitgewerkt! Ik merk dat ik het zelf voor mijn blog toch ook wel moeilijk vind omdat ik nog niet zo lang bezig ben en graag natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers wil trekken. Aan de andere kant begin ik ook nu pas in te zien welke kant ik op wil met mijn blog :). In elk geval een fijn artikel!

  24. Marije 27 april 2014 / 10:56

    Ik kijk iedere zondag weer uit naar je tips, zo lijkt het net een stap voor stap plan om mee aan de slag te gaan haha. Vaak doe ik er namelijk iets mee, omdat ik het zo leuk vind. Ik vind het iedere keer weer heel fijne en nuttige tips! 😀

  25. Lauriëtte 27 april 2014 / 11:39

    Wat een heerlijk uitgebreid artikel en wat een leuke blog heeft Tineke! 🙂

  26. Emilia 27 april 2014 / 12:07

    Heel sterk artikel weer, zo duidelijk en uitgebreid! Ik heb zelf nooit stilgestaan bij wat mijn doelgroep nou precies is, maar eigenlijk is dat wel heel leuk om over na te denken!

  27. Tiffany 27 april 2014 / 12:08

    Ik hou echt van jouw tips. Ze brengen me ongelooflijk veel bij en zetten me steeds weer opnieuw aan het denken over wat ik nog moet veranderen aan mijn blog. 🙂

  28. Bloggelientje 27 april 2014 / 12:32

    Interessant artikel Lisanne! Bij de content kijk ik vaak even naar wat de Yoast plugin te zeggen heeft. Die geeft soms aan dat een tekst te moeilijk geschreven is. Dan maak ik hem eerst wat makkelijker afhankelijk van welk blog het is.

    Bij Het Moederfront zijn lastige woorden niet zo’n punt, maar voor Huisvlijt wil ik de teksten juist laagdrempelig houden.

    Comic Sans vind ik echt een vreselijk lettertype. Leuk dat je het hier in je post laat zien!

  29. Chantal 27 april 2014 / 12:40

    Wat een fijne tips! Ik heb nog eens geen introductie stukje in de zijbalk dus ik weet wat me te doen staat!

  30. Kimberley 27 april 2014 / 12:45

    Ontzettend goed en duidelijk uitgelegd. Zelf ben ik nu sinds anderhalve maand weer actief aan het bloggen en probeer ik steeds meer bezoekers te trekken. Het ene moment gaat het heel goed en heb ik veel reacties op mijn blog en het volgende moment is het wat stiller. Het is natuurlijk logisch, maar je wil een groeiende lijn zien op je Google Analytics, zoals jij hierboven aangaf. Maar ik vind het vooral belangrijk dat de mensen die mijn blog lezen en trouw bezoeken, mij als blogger leren kennen. Ik vind je tips heel goed, dankjewel!

  31. Kirsty 27 april 2014 / 12:57

    Wat een interessant artiekl! Goed ook dat je de blog van Tineke als voorbeeld neemt!

  32. Marloes / GLAMOURMOES 27 april 2014 / 13:21

    Toevallig dat ik net Tineke’s blog heb zitten lezen, voordat ik dit artikel ging lezen. Heel boeiend en interessant artikel. Zeker iets waar ik nog over moet gaan nadenken.

  33. Manon 27 april 2014 / 13:32

    Dankzij deze blog hebben wij onze kleurtjes veranderd! We vinden het zelf 100x beter, thanks voor de goeie tips!

  34. Fleur 27 april 2014 / 14:21

    Wat een goed en informatief artikel weer! Ik wil graag mijn layout veranderen omdat ik hem niet zo bij mijn doelgroep vind passen, maar ik vraag me af of dat niet storend is voor je lezers als je steeds je header en bijvoorbeeld kleuren aanpast?!

    • Lisanneleeft 27 april 2014 / 14:30

      Jawel! Je kan het beste zo lang mogelijk (ook weer niet te lang natuurlijk) met hetzelfde uiterlijk doen. Dat zorgt ervoor dat je lezers je blog herkennen (als iemand drie keer op je blog is geweest, maar elke keer een ander uiterlijk tegenkomt, herkennen ze je blog niet! Als men drie keer op dezelfde blog terecht komt denken ze eerder: ‘he, alweer deze blog? Die zal wel leuk zijn, even verder lezen’!)
      En het kost voor lezers minder energie wanneer alles gewoon blijft zoals het is: dan weten ze waar ze alles kunnen vinden en kan alle energie naar de content toe gaan, in plaats van naar de zoektocht ‘waar alles nu weer staat’.

      Eerst dus goed over nadenken, en daarna het liefst zo lang mogelijk laten zoals het is. Eens in de paar jaar vernieuwen kan natuurlijk wel, dan zijn er weer nieuwe trends en technieken qua opmaak van layouts. Herkenbare punten zoals een logo en kleuren kun je dan zelfs in je nieuwe layouts overnemen zodat je website nog herkend kan worden.

  35. Alix 27 april 2014 / 14:23

    Jouw artikelen zijn altijd zo enorm handig! 😀

  36. (Red) Sonja 27 april 2014 / 16:12

    Wat een ontzettend fijn en handig artikel! Ik ben hier ook al een tijdje mee bezig en heb ik hier echt wat aan! 🙂 Thanks!

  37. Elbrich 27 april 2014 / 16:20

    Altijd handig en leuk om te lezen die tips van jou

  38. Zo simpel is dan geluk 27 april 2014 / 16:40

    Leuk om te lezen. Zelf heb ik eigenlijk nooit over mijn doelgroep nagedacht. Ik schrijf gewoon wat ik leuk vind en daar moeten mijn lezers het maar mee doen, hahaha!

  39. Fleur 27 april 2014 / 17:05

    Wauw!
    Wat een mega handig artikel, zo ga je gelijk met hele andere ogen naar je blog kijken!
    Ontzettend handig en ik ga er zeker mee aan de slag!

  40. Lianne 27 april 2014 / 17:21

    Dat comic sans stukje echt :’) :’) :’)

    (En sowieso zijn deze stukjes van jouw hand echt sterk. Ik heb snel een hekel aan dat hele oh-kom-op-market-je-blog gedoe maar ik vind dat je deze stukjes, en dan helemaal deze met het voorbeeld heel goed doet!)

  41. Kimberley 27 april 2014 / 18:02

    Heel erg fijn deze tips! Ik heb geen blog maar een Youtubekanaal, maar veel dingen komen overeen. Ik heb meteen zin om te brainstormen over nieuwe strategieen 🙂

  42. Mandy 27 april 2014 / 18:13

    Wat een super inspirerende tips weer. Fijn dat je zoveel informatie met ons wil delen! Mag ik vragen hoe je aan zoveel wijsheid komt?

  43. Sanne Marlijn 27 april 2014 / 18:16

    Wauw wat handig weer! Ik heb echt zoveel aan je tips! Ik probeer met mijn blog ook een duidelijke doelgroep aan te spreken, die ik expliciet noem bij het stukje ‘over mijn site’.

  44. Evelien 27 april 2014 / 20:13

    Een blog over jurkjes wat leuk! Ik dacht vandaag nog: ik moet echt vaker jurkjes aan, het is ook zo makkelijk want je hoeft niet na te denken over combinaties en het zit mega lekker 🙂

  45. Kim / Vintage & Beauty 27 april 2014 / 21:36

    Waauw wat een goede tips staan hier tussen! Je hebt niet alleen Tineke hier enorm mee geholpen (denk ik 😉 ) maar zeker ook anderen waaronder ik! Het geeft weer stof om over na te denken. Ben zelf nu bezig met een nieuwe lay out en wil daarbij ook wat specifieker aan het werk gaan en dingen op een rijtje zetten vanaf het begin is dan denk ik echt een goed idee.

  46. Hester 28 april 2014 / 10:11

    Super uitgebreid artikel, en ook heel handig met het voorbeeld! Ik vind het juist wel leuk om over van alles te schrijven voor iedereen. Natuurlijk heb ik wel een bepaalde doelgroep, maar dat komt ook gewoon omdat dat ‘de bloglezers’ zijn. Ik weet echter dat ik ook een paar mensen heb die er totaal buiten vallen en het toch leuk vinden wat te lezen over mijn persoonlijke leven en ook juist dat vind ik tof, mijn blog juist voor een zo groot mogelijke doelgroep aantrekkelijk maken.

  47. Geanne 28 april 2014 / 11:01

    Interessant artikel met goede tips! Vooral dat je er een concreet voorbeeld bij plaatst maakt het leuker om te lezen 🙂

  48. Jorien 28 april 2014 / 20:27

    Wat een steengoed artikel! Hier kan ik voor mezelf ook echt wat mee denk ik 😀 thanks!

  49. Inge 29 april 2014 / 06:00

    Erg goede tips Lisanne! Hier kan elke blogger zijn voordeel mee doen:)

  50. Anne 6 mei 2014 / 11:50

    Wat goed geschreven Lisanne! Ik heb wel een redelijk idee van mijn doelgroep, maar ik vind het moeilijk om mijn blog te promoten. Ik schrijf veel over depressiviteit en dat is nog altijd taboe. Ik wil dat taboe graag doorbreken, maar daar kleven mogelijk wel nadelige gevolgen aan voor mezelf.

  51. Stefanie 1 juni 2014 / 11:09

    Heel erg bedankt voor de tips. Ik en mijn vriendin hebben sinds 3 weken ook een blog! Maar we hebben op de een of andere manier al super veel kijkers. Geen idee hoe dat komt haha. Maar wij hebben zeker wat aan je tips.

    Dankjewel

    Liefs Stefanie

    http://belladonne.weebly.com/

  52. Ilse 4 juni 2014 / 18:51

    Oooo ik houd toch zo van Comic Sans. *Sarcasm.*

  53. Lara 28 juli 2014 / 00:14

    Grappig, de laatste tijd ben ik steeds meer aan het nadenken over hoe ik mijn blog naar een hoger niveau kan tillen. Ik vind bloggen namelijk zó ontzettend leuk, maar ik voel vaak dat er iets mist en dat er veel dingen beter kunnen, zoals een duidelijke doelgroep inderdaad, of een belangrijke boodschap die ik wil overbrengen. Dit is in ieder geval een heel fijn artikel, een stap in de goede richting :). xx

  54. Mariska 24 maart 2015 / 16:56

    Hoi, bedankt voor je tips. Ik ben een beetje door al je blogjes aan het bladeren en ik vind ze geweldig. Ik heb ooit honderd jaar geleden geblogd en nu weer gestart met mijn website. – waar ik overigens al niets van snap- Daar zou ik al een blog over kunnen schrijven:) maar daar heeft niemand wat aan. Ik hou het maar bij thrillers.

    Nogmaals bedankt in ieder geval! Ik ga weer verder lezen.

    Groeten Mariska

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.