Je hoofd declutteren: 7 tips!

Het minimaliseren van de warboel in je hoofd is natuurlijk een heel ander verhaal dan het opruimen van spullen. Zoals je misschien weet ben ik een chaoot, is mijn concentratie ongeveer 0 en kan ik niets onthouden. Kortom: een rommeltje in mijn hoofd. Tijd dus om er iets aan te gaan doen! En dat is ook waar ik mee bezig ben. Ik deel een aantal tips en laat de manier zien waarop ik het toepas.

je-hoofd-declutteren

bron

Waarom zou je je hoofd willen declutteren?

Goede vraag! Laatst las ik ergens dat je het als volgt zou kunnen zien: als je je computer aan hebt staan en je hebt tientallen vensters open staan, dan wordt hij traag. Dat komt omdat hij dan zo veel dingen tegelijk moet doen, al is het maar op de achtergrond. De computer kan dat gewoon niet aan! Zo werkt het precies in je hoofd. Denk hierbij bijvoorbeeld dingen die je niet moet vergeten, die je nog in je agenda op moet schrijven, dat ene geweldige idee dat je onder de douche kreeg, alle dingen die nog moet doen. Als je te veel van deze dingen door je hoofd hebt vliegen, dan werkt je hoofd niet meer optimaal. Maar gelukkig kan daar iets aan gedaan worden!

Kortom: je hoofd declutteren is zeer nuttig als je je aandacht graag wil besteden aan belangrijkere dingen dan de onzin die door je hoofd spookt.

7 tips om je hoofd te declutteren:

  1. Om te beginnen: een rommeltje in je huis betekent vaak automatisch een rommeltje in je hoofd. Zorg dus dat je deze tips ook even leest!
  2. Mediteren. Nee, mediteren is niet zweverig of raar, je hoeft echt niet urenlang in een of andere rare houding mmmm-geluiden te maken. Ga gewoon ‘s ochtends voordat je de dag begint, midden op de dag, of juist vlak voor het naar bed gaan even zitten of liggen en denk even aan helemaal niets, concentreer je op je ademhaling. Er zijn veel video’s op youtube over als het je nog niet helemaal alleen kan. Het is goed voor je om gewoon ‘je hoofd even te legen’, we blijven altijd zo bezig dat we dat momentje rust veel te vaak vergeten. Zelfs al doe je het maar twee minuutjes dan maakt het al verschil!
  3. Zet voor jezelf de dingen op een rij die echt belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde week, maand of jaar. Wat zijn de hoofdzaken van die periode, wat wil je bereiken?
  4. Aan de hand daarvan kun je de dingen die toch iets minder belangrijk zijn misschien skippen uit je schema. Natuurlijk moet je ook leuke dingen doen, maar bijvoorbeeld dingen waar je niet volledig achter staat en doet om mensen te pleasen, die dingen moet je schrappen. Leren nee te zeggen is belangrijk. Misschien een moeilijke, maar het gaat je heel veel energie en ruimte opleveren!
  5. Opschrijven, to-do lijstjes, afspraken, dingen die je moet onthouden. Allemaal opschrijven. En als het even kan allemaal in een en hetzelfde boekje, en niet op allemaal losse blaadjes. Jep, been there, done that, dat werkt niet. (Dan denk je dat je niets kan vergeten omdat je het hebt opgeschreven en dan ben je het papiertje kwijt. Oeps!)
  6. Minder multitasken. Door te multitasken ben je minder productief, en is die tv op de achtergrond tijdens het studeren nu echt een toegevoegde waarde? Welnee! gewoon uitdoen dus.
  7. Doe minder. Je hebt de hoofdzaken op een rij gezet, de onzinnige dingen geëlimineerd, en uiteindelijk zul je dus ook minder doen. En dat is perfect. Het is niet nodig om nieuwe dingen te zoeken, het rustiger aan doen en genieten van wat meer vrije tijd (voor jezelf!) is oké.

declutteren-in-je-hoofd2

Mijn plan: schrijven, schrijven, schrijven!

Ik heb weleens verteld dat mijn hoofd vol is en dat ik niets kan onthouden. Ik heb de perfecte oplossing gevonden. En die oplossing zit in de meest leuke, vrolijke, simpele Hema agenda. Kun jij het geloven?

declutteren in je hoofd

Ik heb bewust gekozen voor een agenda met een dag per pagina, ik heb namelijk genoeg schrijfruimte nodig. Wat ik nu precies ga doen? Zoals ik net al noemde: alles opschrijven. Het wordt een soort agenda en dagboekje ineen. Afspraken met de dokter komen gewoon op hun eigen dag te staan, net zoals in een gewone agenda. Maar daaronder, ga ik op de dag zelf kort schrijven wat ik heb gedaan. Dingen die ik moet onthouden en leuke dingen die ik heb gedaan, zoals een dankbaarheidslijstje. Het wordt dus een combinatie!

Hoe zit het in jullie hoofd, is alles helemaal netjes op orde? Of kun je deze tips voor het declutteren van je hoofd wel gebruiken?

DELEN:

37 reacties

  1. Kelly Caresse 12 juni 2013 / 07:08

    Wat een goed artikel, voor mij vooral heel leerzaam ik prop mijn hoofd nogal snel vol hihi

  2. Charlotte 12 juni 2013 / 07:44

    Heel fijn en goed artikel!
    Ik ken het inderdaad. Dat je tientallen ideetjes en plannen hebt maar door de chaos gewoon alles vergeet en niks op schrijft.
    Nu maak ik to do lijstjes en dat helpt ect
    Over dat mediteren en op je ademhaling letten ga ik zeker eens doen

  3. Paulien 12 juni 2013 / 08:43

    Heel herkenbaar voor mij, zo’n vol en chaotisch hoofd….Ik ga je tips proberen toe te passen.

  4. Manja 12 juni 2013 / 08:51

    Wat een goed artikel! Ik ga het gelijk toepassen, ik heb ook zo’n dag agende gekocht begin van het jaar, maar hij ligt nu in de kast. Was vanochtend nog aan het bedenken hoe ik mn dag ga invullen (zonder opschrijven natuurlijk) want ik heb heel veel te doen. Ik pas gelijk mn agenda en ga plannen, thanks! 🙂

  5. Sylvia 12 juni 2013 / 08:54

    Ik werk veel met to-do-lijstjes, dat werkt voor mij prima. Ik blijf het fijn vinden om met veel dingen tegelijk bezig te zijn, maar het gaat me steeds beter af om hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Ik heb alleen wel een weekagenda nodig in plaats van zo’n dagagenda, anders raak ik het overzicht kwijt.

  6. Kimberley 12 juni 2013 / 09:29

    Ik vind het ook fijn om dingen op te schrijven, dan geeft het wat meer rust in mijn hoofd. Ook zorgt het schrijven er sowieso voor dat ik dingen beter onthoud, waardoor ik uiteindelijk helemaal niet meer naar mijn blaadje terug hoef te kijken.
    Bij het mediteren staat trouwens ‘voordat je wakker wordt’, moet dat niet zijn ‘voor je opstaat’? Voor je wakker wordt is een beetje moeilijk denk ik, haha 😛

  7. xhannahs 12 juni 2013 / 09:33

    Ik ben ook echt n fan van to do lijstjes! Ik heb een groot glazen bord aan de muur hangen waar ik alles op kan schrijven wat ik nog moet & dus ook door kan strepen als het klaar is! Werkt voor mij ontzettend goed en het doorstrepen geeft ook nog eens een goed gevoel 🙂

  8. Hester 12 juni 2013 / 09:36

    Ik werk ook heel erg veel met to-dolijstjes. Maar dat twee minuutjes per dag mediteren zou ik eigenlijk echt eens moeten gaan doen, werkt volgens mij wel. Dat boekje klinkt als een goed idee!

  9. MySimplySpecial 12 juni 2013 / 09:47

    Ik maak ook altijd lijstjes, ik heb het net allemaal bij elkaar in een app gezet op mijn telefoon. Lekker overzichtelijk!

    • Suzanne 12 juni 2013 / 09:51

      Wat een handige tips! Mijn hoofd ja ook altijd een chaos! Ik schrijf dan ook de laatste tijd alles op! Jet helpt gelukkig een stuk!

  10. Rachel 12 juni 2013 / 10:03

    Wat een super leuk idee deze themaweek als minimaliseren. Was er al een tijdje mee bezig, maar extra inspiratie kan zeker geen kwaad (:
    Ik ben ook heel benieuwd of je ook ideeën hebt om te minimaliseren op vakantie, zegmaar dat je op vakantie zo weinig mogelijk mee neemt.

  11. Vanessa 12 juni 2013 / 10:34

    Fijn artikel! Ik vind het ook handig om een boekje of agenda bij te houden waarin ik alles kan opschrijven. Geeft enorme rust in mijn hoofd.

  12. Daniëlle 12 juni 2013 / 10:40

    Heel handig! Heb er zelf ook vaak last van, dat mijn hoofd overvol is!

  13. Vera 12 juni 2013 / 11:00

    Ik een tijd geleden een white-board gekocht en die hangt nu in mijn kamer. Ik schrijf er regelmatig dingen op die ik écht niet moet vergeten. Ook schrijf ik mijn weekplanning erop, dingen die ik wil terugkijken op uitzendinggemist, belangrijke verjaardagen, school-dingen, etc. En als je iets gedaan hebt kan je het gewoon wegvegen en heb je geen papiertjes die je in een la gooit en die zich opstapelen.
    Zo fijn 🙂

  14. Anouk 12 juni 2013 / 11:52

    Opschrijven is mijn persoonlijke favoriet. Leuke tips!

  15. Linda 12 juni 2013 / 13:12

    Zeker weten goede tips!
    Ik had altijd een chaos in m’n hoofd – en soms is het nog wel eens een zootje hoor, ligt eraan hoe druk ik ben met m’n werk, vrije tijd volplannen en m’n studie – maar sinds een tijdje maak ik elke week een planning met daarop alle belangrijke dingen die ik moet doen – in welke categorie dan ook – en ook met al m’n afspraken erop, zodat ik niets kan vergeten. Ik schrijf eigenlijk veel minder in m’n agenda dan eerst, maar dit werkt voor mij erg goed.

    Sinds een tijdje ben ik soort van bezig met meditatie. Niet in de zin van helemaal nergens aan denken, maar gewoon stilzitten en de gedachtes die opkomen laten komen, en dan weer laten gaan. Zo van ‘oké, dit hebben we nu gehad en nu mag die gedachte weer weg’ Het werkt voor mij erg goed, ook al klinkt het waarschijnlijk vrij vaag 😉

    Opschrijven werkt sowieso! Een dankbaarheidslijstje kan ik echt aanraden, ik heb speciaal een boekje daarvoor gekocht – op aanraden van een vriendin – waar ik probeer iedere dag (maar meestal wordt het één of twee keer in de week, tot nu toe werkt dat voor mij het beste) wat punten in op te schrijven waar ik dankbaar voor ben, en daarnaast ook dingen waar ik me mee bezig wil houden; wat ik wil bereiken e.d.

    Oeps, heel verhaal… 🙂

  16. Zo simpel is dan geluk 12 juni 2013 / 15:25

    Dank voor de tips!
    Ik heb toevallig van de week een to do list op mijn telefoon gezet. Daar hou ik nu alles in bij. En je kan er bijvoorbeeld ook inzetten welke films je nog wilt kijken of boeken je nog wilt lezen. Erg leuk en handig. Vooral het afvinken als je iets gedaan hebt!

  17. marieke 12 juni 2013 / 15:55

    Handige tips, ik moet ook echt alles op schrijven anders vergeet ik het haha

  18. Ise 12 juni 2013 / 16:23

    Ik kan sommige tips ook goed gebruiken! Een rommeltje in je hoofd is niet fijn maar het helpt me er wel aan herinneren dat ik teveel aan het doen ben..

  19. Luna 12 juni 2013 / 17:38

    Hoi Lisanne! Wat heb je een leuke blog, ik heb net even wat artikelen gelezen en vind je een heel inspirerend persoon! 🙂 Ik keek trouwens wel vaker op je blog en volg je ook op Instagram, maar goed, volgens mij is dit de eerste keer dat ik reageer.

    Handige blogpost! Mijn hoofd voelt de laatste tijd een beetje als een rommeltje dus ik kan deze tips goed gebruiken. Zo’n agenda is trouwens wel handig! Veel succes nog met je blog, liefs, Luna

  20. Lindsey 12 juni 2013 / 18:01

    Handige tips! Heb zelf momenteel met werk, 2 opleidingen en een bestuursfunctie van mijn sportvereniging ook veel in mijn hoofd. Mijn to do lijstje is giga lang. Inderdaad een goede planning en prioriteiten stellen, maar is nog best lastig! 🙁

  21. BirdPlanet 12 juni 2013 / 18:56

    Heel fijne tips. Ikzelf heb het one-line-a-day boekje om op te schrijven wat ik meegemaakt hebt. Om te plannen gebruik ik inderdaad ook to-do-lijstjes.

  22. rosalie 12 juni 2013 / 20:05

    En tijdens het lezen van de post moest ook de tv uit. 🙂 Anders blijft het een rommeltje in m’n hoofd.

  23. Tamarah 14 juni 2013 / 20:48

    Heerlijk ik houd van declutteren! En ik houd ook van alles opschrijven en het zo voor mezelf ordenen! Love it!

  24. Ellen 16 juni 2013 / 22:15

    Handige tips! Ik schrijf ook alles op en neem het liefst mijn agenda overal mee naar toe. Anders zet ik vaak dubbele afspraken op dezelfde tijd enzo!

  25. Lieke 5 december 2013 / 11:47

    Wat een handig en interessant artikel 😀 Goede tips!

  26. Mascha 27 maart 2015 / 09:09

    Haha, grappig. Ik schreef hier pas een stukje over. En ga over drie dagen een cursus volgen om mijn hoofd op te ruimen. (ja dat bestaat haha)
    Erg leuk artikel. Nuttig vooral

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.