Happychallenge: Positieve gewoonten

Geluk zit niet altijd in de aller-grootste dingen. Ik schreef al een artikel dat je niet gelukkig kan worden, maar alleen gelukkig kan zijn. Maar er zijn wel gewoonten die je stiekem helpen om toch een beetje gelukkiger te zijn, of om positiever in het leven te staan. Dit zijn ze:

Stap eens uit je comfortzone

Soms is het heerlijk om eens iets geks te doen. Verstand op nul en gaan met die banaan. Voor de een zal dat iets onwijs groots zijn, en voor de anders iets kleins. Het maakt niet uit wat het is: als het voor jou maar een beetje ‘eng’ voelt.

Door regelmatig buiten je comfortzone te stappen wordt het een gewoonte. Je grenzen worden verlegd en er is ineens veel meer mogelijk dan eerst mogelijk leek.

En heb heerlijke momenten in je comfortzone

Het is zo leuk: wanneer je iets ‘geks’ hebt gedaan heb je daar vaak een trots en goed gevoel over. Geniet van die momentjes buiten je comfortzone!

Tevreden zijn

Niet altijd blijven verlangen naar meer, maar juist tevreden zijn met wat je al hebt. Het klinkt heel simpel, en dat is het ook. De praktijk is alleen niet voor iedereen zo simpel!

Zet bijvoorbeeld elke dag de dingen op een rij die goed waren, die goed gingen, waar je blij mee was. De focus op het positieve! Op die manier leer je jezelf aan om je focus te verleggen en meer tevreden te zijn.

Vergeef

Boos zijn op mensen en ruzie met ze maken kost vooral heel veel energie. Wat zeg ik: het vréét energie.

Ik snap heel goed dat je soms boos kan worden, misschien wanneer iemand je heeft verraden, of iets heeft gedaan wat echt niet kan. Maar als je het beste voor jezelf wil, dan kies je ervoor om te stoppen met energie steken in zulke mensen. Vergeef, maar dat betekent niet dat je het moet vergeten.

Soms is het goed om jezelf de vraag te stellen: wil ik liefde of wil ik gelijk hebben? Soms is toegeven terwijl je weet dat de ander fout zat gewoon de juiste keuze. Je gelijk halen is niet altijd het aller belangrijkste, er zijn veel belangrijkere dingen op de wereld.

lekkere-fruitjes

Eet gezond

Natuurlijk is gezond eten ook een positieve gewoonte. Het is logisch dat je niet altijd super healthy kan eten, maar er zijn wel trucjes om ervoor te zorgen dat je met weinig moeite toch gezond eet.

  • Zorg dat je altijd genoeg water bij de hand hebt. Zelf heb ik altijd minstens twee flesjes met water op mijn bureau staan, zodat ik niet vergeet te drinken.
  • Kies voor gezonde varianten.
    Dus volkorenproducten, muesli in plaats van cruesli, diksap met water in plaats van frisdrank. Op die manier kun je heel makkelijk gezonder eten zonder er veel moeite voor te doen.
  • Zet grote potten (groene of witte) thee. Groene, witte en kruidenthee zijn ook gezond. Gewoon een grote pot zetten zodat je lekker blijft drinken.
  • Ook best wel vanzelfsprekend: leer koffie en thee zonder melk en suiker drinken.
  • Zet je fruitschaal in het zicht, zodat je niet vergeet je dagelijkse portie fruit te eten!

Neem tijd voor jezelf

Het inplannen van een beetje me-time. Plan tijd in in je agenda en doe iets wat je fijn vindt en waarvan je tot rust komt.

lekker-naar-buiten

Beweeg (buiten!)

Ook dit is iets wat je kan invoeren zonder dat je je hele leven ervoor moet omgooien. We kennen het allemaal wel: in plaats van de auto of het ov de benenwagen of de fiets pakken. Bespaart nog geld ook! Wanneer je een kantoorbaan hebt, zorg dan dat je regelmatig opstaat en bijvoorbeeld een loopje naar de printer of de wc maakt. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken!

Natuurlijk is het nog lekkerder en beter voor je om een frisse neus te nemen en buiten te bewegen.

Opdracht: voeg positieve gewoonten toe aan jouw leven

Tijd om een aantal positieve gewoonten toe te voegen aan jouw leven! Wat zijn de dingen die jij makkelijk toe kan voegen, en toe wil voegen?

De positieve gewoonten waarmee ik zelf aan de slag wil gaan:

  • Meer bewegen (naar buiten!)
  • Vaker tijd voor mezelf nemen en puur relaxen. Niet omdat het moet (van de pijn of van vermoeidheid), maar omdat mijn hoofd ook een pauze verdient. Eigenlijk zoals iedereen zijn me-time nodig heeft en verdient! Dit vergeet ik nog vaak. Ik moet ook bedenken wat ik in deze tijd wil gaan doen, waar ik van relax!
  • Gezonder eten. Kort maar krachtig! Geen ontzettende veranderingen, maar gewoon de kleine dingen aanpassen die eigenlijk helemaal geen moeite kosten. Zo hoeft er niet veel aandacht naartoe en gaat het eigenlijk vanzelf.

Natuurlijk zijn er nog veel meer positieve gewoonten die beter bij jou zouden kunnen passen. Minimale inspanning, groot resultaat! Welke positieve gewoonten zou jij wel toe willen voegen aan jouw leven?

Deel in de Happychallenge Facebook groep wat de positieve gewoonten zijn die jij graag zou willen aanleren en tweet en Instagram mee met de hashtag #dehappychallenge. Meedoen via je blog met de challenge vinden we ook heel leuk!

Lees ook de nieuwste update over de challenge op de blogs van Marieke en Kelly. Zij hebben de opdracht ook uitgevoerd, ik ben benieuwd wat zij voor opties geven en natuurlijk welke zij graag toe zouden willen voegen aan hun leven!

Lees ook de vorige Happychallenge blogposts:

23 reacties

  1. WeHeartFit 21 februari 2014 / 06:57

    De eet gezond gewoonte is eentje die ik nu al langere tijd aan mijn leven heb toegevoegd. Ik heb daar zoveel profijt van gehad, ook geestelijk! Ik zou nog graag willen dat ik wat meer mindful kan leven en minder geef om wat anderen van me denken.

  2. Marion 21 februari 2014 / 07:28

    Vooral dat buiten bewegen! Sinds kort doe ik het veel vaker en het levert zoveel energie op. Je voelt je daarna fit en fris en je hoofd is weer heerlijk leeg. Inderdaad, doen!

  3. Kelly Caresse 21 februari 2014 / 07:43

    Ik kan me ook helemaal vinden in jouw positieve gewoonten, je hebt ze ook erg mopi uitgewerkt vind ik! Momenteel zou ik wel meer beweging mogen toevoegen aan m’n leven, normaliter ben ik een echte sporter maar door ziekte mag dit nu niet maar ik zou meer kunnen wandelen en zo m’n beweging vermeerderen. Gezond leven is voor mij ook echt een uitgangspunt 🙂

  4. Elize 21 februari 2014 / 07:46

    Aha hier gaat het dus over! Leuk!
    Gezond eten doe ik grotendeels ook al. Vooral meer bewegen gaat denk ik ook bij mij de aandacht vragen, haha!

  5. Lyn 21 februari 2014 / 07:50

    Ik ben van mezelf nogal pessimistisch ingesteld dus ik heb heel veel aan deze tips!

  6. Martina 21 februari 2014 / 08:03

    Ik kan goed tevreden zijn, maar gezond eten is voor mij zeker nig een dingetje, helemaal als ik het druk heb!

  7. Frauke 21 februari 2014 / 08:08

    Haha ik heb echt exact dezelfde positieve gewoonten die ik wil toevoegen als jij! Leuke tips allemaal, eigenlijk zou ik hier vaker moeten aan denken want het zijn zulke dingen die heel gelukkig maken :).

  8. Nicole 21 februari 2014 / 08:25

    Dat van het drinken van thee… mag ik nu ik zwanger ben niet zoveel.
    Maar ook als ik niet zwanger ben lukt het me niet omdat de thee vaak al koud is.. Kan hem ook niet super heet drinken, daar baal ik dan van.. Maar in de zomer drink ik wel vaak muntthee… Dat is ook gezond toch?
    Die wil ik er sowieso in houden!

    Ga deze week denk ik opdracht 5 en 6 even combineren in 1 blogje…

  9. Anne 21 februari 2014 / 08:50

    Er zijn natuurlijk enorm veel goede gewoonten te bedenken… Meer naar buiten en bewegen probeer ik al een tijdje, maar gaat op het moment niet goed. Ik wil in de zomer graag in mijn eentje het krijtpad in Limburg wandelen (90 kilometer, verdelen over 4 dagen). Dat is een haalbaar doel, maar dan moet ik wel wat meer gaan wandelen dan ik nu doe. Verder moet ik er nog eens over nadenken.

  10. Bibian 21 februari 2014 / 08:59

    Wat een mooie lijst! Dat buiten bewegen zou ik ook vaker moeten doen. Even wandelen buiten met mijn zoontje! Misschien als het mooier weer is! Liefs

  11. Manon 21 februari 2014 / 09:00

    Ik heb gemerkt dat ik me-time heel erg belangrijk vind om te kunnen ontspannen en om even weer tot mezelf te komen om het zo maar te zeggen. Een uurtje in bad, een serie kijken die ik leuk vind of iets maken in de keuken, heel simpel maar het werkt voor mij! Hele fijne blogpost weer 🙂

  12. Susanne 21 februari 2014 / 09:07

    Goed artikel! Ik denk dat ik meer tevreden moet zijn met wat ik heb. Het zit ook een beetje in me (perfectionisme) waardoor ik vaak vooral beter wil (niet zo zeer méér).Dus tevreden zijn met wat ik heb. En ik moet meer buiten m’n comfort zone gaan. Ik ben gewoon veel te schijterig maarja, ik moet ook weleens gaan denken: Who cares?!

  13. Jennn 21 februari 2014 / 09:41

    Mooie opdracht, wel een om over na te denken!

  14. Maai 21 februari 2014 / 10:18

    Dit is zo waar. En iedereen weet het wel maar soms moet je het gewoon nog eens horen. Dus bedankt daar voor. Liefs

  15. Renate 21 februari 2014 / 11:37

    Ik ben het overal mee eens! en als ik de tips over gezonder eten zie besef ik pas hoe gezond ik eigenlijk eet haha! Ik zou eigenlijk niet weten wat ik zou willen veranderen. Misschien iets meer buiten mijn comfort zone? maar dat doe ik eigenlijk ook al steeds meer. Ik denk dat voor mij dan het belangrijkste is om meer me-time in te plannen, omdat ik dan ook dingen kan doen die ik leuk vind – en inderdaad zoals jij ook zegt – en niet omdat ik vermoeid of pijn heb en dan pauze moet nemen.

  16. Mamoesjka 21 februari 2014 / 12:11

    Buiten bewegen is zo heerlijk! Vanmorgen heerlijk 10km gelopen en mezelf direct belonen met een lekkere gezonde lunch…
    Positief zijn en blijven is soms best lastig. Vooral als dingetjes even tegenzitten. Ik probeer het wel maar het lukt me niet altijd….

  17. Desiree 21 februari 2014 / 12:31

    Ik merk dat nu ik momenteel geen studieverplichtingen heb en geen werk, ik extra voor mezelf moet zorgen door middel van de dingen die je erin hebt gezet. Meer bewegen, gezonder eten en tijd voor mezelf nemen. Doe ik dit niet, dan kan ik snel niet zo happy worden, haha.

  18. cheyenne 21 februari 2014 / 12:43

    goeie lijst 🙂 vooral tijd voor jezelf nemen is erg belangrijk, heb ik gemerkt! even doen wat jezelf leuk vindt, zonder aan anderen te hoeven denken. even tot rust komen!
    xo, cheyenne

  19. Mandy 21 februari 2014 / 15:52

    Ik had me toevallig afgelopen dinsdag voorgenomen om elke dag minstens een half uurtje buiten te zijn, maar als het dan zo hard regent vind ik het toch wel erg moeilijk om deze positieve gewoonte toe te passen.

  20. pamela 22 februari 2014 / 18:46

    leuke gewoontes! het zijn inderdaad hele happy leuke gewoontes om je aan te proberen te houden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.