Het leed dat Sudtours heet

Ten eerste wil ik zeggen dat we ontzettend genieten en dat vrijwel alles meezit hier op vakantie. Er zijn twee dingen; de karaoke onder ons is niet heel prettig als we willen slapen. En daarnaast Sudtours. Dat is de reisorganisatie waar we onze vakantie geboekt hebben. Hierbij kunnen wij dus informatie en hulp krijgen indien nodig. Maar zo ongeveer alles wat ze gedaan en waarbij ze ‘geholpen’ hebben is fout gegaan.

Fietsen? Niet fietsen dus…

Goed, het begon met het huren van fietsen. Hiernaar hebben we gevraagd en wij kregen de boodschap dat we daar gewoon heen konden gaan en fietsen konden huren. Er zaten er heel veel in het centrum, dus zeker weten dat we deze tegen zouden komen, daarvoor hadden we geen routebeschrijving voor nodig volgens hen.

Dus wij, op de dag dat we wilden gaan fietsen, op zoek naar een fietsenverhuur. Cala d’Or is niet groot, dus die enorme aantallen fietsenverhuurders zouden we vast wel tegenkomen. Vervolgens hebben we minstens een uur het hele centrum afgezocht, maar niets gevonden. Helaas, dan maar niet fietsen.

Plan B was een stukje wandelen naar de haven. En ja hoor, het eerste wat we tegenkomen als we in de buurt komen is een fietsverhuur! Ik voelde me, ondanks het lange lopen, nog redelijk goed, dus wij konden mooi een fiets gaan huren.

Niet dus. Hiervoor moest je van tevoren bellen of bespreken. Dan zou je bij je hotel opgehaald worden en naar de fiets gebracht worden. Geen probleem als je nog genoeg dagen over hebt om dat alsnog te doen. Helaas hadden we dat niet, dus het fietsen moesten we maar laten.

Shoppen in Palma! Of toch niet…

Het tweede deel waarover we graag informatie wilden was vervoer naar Palma. Het was echt te lang om dit met het OV te doen, het beste was om voor 28 euro p.p. met de reisorganisatie naar Palma gebracht te worden. Het is misschien wat duur, maar we zijn op vakantie dus daar doen we niet moeilijk over. Super, dinsdag om half 9 zouden we opgehaald worden bij de aangegeven opstapplek.

De dag van tevoren nam ik een extra pijnstiller (waarvan ik er maar eentje mee had, voor noodgevallen), om door de karaoke heen te kunnen slapen. Om kwart over 8 stonden we bij de opstapplek. Hier stonden hordes met mensen en ik denk dat er wel 10 bussen zijn langs gekomen. Bij elke bus hebben we gevraagd of dit de juiste was, maar nee hoor, geen enkele bus was voor ons.

Dus uiteindelijk ben ik naar het hotel gered (ja, IK rennen!) om het nummer van onze Sudtours contactpersoon op te zoeken. Na een aantal belletjes (en minuten, lekker veel beltegoed gebruikt zo in het buitenland), werd duidelijk dat ze ons waren vergeten in te schrijven. Daar stonden we dan, om half 10 bij de bushalte waar we om half 9 opgehaald zouden worden.

Ze kon nog wel regelen dat we met de bus van vrijdag mee konden?! Op die dag gaan we naar huis en ik had pot-jan-dorie die kostbare pijnstiller gebruikt!

Met het openbaar vervoer naar Palma is niet te doen. Alweer fout!

Toen wij aangaven dat we graag naar Palma wilden werd ons uitgelegd dat je niet met het OV kon. Dat zou 2,5 uur duren en dat was wel heel erg lang. Met hun bus zou het echter maar 1,5 uur duren, dat was dus veel verstandiger! Als het niet anders kan is 28 euro voor twee keer anderhalf uur met de bus wel oké. Dus dat vonden we een goed idee!

Toen uiteindelijk bleek dat we niet meer met hun bus mee konden, kwam onze contactpersoon op het idee dat we ook wel met het OV konden. Informatie daarover moesten we maar bij ons hotel vragen.

Wat bleek nu? De bus van onze opstapplaats naar Palma kostte retour 16 euro p.p en duurde om precies te zijn 1,5 uur. Wie is hier nu gek? Wij?!

Jullie krijgen morgen jullie geld terug! Of toch niet…

Als wij onze tickets zouden inleveren bij de receptie van ons appartementencomplex dan zou daar de volgende dag om 10 uur het geld liggen. Prima! Ik ben niet van het vroege opstaan en al helemaal niet na een lange dag shoppen in combinatie met de karaoke onder ons tot 2 uur. Maar het zou er gewoon blijven liggen dus toen we ’s middags daar aankwamen verwachtten we dat het er wel zou liggen.

Weer niet. Dat geld krijgen we heus terug, dat geloof ik wel, maar ik snap niet dat het allemaal zo moeizaam gaat.

Dus wat is er nu mis gegaan?

Genoeg. Nog even in het kort:

  • Ze gaven geen volledige informatie
  • Het verkopen van de tickets leek de hoogste prioriteit
  • Ze kwamen hun afspraken niet na
  • Op hulp hoefden we eigenlijk niet te rekenen

Nu wil ik even heel graag zeggen dat mijn vakantie geweldig is en dat ik niets te klagen heb. Ik geniet met volle teugen en het is lang geleden dat ik het zo fijn heb gehad. Maar een ding mag duidelijk zijn: Sudtours heeft mijn vakantie niet beter, mooier, of leuker gemaakt dan hij al was. Integendeel.

Het is niet zo dat ze een enorme fout begaan hebben (gelukkig), maar dit was wel heel jammer. Dit artikel met mijn mening over Sudtours schrijf ik zodat je hier rekening mee kunt houden. Niet omdat Sudtours altijd slecht is, maar denk nog even na voordat je iets meteen aanneemt. Het lijkt alsof ze willen helpen, maar een verkoper die je wilt ‘helpen’ door iets te verkopen is ook niet altijd even oprecht. Houd dat in je achterhoofd.

Dus sorry voor het gezeur, maar ik wilde jullie graag waarschuwen (en wellicht de mensen die dit artikel via Google gaan vinden en al achterdochtig zijn). Onze vakantie op Mallorca is geweldig en daar ga ik nu nog even een dagje van genieten, tot gauw!

11 reacties

  1. Marike - LIVWOW.nl 1 augustus 2012 / 21:05

    Jammer dat het zo loopt. Overigens denk ik dat het niet per se een probleem is van Sudtours, want soortgelijke praktijken komen ook voor bij andere reisorganisaties. Grote kans dat het ligt aan de medewerker of medewerkers die een beetje laks waren.

    Ik hoop dat je vakantie ondanks deze tegenvallers toch heel erg leuk is!

  2. Janneke 1 augustus 2012 / 21:08

    Pfff balen :S. Een keer een fout dat kan natuurlijk nog, maar vind het niet netjes dat ze het op zo een manier willen ‘oplossen’. Gelukkig hebben jullie verder wel een prettige vakantie, maar dan nog. Het is wel iets waar je naar uitkijkt!

  3. Karin 1 augustus 2012 / 21:10

    Hoi Lisanne,
    Goed dat je dit met ons deelt. Ik begrijp heel goed dat je baalt van die stomme dingen van Sudtours. Gelukkig heb je geen heel grote problemen gehad, ik vraag me af hoe dat dan gelopen zou zijn. Overigens zou ik zelf ook vreselijk balen als ik boven een karaoke bar zou zitten. Goeie reis naar huis morgen!

  4. Ilse 1 augustus 2012 / 21:37

    Dat is inderdaad minder, daar kun je wel even van balen!
    Geniet nog eventjes van je vakantie. 😉

  5. Anni 1 augustus 2012 / 22:11

    Oh dat is echt vervelend als je net een persoon hebt die het niet goed regelt. Ik ben daar ook geweest (een vriendin werkt daar) en ik weet welke karaoke je bedoelt!! Dan weet ik denk ik ook in welk hotel je zat. En met het openbaar vervoer naar Palma is zo makkelijk! Jammer dat ze dat niet toegeven. (Ik vermoed dat je het ‘hoofd’ van de reisleiding had, of iemand die echt graag commissie ontvangt)

  6. Mariska 2 augustus 2012 / 09:10

    Dat zijn echt wel een paar flinke dompers als je dan op vakantie bent he! Echt niet leuk!
    Hopelijk hebben jullie ondanks die dingen toch nog wel kunnen genieten. Wel zou ik dit vooral delen bij de reisorganisatie en eventueel ergens een soort review achterlaten. Mensen zijn toch graag op de hoogte van dit soort dingen!

  7. Marah 2 augustus 2012 / 16:24

    Dat is wel erg jammer dat het zo loopt. Ik ben nooit met hun op vakantie geweest, maar weet ik niet of ik dat nu wel zo gauw zou doen. Vooral dat van het OV is lullig zeg..

  8. Anouk 4 augustus 2012 / 07:57

    Balen van de tegenvallers zeg, maar nog veel plezier eventjes!

  9. Diana 6 augustus 2012 / 12:04

    Balen dat je zo’n slechte ervaring met de reisleiding hebt gehad. Zoals anderen ook zeggen, dit kan helaas met elke willekeurige organisatie gebeuren. Het hoort natuurlijk niet, want wij als ‘leken’ horen van hun de juiste informatie te krijgen.
    Ik weet niet of je via internet of via een reisbureau hebt geboekt, maar als ik jou was zou ik je hele ervaring even op papier zetten en naar Sudtours (laten) opsturen. Dit kan tot 4 weken na terugkomst (zie ANVR-voorwaarden). Het kan zijn dat het misschien niet als officiele klacht in behandeling wordt genomen, maar dan zijn ze in elk geval wel van op de hoogte en kunnen ze er wat aan gaan doen. Mocht je een en ander op papier hebben laten zetten door de reisleiding voeg dit dan toe. Ik hoop dat je het geld van de excursie inmiddels terug hebt gekregen.
    Verder hoop ik dat al dit gedoe met de reisleiding je vakantie niet heeft verpest. Ben zelf in juni in Alcudia op vakantie geweest en bewaar nog steeds erg mooie herinneringen aan Mallorca.

    Als je wilt weten wat anderen van de accommodatie vinden kun je voor dat je gaat boeken vaak op http://www.zoover.nl en http://www.vakantiepanel.nl reacties teruglezen. Op de laatste site staan ook beoordelingen van medewerkers uit de reisbranche.

  10. zoetedagdromen 8 augustus 2012 / 08:50

    Oh oh, laat ik nou net volgende week ook op vakantie gaan met deze organisatie!

  11. Irene 14 augustus 2012 / 10:49

    Vervelend, maar een beetje jammer dat je met dit verhaal je website vervuild. Je schrijfstijl kan overigens wel wat pakkender.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.