Tips voor meer rust in je hoofd

Ooit was ik best geordend. Ik had geen agenda nodig, ik onthield toch alles. Ik was heel scherp, had alles perfect op een rij en wist exact waar ik mee bezig was. Nou, dat is nu dus niet meer, haha. Ik ben een groot warhoofd. Dat komt door mijn gezondheid, maar eigenlijk besefte ik vorige week dat ik de afgelopen jaren best veel trucjes heb ontdekt hoe ik daar beter mee kan omgaan. Steeds word ik weer een beetje meer wazig, maar tegelijkertijd ontdek ik een boel trucjes. Mijn trucjes? Die vertel ik je vandaag!

zo-ziet-het-er-soms-uit-in-je-hoofd

Flickr / kevin dooley

Vraag hulp als het niet lukt

Ik weet niet of ik de enige ben, maar soms gaat de wazigheid zo ver dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Om daar vanaf te komen moet ik ineens een helder moment hebben om met alles te kunnen handelen. En anders? Hulp vragen. Vraag gewoon of iemand je helpt met de dingen op een rij te zetten en taken af te maken, vaak is het veel minder erg en veel dan het lijkt wanneer je het niet meer op een rijtje hebt.

En ja, de dingen die voor jezelf te veel zijn, misschien wil iemand anders die voor je doen? (of… misschien is het zelfs helemaal niet zo hard nodig en kun je het helemaal laten zitten?

Stel belangrijke dingen niet uit

Ik zeg het wel, maar dit is de grootste valkuil. Overzicht kwijt? Gewoon niet aan denken en doorgaan. Wanneer iets echt dringend is komen ze vanzelf wel, toch? Geen goed plan.

Als je het op deze manier doet dan ben je constant bezig met de belangrijke dingen die nog gedaan moeten worden. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vergeet dan wat het is. En dan sta ik dus constant op scherp omdat ik niet meer weet welk belangrijk iets ik ook alwaar moest doen dat ik vergeten ben.

Alles opschrijven

Daarom: meteen opschrijven wanneer je iets te doen krijgt. Wanneer iemand een boodschap doorgeeft, je een mailtje krijgt, of wanneer je iets tegen komt waaraan iets gedaan moet doen. Gewoon hoppa, opschrijven! Ik heb zo’n bakje met memoblaadjes bij mijn bureau staan zodat ik overal snel even een krabbeltje van kan maken. Dan schrijf ik die later netjes op.

Bullet journal

Wanneer je net zo’n warhoofd bent als ik, dan weet je dat al die losse memoblaadjes niet heel bevorderend zijn voor je algehele onder-controle-gevoel. Zorg daarom dat je een boekje hebt waarin al je taken staan, zodat je het letterlijk allemaal op een rijtje hebt.

En ja, ook wanneer het je een tijdje niet lukt om hem te gebruiken, dan kun je daarna gemakkelijk weer verder gaan. Ik heb een maand over geslagen en ik verbaas me erover hoe ontzettend prettig het weer werkt! Geen gedoe dus als het even niet lukt.

Dus, bullet journal. Bekijk hier het artikel dat ik eerder schreef over de bullet journal.

kijk-een-vliegende-steen

Flickr / rahen z

Leer het loslaten

Als je de hele dag bezig bent met alles wat je gaat vergeten, alles wat je vooral niet op een rij hebt, alles wat je nog wil meekrijgen, en wat je de volgende dag allemaal wel niet gaat vergeten dan word je gek. Geen je hoofd rust, dat verdient hij. En jij.

Jep, makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je er nu toch niets aan kan doen, dan kun je beter maar van je tijd genieten.

En wederom: Als je iets bedenkt tussendoor: schrijf het op. Dan blijft het niet in je hoofd rondzweven en kan je weer bezig zijn met de dingen waar je nu mee bezig bent.

Minimaliseren

Ga terug naar de essentie. Een to do lijst met honderd punten, dat is niet te doen. Al die losse dingetjes die je doet, is dat wel echt nodig? Stel prioriteiten, de belangrijkste dingen moeten. De rest is extra, dat hoeft niet perse.

Dingen afmaken

Wanneer je ergens aan begint, maak het dan het liefste meteen af. Dan hoef je er daarna ook niet meer aan te denken.

Bij mij is het nogal eens het probleem dat ik ergens mee bezig ben, afgeleid word, en vervolgens niet meer weet waar ik mee bezig was. Dan ga ik op zoek naar waar ik mee bezig was, en dan raak ik weer afgeleid en vervolgens is de hele dag voorbij. Eerst opschrijven, dan beginnen, dan afmaken.

Dus… dat waren mijn tips! Ik heb geen flauw idee of het voor ‘normale’ mensen (ja, er zijn ook mensen zonder wazig hoofd, toch?) nogal vreemd klinkt, maar ik hoop dat er ook mensen zijn die er iets aan hebben, haha. Mensen met ervaring, wazige hoofden, chaoten, wat zijn jullie tips en tricks?

DELEN:

47 reacties

  1. Marieke 28 januari 2014 / 06:21

    Herkenbaar! Ik schrijf álles op en zeul altijd vier notitieboekjes met me mee. Ik maak de hele dag lijstjes (vaak onmogelijke ‘to do’-lijstjes, maar ik moét het opschrijven, anders ben ik het kwijt. Omdat mijn hoofd wat chaotisch is, maar ook omdat ik het vaak druk heb.

  2. cheyenne 28 januari 2014 / 06:45

    hulp vragen is een hele goeie! ik wil altijd alles tot in de puntjes goed doen & vooral zelf doen, maar soms lukt dat niet. op tijd hulp vragen is the key!
    xo, cheyenne

  3. Kelly Caresse 28 januari 2014 / 07:05

    Wat een onwijs handig artikel! Sinds zijn zwangerschap en al helemaal sinds de bevalling is mijn hoofd een grote chaos en daar baal ik van, ik vergeet van alles vooral belangrijke afspraken, hulp vragen is een hele goede tip en alles opschrijven ook anders vergeet ik het direct,

  4. Rosebird 28 januari 2014 / 07:47

    Hele goede tips, vooral het opschrijven. Door het op te schrijven, blijft het juist ook wat beter in je hoofd zitten.

  5. Lyn 28 januari 2014 / 07:57

    Opschrijven, lijstjes, opschrijven, lijstjes, ..
    Heb 2 agenda’s, een aantal notitieboekjes (het moet allemaal in het juiste staan), lijstjes in m’n gsm, ..
    Kortom OPSCHRIJVEN is m’n leven haha.
    Waar ik wel nog aan moet werken is om dingen los te laten, ik probeer het zo hard maar het lukt me meestal echt niet. Ik ben al blij dat het meestal is en niet meer altijd, dit is zo’n persoonlijkheidstrek die moeilijk te veranderen is denk ik dus daarom ben ik blij met de beetjes die ik nu wel kan loslaten. Maar we gaan voor meer 😉
    Liefs, Lyn

  6. Maai 28 januari 2014 / 08:03

    Heel herkenbaar! Ik ben er zo slecht in…

  7. Chantal 28 januari 2014 / 08:04

    Ik ben dan wel geen warhoofd, maar lijstje werken voor iedereen en boekjes al helemaal. Ook digitaal werk ik er mee.

  8. Elize 28 januari 2014 / 08:12

    Handig artikel weer!
    Uitstellen is mijn grootste valkuil, vooral als ik heel moe ben. Dan heb ik veel meer moeite met concentreren en nadenken. Hulp vragen is dan misschien wel het beste. Even overleggen en samen discussiëren over hoe je iets kunt aanpakken. Ik heb gemerkt dat ik dan uiteindelijk veel makkelijker de dingen op een rijtje kan zetten en ook daadwerkelijk beginnen aan wat ik moet doen.

  9. Tiff 28 januari 2014 / 08:33

    Ik ben de laatste jaren ook een enorm warhoofd geworden. Dingen opschrijven werkt zeker en hulp vragen ook! Alleen dat laatste kan soms wel wat lastig voor me zijn, omdat ik altijd alles alleen wil kunnen doen…spaanse trots, I guess :p

  10. Mamoesjka 28 januari 2014 / 08:38

    Goede tips Lisanne!! Ik ben ook nogal druk in mijn hoofd maar ik heb nog geen concrete oplossing kunnen ontdekken. Ik ga dus aan de slag met jouw vijfde tip, LOSLATEN! Gewoon maar accepteren dat mijn hoofd soms overloopt en me niet blind staren op iedereen op me heen die wel alles netje op orde heeft.
    Die briefjes raak ik weer kwijt, de afspraken met mezelf vergeet ik dus laat maar lekker waaien…
    Fijne dag!

  11. Daisy 28 januari 2014 / 08:44

    Vooral dingen opschrijven is iets waar ik echt aan moet gaan beginnen. Ik ren de laatste tijd mezelf een beetje voorbij dus meer rust en orde in mijn hoofd is zeer welkom.

  12. Susanne 28 januari 2014 / 09:15

    Ik zie nu eigenlijk dat ik bijna niets doe van je tips haha. Ik moet zeggen dat ik over het algemeen goed dingen kan onthouden. Alleen door het uitstellen wil ik nog weleens dingen vergeten. Alleen met toetsweken had ik last van chaos is mijn hoofd en het enige wat hielp was opschrijven en plannen. Wel handige tips!

  13. Jessie 28 januari 2014 / 09:19

    Ik, als “normaal” mens zoals je zei 😉 heb ook vaak last van een warhoofd. Ik word veel te snel afgeleid of ben met te veel dingen tegelijkertijd bezig dus deze tips komen zeker en vast van pas! Soms moet je ook opletten dat je niet te veel met lijstjes en planningen bezig bent want soms besteed ik daar te veel tijd aan. Dat is dan weer een manier om dingen uit te stellen waar ik echt een kei in ben. Ach ja, elk zijn tekortkomingen zeker?

  14. Carina 28 januari 2014 / 09:27

    Opschrijven lukt me nog wel, maar het aan me lijstjes houden.. Ik maak vaak to do lijstjes voor het weekend en doe dan maar de helft.. Schiet niet echt op maar ik krijg nog wel iets gedaan..

  15. Manon 28 januari 2014 / 10:05

    Goede tips! Ik schrijf ook altijd alles op!

  16. Bibian 28 januari 2014 / 10:23

    Wat een goed artikel. Ik kon altijd alles goed onthouden, vergat nooit wat. Maar sinds dat ik bevallen ben is mijn hoofd een warboel geworden. Ik vergeet om de haverklap dingen en vertel alles wel 3 x. Handige tips dus! Liefs

  17. martina 28 januari 2014 / 10:38

    dingen opschrijven helpt voor mij ook echt als ik druk in mijn hoofd ben

  18. Nicole 28 januari 2014 / 10:51

    Zo tijdens de zwangerschap ben ik ook een warhoofd geworden..
    Moet echt alles opschrijven of direct doen anders vergeet ik het gewoon!
    Hulp vragen vind ik lastig, maar nu ik inmiddels alweer meer dan 8 weken thuis zit lukt het me toch wel aardig goed!

  19. Hester 28 januari 2014 / 10:56

    Wat een fijne tips! Ik ben zelf een behoorlijk warhoofd maar veroorzaak bij mijzelf ook veel stress door dat ik me constant zorgen maak dus ik kan altijd wel de hulp van zo’n fijn artikel gebruiken.

  20. Charlotte 28 januari 2014 / 11:06

    Opschrijven en loslaten zijn goede tips. Ik heb zelf veel stress door verdriet en verlies van mijn papa en opa. Bedankt voor deze goede tips~! Over dingen praten helpt bij mij ook altijd goed. Alles eruit gooien in woorden en tranen, dat voelt als een opluchting,

  21. Tamarah 28 januari 2014 / 12:07

    Fijne tips, ik schrijf ook altijd alles op. Niet alleen to-do lijstjes maar ook dingen die me dwars zitten anders vliegt het steeds door mijn hoofd. Hardlopen of wandelen (het liefst zonder muziek) zorgt ook voor rust in mijn hoofd.

  22. Kirsty 28 januari 2014 / 12:10

    Ik kon eerder alles dat ik moest doen wel onthouden en wist ook altijd precies in de winkel welke boodschappen ik nodig heb, maar ik merk dat naarmate je meer moet doen dat lastiger word, dus ik schrjif nu ook eigenlijk alles op, dat scheelt zoveel 🙂

  23. Zo simpel is dan geluk 28 januari 2014 / 13:56

    Dank voor de tips! Toevallig heb ik gisteren nog een keer bekeken hoe het Bullet Journal werkt. Deze week maar even een notitieboekje aanschaffen om er mee te beginnen. Ik kan het wel gebruiken.

  24. Kimberly 28 januari 2014 / 14:31

    Het leren loslaten vind ik wel echt iets heel moeilijks. Ik blijf altijd wel aan iets denken ook al is het al lang voorbij of totaal niet meer van toepassing. Ik probeer het steeds vaker wel te doen maar het blijft wel moeilijk

  25. Maaike 28 januari 2014 / 15:30

    Stoppen met uitstellen… Tja, dat zou best een goed plan zijn voor mij, haha. Ik denk trouwens dat ik volgende maand begin met een bulletjournal bijhouden!

  26. Hannah 28 januari 2014 / 15:50

    Fijne tips! Ik denk dat iedereen daar wel iets aan kan hebben, een beetje rust in je hoofd is altijd mooi meegenomen 🙂

  27. Lianne 28 januari 2014 / 18:41

    Klinkt heel herkenbaar! Ik schrijf ook echt al-les op! Heb agenda altijd bij me, overal briefjes voor aantekeningen en een enorm whiteboard waar ik alles op schrijf. Voel me soms echt een kneus zo, haha. Maar het helpt wel 🙂

  28. Liddie 28 januari 2014 / 19:23

    Ik ben zelf niet zo’n enorme warhoofd, maar ik kan me echt herkennen in dat uitstelgedrag.
    Dus, dit is voor mij weer motivatie om niet dingen uit te stellen!
    Verder ook hele goeie tips, vooral dat opschrijven!

  29. Manouk 28 januari 2014 / 20:20

    Haha, jaa sommige dingen zijn zeker herkenbaar! Ik houd ook een to do lijst bij. En dingen afmaken is een goeie, daar wil ik nog wel eens mee de mist in gaan 😉

  30. Suzanne 28 januari 2014 / 20:23

    Super bedankt!!!!! dit had ik even nodig, even deze punten lezen.. thanks voor de goede tips!!! heb namelijk het zelfde als jij…. maar begin ook steeds meer trucjes toe te passen!

  31. Marjolein 28 januari 2014 / 20:40

    Ik ben ook echt een chaotisch-warhoofd. En door mijn medicijnen vaak ook nog wazig. Maar om dingen niet te vergeten heb ik de app Any-Do gedownload. Ook heb ik de Any-Do calender op mijn telefoon. Hier kan ik al mijn taken inzetten en plannen. Dan zie ik dus per dag wat ik moet doen. Bovendien kan je herinneringen instellen (DOEN!) zodat je wordt herinnert aan je taken. Ik vind het echt heel erg handig. Wanneer ik een aantal herinneringen heb gehad word ik er gek van en ga ik vanzelf doen wat ik moet doen. Ook erg handig als je lui bent of geen zin hebt dus. De app is sowieso beschikbaar voor android. Of hij ook beschikbaar is voor andere besturingssystemen weet ik niet.

    Groetjes Marjolein

    • Patrick 17 augustus 2014 / 16:37

      Marjolein, bedankt voor je tip! De app Any-Do werkt goed voor mij! Hartelijke groet, Patrick

  32. Simone 28 januari 2014 / 20:58

    Zo herkenbaar! Ik schrijf tegenwoordig ook zoveel mogelijk op.

  33. Melissa Charlotte 28 januari 2014 / 21:49

    Dit artikel komt precies op het goede moment. Mn leven ligt een beetje overhoop op dit moment en dat moet ik even op een rijtje krijgen.

  34. Joni 28 januari 2014 / 23:28

    Heel herkenbaar, ik ben dankzij gezondheidsproblemen ook niet zo scherp meer als vroeger, ben ook aan het leren om ermee om te gaan. Ik vind het vooral emotioneel moeilijk – ik was altijd ‘de slimme’, dus dat ik nu zo’n problemen heb met concentreren (en dus ook redeneren) vind ik erg moeilijk. Het gaat wel beter, maar ik weet niet of ik ooit nog op mijn vroegere niveau raak…
    In ieder geval, uitstellen is voor mij het grootste probleem! Lijstjes maken en plannen helpt wel wat. En prioriteiten stellen.

  35. Dagmar 28 januari 2014 / 23:43

    Wauw deze tips kwamen precies op het juiste moment. Vooral het loslaten en minimaliseren zijn hele handige tips waar ik zeker wat mee zal doen. Niet gemakkelijk om echt de rust in je hoofd te creëren, maar het is wel belangrijk om het zo goed mogelijk proberen te behouden. Dankjewel voor de fijne tips! Xx

  36. Laura 29 januari 2014 / 11:19

    Dit herken ik zo erg! Ik ben altijd een war hoofd, zo extreem vergeetachtig! Het opschrijven van dingen doe ik ook al jaren! Op die manier kan ik het een soort van loslaten, want dan heb ik het toch al ergens opgeschreven. Alleen dan heb ik weer het volgende probleem: waar heb ik het ook alweer opgeschreven! Toen las ik jou artikel over de bulletjournal, DÉ oplossing voor mij! Super handige opzet, waardoor ik alle notities en belangrijke dingen altijd bij elkaar heb staan. Ik ben het nu een weekje aan het uitproberen, en het bevalt mij prima tot nu toe! Thanks voor al je handige tips 🙂

  37. Anne 29 januari 2014 / 11:20

    Ik had een ander soort artikel verwacht toen ik de titel zag :p Dat zal mijn warrige hoofd dan wel zijn…

    Opschrijven is handig om dingen niet te vergeten en dat het uit je warrige hoofd, geordend op papier komt. Maar… ik word juist enorm gestresst wanneer ik het op een rijtje zie. Waah, paniek!! Dat kan ik nooit!! Terwijl ik als ik het allemaal in mijn hoofd heb en níet op papier (wat vrij goed gaat), ik niet steeds met het gevoel zit dat ik teveel moet doen. Maar misschien is dat wel gewoon selectieve vermijding van datgene wat ik niet wil weten. :p Als het op papier staat kun je er niet meer omheen en ik vind dat eng.

  38. Lenneke 29 januari 2014 / 22:38

    Oh, dit is zo herkenbaar. Het is altijd een wirwar van gedachten in mijn hoofd. Sinds kort schrijf ik alles braaf op, ook kleine dingetjes die ik nog moet doen, en dat helpt al heel goed.

  39. Kimberley 31 januari 2014 / 14:58

    Handige tips!

    Ik ben zo’n lijstjes persoon. Uiteindelijk maak ik ontelbaar veel to-do lijstjes en schrijf ik letterlijk álles op! Haha.

  40. Jolanda 1 februari 2014 / 11:34

    Fijn artikel! Alles opschrijven ben ik ook nodig. Zeker ook op mijn werk. Daar gebruik ik het programma ‘plaknotities’ 😉 Staat standaard op de mac. Elke keer als iemand wat tussendoor aan me vraagt noteer ik het daar. Iets milleuvriendelijker dan briefjes. Want ik maakte er veel…. heeeel veel :p

  41. Sharona 12 februari 2014 / 20:56

    Super deze tips! Ik ben zelf ook echt een warrig type. Vooral wanneer ik het mijzelf te druk maak dan ben ik ontzettend warrig. Ook kan ik regelmatig niet goed slapen door te veel drukte in me hoofd. Ik ga je tips zeker uitproberen

  42. Mascha 6 april 2015 / 09:22

    Een aantal dingen deed ik al, vooral de lijstjes. Maar het minimaliseren zou ik echt moeten doen. Bedankt voor deze tip(s). Ik ga ze vandaag maar eens proberen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.