Wat is een eerlijke prijs van een advertorial?

Het is nogal wat: je begint met bloggen omdat je het leuk vindt om te doen. Toch komen de meeste bloggers, vooral als je over bepaalde onderwerpen blogt, op een bepaald moment in aanraking met bedrijven die een advertorial bij je willen kopen. En dan? Hoeveel moet je vragen, wat is een eerlijke prijs?

prijs-van-een-advertorial-bepalen

Flickr / Images_of_Money

De prijs van een advertorial hangt af van veel verschillende dingen

Je zou bij een van je collega bloggers kunnen vragen hoeveel zij vragen voor een advertorial. Maar aan de hand waarvan ga je dan vergelijken? Er zijn heel erg veel dingen die invloed hebben op de waarde van een advertorial op jouw blog. Kort gezegd gaat het de adverteerder om twee dingen:

  1. Hoeveel invloed jij hebt op jouw lezers. Dus: hoe groot is de kans dat veel lezers het product gaat kopen? (of onthouden, of een bepaalde indruk krijgt van het merk?). Niet alleen het bereik dat je hebt, maar ook band die je met je lezers hebt speelt hierbij een grote rol.
  2. Hoeveel invloed jij hebt op Google. Sommige adverteerders hebben alleen interesse in een advertorial omdat ze graag de plaats van hun eigen site in Google willen verbeteren.

Al met al kun je naar de volgende dingen kijken voor het bepalen voor de prijs van een advertorial:

  • Unieke bezoekers (per dag en per maand)
  • Pageviews (ook per dag en per maand)
  • Gemiddeld aantal bekeken pagina’s per bezoeker
  • Tijd op de website
  • Het onderwerp van je site: is dit heel specifiek? Dan is de waarde van je advertorials groter dan wanneer je juist schrijft over ‘van alles en nog wat’, doordat je in dat eerste geval een veel gerichter publiek hebt.
  • Aantal reacties dat een website ontvangt
  • Hoeveelheid advertorials op je blog (een blog die voor 25% bestaat uit advertorials is al gauw minder geloofwaardig)
  • De algehele indruk van je blog – denk bijvoorbeeld aan spelfouten, schrijfstijl en hoe de layout van je blog eruit ziet
  • Gemiddeld aantal views per blogpost
  • Bereik via social media
  • Of je de advertorial zelf hebt geschreven en de boodschap vanuit jou komt (tip: schrijf je advertorials dus altijd gewoon zelf!)
  • Vindbaarheid in Google (hierbij doet WordPress het bijvoorbeeld vaak beter dan Blogger)
  • En als laatste: wat jij zelf vindt, je moet je goed voelen bij het bedrag dat je gaat vragen.

De prijsformule voor advertorials

In de Facebookgroep Beauty with Brains hebben we met een groep bloggers gebrainstormd om een formule te creëren waarmee je een richtlijn hebt rond welke prijs je een advertorial op jouw blog zou moeten liggen. Hieraan hebben kleine bloggers, grote bloggers en ehh… gemiddelde bloggers meegedacht! Dit is enkel en alleen gebaseerd op unieke bezoekers per maand (via Google Analytics, heel belangrijk!), en zoals ik net heb uitgelegd is dat helemaal niet het enige waar je naar moet kijken bij het bepalen van een prijs. Het gaat hier dus duidelijk om een richtlijn.

Het startbedrag is altijd 50 euro

Vervolgens gaat je advertorial bij elke 1.000 unieke bezoekers per maand 10 euro omhoog.

Voorbeeld 1: In de praktijk zou dit betekenen dat een blog met 3.500 unieke bezoekers per maand het volgende zou moeten toepassen als richtlijn: 3,5×10 = 35. Dit opgeteld bij het startbedrag komt uit op €85

Voorbeeld 2: Bij een blog met 40.000 unieke bezoekers per maand zou je uitkomen op het volgende: 40×10=400. Als je dit optelt bij het startbedrag van 50 euro kom je uit op €450.

Voorbeeld 3: Een blog met 500 unieke bezoekers per maand: 0,5×10=5. Hierbij ga je uitkomen op een bedrag van €55.

Voorbeeld 4: Een blog met 600.000 unieke bezoekers per maand: 600×10=6.000. Daarbij opgeteld de 50 euro startbedrag en je komt uit op €6.050

formule-advertorial-prijs-blog

In je uiteindelijke prijs is het goed om rekening te houden met de eerder genoemde factoren. En nogmaals: dit gaat echt om unieke bezoekers per maand gemeten met Google Analytics.

Gooi jezelf en je blog niet in de uitverkoop

Ik weet dat een blog voor heel veel bloggers een hobby is, en daar hoef je heus niet rijk van te worden. Maar denk goed na over je prijs. Wanneer je minder dan 50 euro vraagt voor een advertorial, dan ben je tijdens het schrijven van de advertorial aan het schrijven voor minder dan een minimumloon. Stel je voor dat je fulltime freelance advertorials zou schrijven, dan zou je daarmee geen minimumloon kunnen verdienen.

Maak je de prijs van een advertorial op je blog lager dan 50 euro dan werk je eigenlijk én voor minder dat het minimumloon én geef je je advertentieruimte gratis weg.

Ik ga er hier vanuit dat je je advertorials zelf schrijft en je ongeveer een uur doet over het schrijven van de advertorial. Natuurlijk ben je ook nog bezig met heen en weer mailen, wat ook nog tijd kost.

Ik zeg niet dat je een sell out bent als je je prijzen veel te laag maakt en/of overal mee akkoord gaat, maar denk er goed over na voordat je dat doet. Kijk naar de richtlijn en ga er desnoods maximaal 25% onder zitten.

Je bent altijd ‘boven hun budget’

Ik krijg veel vragen van bloggers die vaak dingen van adverteerders horen, en vooral ‘dat het te duur is’. Realiseer dat ze je dit altijd zullen vertellen, zelfs als het niet zo is. Op die manier hopen ze vaak de prijs naar beneden te krijgen. Heus niet altijd, maar ze spelen een spelletje met je, besef dat.

Een afwijzing is ook oké. Je kan beter één advertorial voor 200 euro schrijven dan 4 voor 50 euro. Dan liever een hogere prijs van een advertorial, dan meerdere voor even veel geld!

Goed, over dit ‘onderhandelen’ schreef ik al eerder een artikel, bekijk het artikel over contact samenwerken met bedrijven.

“Je verpest de markt”

Veel bloggers hebben bijzonder lage prijzen voor hun advertorials. De reactie van andere bloggers daarop is ‘je verpest de markt’. Zelf kan ik me er niet zo heel erg druk om maken, maar stiekem is het wel een klein beetje waar.

Zoals ik al zei ben je met zulke lage prijzen voor adverotrials beneden het minimumloon bezig. En dat is niet erg als het je hobby is, maar voor bloggers die hun blog zien als hun business is dat natuurlijk niet goed. En het gaat wel degelijk om serieuze business, ook als je blogt als hobby. De bedrijven die de advertorials kopen, daar werken de mensen ook niet voor minder dan het minimumloon.

Daarom zou ik je toch adviseren om te kiezen voor een eerlijke prijs van een advertorial op je blog, dat ben jij waard en je blog ook!

Voor de bloggers onder ons: hoe denk jij hierover en wat vind je van de prijsformulie die we opgesteld hebben voor de prijs van advertorials? Klopt het een beetje als je kijkt naar de prijzen die jij hanteert of zou hanteren?

tips-voor-bloggers

DELEN:

121 reacties

  1. Suzanne 6 april 2014 / 07:30

    Interessant, bloggen is voor mij een hobby en niet een baan. Dus ik ben snel tevreden.

    • Marjolein 11 april 2014 / 00:21

      Ja, voor mij is het nu ook nog een hobby, maar ik wil er graag meer tijd in steken en er hopelijk later toch een paar extra centjes mee verdienen. Long way to go! Maar ik houd van wel een uitdaging 😉

  2. Kelly Caresse 6 april 2014 / 07:35

    Mijn blog begon voor mij als hobby en is nu mijn werk geworden, hiervoor heb ik me erg verdiept in hoe ik met bedrijven het beste kan omgaan en hoe ik het zowel voor mezelf als voor mijn lezers leuk houd, ik zit ook in de beauty with brains groep en heb ook meegepraat over dit onderwerp. Ik ben het met je eens dat je als blog jezelf serieus mag nemen dus ook de waarde van advertorials, zo gaan bedrijven je ook serieuzer nemen. Interessant onderwerp en ik lees zeker mee met de reacties van anderen hierop 🙂 goed geschreven vind ik!

  3. Marion 6 april 2014 / 07:39

    Goh ja, zoals dat laatste heb ik het nog nooit bekeken. Ik sta er wat verder vanaf, want ik blog echt alleen voor de hobby, toch blijf ik het interessant vinden om te lezen.

  4. Bibian 6 april 2014 / 07:43

    Wat een fijn artikel, het is zo lastig als je een bedrag moet gaan bedenken dus dit is wel een fijn steuntje voor mij. Ik lees nog even mee. Liefs

    • Marjolein 11 april 2014 / 00:19

      Ik vind de tips ook zo handig. Blog nog maar 3 maanden en weet er nog niet zo veel vanaf. Gelukkig hebben we daar Lisanne voor!

  5. Dorine 6 april 2014 / 07:56

    Super handig dit. Niet dat ik geld verdien met mijn blog, maar ik vind het toch heel interessant om te lezen.

  6. Elize 6 april 2014 / 07:57

    Goed geschreven! Het verhaal over het minimumloon vind ik erg sterk. Het lijkt me best moeilijk om te onderhandelen met bedrijven, maar hoe jij dit zo allemaal formuleert is een erg goed hulpmiddel denk ik!

  7. Hester 6 april 2014 / 08:01

    Ontzettend goed artikel Lisanne! Ik heb toen ik voor mijn eerste advertorial benaderd werd VeraCamilla gemaild. Zij zei ook €50 maar ik vond het eigenlijk zoveel dat ik €40 heb gevraagd. Ik heb zelfs wel eens een keer een advertorial voor €25 ‘omdat het budget niet groter was ‘gedaan, maar toen ik per ongeluk €40 op de factuur had gezet werd dat ook gewoon overgeschreven. Dus ik krijg inderdaad wel steeds meer door dat dat gewoon marketing is. Verder zit mijn prijs nog steeds onder of op de €50, dat komt ook omdat ik soms iets te ‘lief’ ben voor bedrijven (ik geef wat betreft de vermelding van een samenwerking oid niet snel toe, maar met de prijs ben ik wat soepeler) maar ook omdat ik 14 ben. We doen hetzelfde werk, maar als we allebei achter de kassa zouden zitten zou ik ook minder krijgen dus dat speelt vaak nog mee in mijn hoofd op de achtergrond,

  8. Susanne 6 april 2014 / 08:02

    Interessant! Ik blog puur voor de hobby en geld is nog een ver-van-mijn-bed-show. Maar altijd fijn om over bloggen te lezen. Er is natuurlijk een groot verschil tussen een blog met 400.000 unieke bezoekers en 4.000 unieke bezoekers. Ik kan me voorstellen dat je met een kleinere blog al veel sneller tevreden bent over een bepaalde prijs! Is wel een nadenkertje maar gelukkig nog niet van mij op toepassing!

  9. Todayslife 6 april 2014 / 08:13

    Ik vind dit wel ect een eye opener, helemaal het minimum loon verhaal.
    Ik vind het ook leuk om de meningen van anderen hierover te lezen, interessant artikel!!

  10. Lelie - A Bouquet of Buttons 6 april 2014 / 08:23

    Heel goed artikel! Het zou echt zalig zijn moesten alle of toch de meeste bloggers dit als de standaard nemen. Als ik het uitreken voor mij zou ik het dubbel hebben kunnen vragen voor de advertorial die eraan komt. Ach ja de volgende keer gebruik ik deze berekening. Ik vind het vaak zo jammer dat niemand wil babbelen over de bedragen die ze vragen. Jammer dat geld zo’n taboe blijft terwijl je er zoveel van kan leren.

    Als je een nicheblog hebt, zou je het dan maal x% doen? Of hoe zou jij het berekenen? Bv 10% meer ofzo?

  11. milou | Shimmer-Pie 6 april 2014 / 08:25

    OMG! Super bedankt voor dit artikel!
    Ik vond het altijd zo lastig wat ik moest vragen, maar nu zie ik wel dat ik ver, ver onder mijn prijs werk!
    Heel handig om te lezen zeg! En heel erg bedankt!!

  12. Marije - BakingBeautyNL 6 april 2014 / 08:31

    Bedankt voor deze blogpost! Hier heb ik veel aan. Ik vroeg me heel erg af wat goede prijzen zouden zijn voor een artikel. Thanks! Goed geschreven!

  13. Dionne 6 april 2014 / 08:34

    Wat een super handig artikel. Normaal gesproken krijg ik echt veel, veel minder voor een advertentie terwijl ik toch echt al een aantal bezoekers heb.

  14. Joli 6 april 2014 / 08:45

    Goed artikel en super uitgelegd!
    Ik heb al een aantal geïnteresseerden afgewezen omdat ze gewoonweg niet of te weinig willen betalen.
    Ook krijg ik regelmatig een vraag of de website wil beoordelen en daar een review over wil schrijven terwijl het niet in mijn branche ligt.
    Tot nu toe heb ik al wel wat leuke opdrachten gehad maar ook tegen heel veel “nee” gezegd.
    Ik sta niet achter alles om te doen. Bijvoorbeeld: Thuis je tanden bleken.
    In ieder geval, het valt niet mee en ik blijf echt bij mezelf en mijn passie voor Beauty, Lifestyle en HAPPY BLOGGING!!

  15. Manon 6 april 2014 / 08:46

    Wat een ontzettend handig stuk dit! Het is altijd lastig om te bepalen wat je nou moet vragen en bedrijven hebben idd nooit budget. Ik snap wel dat sommigen JA zeggen voor weinig geld, als zij geen ja zeggen dan gaan ze wel door naar het volgende meisje die wel ja zegt voor 5 euro…

  16. Tineke 6 april 2014 / 09:09

    Handig artikel! Handig om te delen zodat alle bloggers op de hoogte zijn. Ik kan dus nu met een gerust hart meer vragen voor een advertorial!
    Liefs

  17. Alyssa 6 april 2014 / 09:17

    Heel goed geschreven! Vaak is onderhandelen heel lastig, omdat andere bloggers ‘in de uitverkoop’ gaan. Laatst had ik heel naar contact met een opdrachtgever die maar 15 euro wou geven. Content is echt wel meer waard en dat is ook belangrijk om te weten! Zo is het voor iedereen duidelijk.

    • Alyssa 6 april 2014 / 09:18

      Al moet iedere blogger natuurlijk wel zelf weten waar hj/zij genoegen mee neemt 🙂 was geen beschuldiging of zo. Drukte iets te snel op beantwoorden… (wilde ik nog even toevoegen)

  18. Fleur 6 april 2014 / 09:26

    Jaaa, wat tof dat je hier nu een artikel over hebt geschreven na alle gesprekken over en weer in de bloggers facebook!

  19. Marloes 6 april 2014 / 09:35

    Wat een fijn en goed artikel Lisanne. Bedankt hiervoor!

  20. Eline 6 april 2014 / 09:47

    Heel goed om een bedrag vast te stellen met een formule, goede en eerlijke manier! Heel erg fijn en handig artikel weer!

  21. Jaimy en Laura 6 april 2014 / 09:50

    Wat een handig artikel!! Wij vinden het altijd zo lastig om de prijs te bepalen… We zien nu dat wij dus best wat hoger mogen gaan zitten! Bedankt!

  22. Stephanie 6 april 2014 / 09:52

    Wat een fijn artikel! Ik vind het zelf altijd lastig om een bedrag te noemen, vooral omdat bedrijven het inderdaad altijd te laag vinden dan vind ik het lastig om daar iets tegen in te brengen. Maar je hebt helemaal gelijk, Note to myself; volgende keer gewoon bij mijn bedrag blijven:D

  23. Kirsty 6 april 2014 / 09:54

    Wat een supergoed artikel! Handig ook dat je er een formule aan toe hebt gevoegd! Dit geeft toch een beetje een duidelijker beeld qua wat ik zou kunnen (en moeten) vragen. Omdat het voor mij hiervoor niet echt duidelijk was wat ik kon vragen voor advertorials, heb ik het in vooral toen ik pas begon met bloggen voor veel te weinig gedaan. Ik begin nu al wat meer mijn punt vast te houden en blijf bij mijn standpunt als bedrijven minder willen bieden, ook al bieden ze maar €5,- te weinig; het voelt gewoon niet lekker om onder mijn minimale bedrag te gaan zitten. Alsnog ben ik iets té goedkoop voor wat mijn blog te bieden heeft aan adverteerders, maar ik wil mijn tarieven nog wel wat omhoog doen, zeker nu ik dit lees. Naast mijn blog heb ik op dit moment geen bijbaantje of iets naast mijn studie en hoewel ik vooral blog voor mijn plezier, vind ik het natuurlijk heel fijn om iets bij te verdienen met mijn blog om mijn studentenleventje net iets makkelijker te maken haha 😛
    Ik denk trouwens dat heel veel bloggers te bescheiden zijn over hun blog en de grote waarde van hun blog niet goed inzien en dat ze daarom niet genoeg durven te vragen. Eigenlijk zou er gewoon een verplicht minimum moeten komen waar zowel bloggers als adverteerders zich aan moeten houden als een soort van minimumloon. En dan verder de tarieven uitrekenen aan de hand van jouw formule 🙂

  24. Willemien 6 april 2014 / 10:00

    Ik ben steeds zo blij met je handige tips over bloggen! Echt goed dat je dit soort dingen allemaal wilt delen. Het is bij mij nog niet aan de orde geweest, maar als ik ooit de vraag zou krijgen dan weet ik tenminste in welke richting ik moet denken. Dankjewel!

  25. Manon 6 april 2014 / 10:44

    Fijne tips om te weten, heb er nu niet echt mee te maken maar wie weet voor de toekomst.

  26. Nicole 6 april 2014 / 10:45

    Goed artikel, altijd erg lastig wat je moet vragen.
    Neem aan dat hetzelfde geldt voor shop tegoed? Minimaal 50 euro…

    • Lisanneleeft 6 april 2014 / 12:45

      Tsja, het is maar net hoe je dat bekijkt. Ik kijk altijd zo: stel dat ik een cadeaubon had gehad voor dat geld, zou ik dan ook uit mezelf schrijven over wat ik gekocht had?
      Eigenlijk is de waarde van een cadeaubon minder dan van echt geld, aangezien je met cadeaubonnen geen rekeningen kan betalen, haha.

  27. Laura 6 april 2014 / 11:49

    Heel erg interessant weer! Ik word altijd zo blij van jou tips op bloggebied, ze zijn super handig!

  28. Vera 6 april 2014 / 11:50

    Ik ben zelf nog láng niet zover dat ik aanbiedingen voor advertorials ga krijgen, maar dit is zeker een goed en duidelijk artikel voor als het straks wel zover is. Ik ga hem meteen maar even bookmarken! (:

  29. Nicole | Coco Gold 6 april 2014 / 12:25

    Wat een goed artikel Lisanne! Ik ga hier ook maar eens even goed overna denken… Want als ik de formule volg die jij hier aangeeft, vraag ik ongeveer €130 te weinig voor een advertorial, whoopsie!
    Maar wat ik wel opmerkelijk vind: ik heb al met een heel aantal bedrijven samengewerkt voor een advertorial en de tarieven die zij aan mij hebben aangeboden, komen bij lange na niet in de buurt van de uitkomst van de formule. Kunnen wij als blogger zijnde dat dan wel eisen? Want de bedrijven zelf zien het dus absoluut niet zo!
    Ik moet wel zeggen dat onderhandelen erg makkelijk gaat. Biedt een bedrijf €50 en zeg ik dat advertorials bij mij €75 kosten, gaan ze daar 9 van de 10 keer zonder moeite mee akkoord.

    • Lisanneleeft 6 april 2014 / 12:44

      Dat komt omdat ze vrijwel altijd voor zo min mogelijk geld uit willen. Ze willen niet meer betalen dan nodig is, en daarom zetten ze altijd extreem laag in.

      75 euro voor een advertorial op een relatief grote blog is ook extreem weinig, het is niet raar dat ze daar zo gauw mee akkoord gaan.

  30. Alix 6 april 2014 / 12:28

    Handig artikel! Je hebt altijd van die superhandige tips die je zo uitlegt dat het voor iedereen begrijpelijk is!

  31. Jennifer 6 april 2014 / 13:05

    Als ik deze formule toepas, dan kan ik nog 50 euro meer vragen dan wat ik nu vraag, maar de meeste bedrijven die mij aanschrijven bieden een bedrag dat nog eens 50 onder mijn prijs zit. Ik krijg gelukkig van een aantal bedrijven wel wat ik vraag, dan heb ik inderdaad liever 1x het bedrag dat ik vraag dan 2x de helft!
    Goed artikel overigens!!

  32. Sanne 6 april 2014 / 13:15

    Super handig artikel. Wie weet ga ik hier iets in de toekomst aan hebben! Dat is in ieder geval mijn doelstelling 😉 Dit geeft wel veel duidelijkheid. Thanks voor het delen.

  33. Fabiënne 6 april 2014 / 13:41

    Heel erg bedankt voor je tips! Ik krijg ook steeds vaker te maken met advertorials en weet nooit zo goed wat ik moet vragen. Ga in het vervolg zeker de richtlijn aanhouden!

  34. Nathalie 6 april 2014 / 13:57

    Super artikel Lisanne. Je hebt alles wat op FB is besproken goed op een rij gezet. Nu hopen dat de bloggers meer op een lijn gaan zitten en de markt minder snel verpesten.

  35. Sabine de Witte 6 april 2014 / 14:04

    Heel fijn artikel Lisanne, als iedereen dit als basis gebruikt, hobby of professioneel, zal de markt een stuk beter, kieskeuriger en daardoor ook beter passendere blogs gaan zoeken. Dan moeten zij meer investeren in goede content, in plaats van willekeurige blogjes een stuk te laten plaatsen.

    Zelf spiek ik graag bij de prijzen van advertentienetwerken, bij FemmeFab zijn die namelijk publiek (TIP) 🙂

    • Sophie 6 april 2014 / 16:09

      Ik zit toevallig bij Femmefab, de prijzen die online staan kloppen niet helemaal. Er wordt namelijk onderling tussen mediabureaus altijd korting op die prijzen gegeven, en het mediabureau houdt daarnaast tot 40% van de prijs zelf in. Daar moet je dus wel nog rekening mee houden, van zo’n “500 euro advertorial” ontvangt de blogger zelf misschien maar 200 euro 🙂

      • Lisanneleeft 6 april 2014 / 16:37

        Inderdaad, vaak kopen bedrijven dan meerdere advertorials tegelijk in waardoor er waarschijnlijk korting is. En er wordt natuurlijk gedeeld met het mediabureau! (meestal is dat 30%)

      • Angela | Great Body & Skin 7 april 2014 / 21:42

        Oef, pittig! Mag ik vragen waarom jij toch de keuze hebt gemaakt om bij een bureau te gaan (volgens mij had je zelf een marketingachtergrond namelijk)?

    • Angela | Great Body & Skin 7 april 2014 / 21:41

      Ik ben het ZO met je eens! Overigens, ik snap nooit helemaal of het bij dit soort aantallen om views per month, of per day gaat. Als het om per day gaat voel ik me nog heeeel erg klein! 🙂

  36. Liddie 6 april 2014 / 14:11

    Wat een goed en duidelijk geschreven artikel. Niet dat ik er zelf al mee te maken heb, maar toch vind ik dit best wel interessant om te lezen.

    • Macblogster 8 april 2014 / 09:03

      De richtlijn is zeer goed. Fijn om terug te lezen dat de discussie iets heeft opgeleverd en jij dit hebt samengevat. Slim.
      Ik keek wel eens naar de cijfers van lokale kranten en verenigingen en het viel me op dat zelfs zij meer vragen voor reclame uitingen. Speelt in sommige gevallen ook een rol dat het een niche betreft.
      Als je niet bij een mediabureau zit, moet je al het werk zelf doen, dus dan mag je best meer vragen en geen rekening te houden met 30%wat eraf zou moeten gaan. Lisanne verwoordt het heel scherp, de bedrijven die je benaderen werken zelf ook niet voor het minimumloon. Waarom zouden wij het dan wel moeten doen, ongeacht of het een hobby is. Waarom zou je je hobby niet serieus nemen? Wij vrouwen moeten minder bescheiden zijn. Nee heb je, ja kun je krijgen. Het is geen kwestie van wel/niet mogen vragen, maar een kwestie van jezelf serieus nemen. Als ze je niet nodig hadden zouden ze je niet benaderen.

  37. Syl 6 april 2014 / 14:27

    Weer een super duidelijk artikel! Praten over geldbedragen voor advertorials lijkt altijd een beetje een verboden onderwerp om over te praten, terwijl het wel degelijk handig is om te weten hoe het werkt en wat realistische verwachtingen mogen zijn.

  38. Sylvia 6 april 2014 / 14:39

    Ik vind je formule heel redelijk, al heb ik er toch wel moeite mee om zulke bedragen te vragen. Meestal staat zo’n advertorial tekst bij mij in 20-25 minuten op papier en kost het opstellen van een factuur en het mailverkeer ook niet veel tijd, dus dan heb je toch wel een behoorlijk hoog uurloon 😉 Ik zit nu op 50 à 60 euro per advertorial en dat is een stuk minder dan ik volgens jouw formule zou moeten vragen, maar daar voel ik me wel het meest prettig bij. Ik heb ook niet het idee dat ik daarmee de markt ‘verpest’, al gok ik erop dat je daarmee op advertorials doelt die voor minder dan 50 euro geschreven worden 🙂

    • Explorista 6 april 2014 / 20:16

      Je advertorial staat misschien in 20-25 minuten op papier, maar volgens mij steek je uren/weken/maanden/jaren in het opbouwen van je blog en je following. Uren die je niet kunt declareren. Dus een hoger tarief kun je gewoon vragen en je daar niet schuldig over voelen. Uiteraard moet je vragen waar jij je prettig bij voelt, maar wat Lisanne zegt klopt natuurlijk wel.. als iedereen onder zijn tarief werkt, maakt dat het voor de mensen die wel het ”juiste” tarief vragen lastiger 😉

  39. Sander 6 april 2014 / 14:45

    Wederom een erg bruikbaar artikel! Wij hebben van de week onze eerste aanvraag gehad voor een advertorial. Erg zitten tobben wat nou een juist bedrag zou zijn. Je wilt natuurlijk niet teveel vragen, maar ook weer niet te weinig. En het is je eerste aanvraag, dus je wilt ook niet te hoog inzetten. Maar nu ik dit artikel zo lees hebben we een prima bedrag gevraagd.

  40. Sophie 6 april 2014 / 16:04

    Ik vind het zo fijn dat je hier eerlijk over blogt! Ik weet zeker dat veel bloggers hier iets aan hebben 🙂

    Ik regel zelf eigenlijk niet meer zoveel advertorials, omdat bedrijven bijna nooit het budget hebben wat in de buurt van mijn vraagprijs komt (20 euro bieden terwijl ik bijna 25k bezoekers heb.. seriously haha). Gelukkig zit ik bij een mediabureau en krijg ik daar wel een eerlijke prijs voor advertorials en banners, anders zou ik het wel jammer vinden.

    Wat ik wel af en toe doe, is een gesponsorde winactie opzetten waar ik dan 1 link in verwerk, maar welke ik wel altijd zelf schrijf en niet teveel reclame in mag. Ik vraag daar dus geld voor en vermeld ook dat het gesponsord is, maar vraag iets minder dan bij een advertorial. Maar ook hier haakt zo’n 80% af omdat ze niet voor een winactie willen betalen, maar aan gratis winacties waar het bedrijf ook nog links in verwerkt wil hebben doe ik niet meer!

    Als iedereen zich min of meer aan deze formule zou houden en niet zo snel gratis “gastartikelen” zou plaatsen, zou het voor ons allemaal een stuk leuker worden, ik denk dat bloggers die al een tijdje meedraaien het zat zijn om steeds voor niets heen en weer te mailen… 🙂

    • Johanna 7 april 2014 / 20:58

      Dat vind ik dus enorm lastig, wat ik met prijsvragen moet doen.
      Mijn advertorials worden door een mediabedrijf geregeld en heb ik vaak geen werk van.
      Voor prijsvragen word ik vaak persoonlijk benaderd, omdat ik toch graag iets weggeef via mijn blog vind ik dat aan de ene kant ook zeer prettig, maar aan de andere kant zou ik de bedrijven toch beter naar mijn mediabureau kunnen doorverwijzen, wanneer ik voor een prijsvraag betaald zou willen krijgen. Lastig hoor..

  41. Marleen 6 april 2014 / 16:56

    Interessant artikel!

    Vraagje: zijn dit prijzen in- of exclusief BTW?

    • Lisanneleeft 6 april 2014 / 17:03

      Als je btw moet afdragen dan komt hier de btw nog bovenop! Maar het is een richtlijn, dus het is zelf even uitzoeken hoe je het precies gaat doen 🙂

  42. Shaz 6 april 2014 / 16:59

    Interessant artikel. Wat fijn dat je openheid verschaft over zulke zaken (ook jouw andere posts over bloggen).

  43. Karin Éénig Wonen 6 april 2014 / 18:28

    Als ik die formule zou gebruiken dan mag ik meer dan het dubbele vragen van nu. Toch denk ik niet dat ze daar snel akkoord mee zouden gaan!

  44. Ilse 6 april 2014 / 18:57

    Pff, ik vind het wel heel veel, hoor. Hier schrik ik wel van. Ik begrijp het minimumloonverhaal ook niet helemaal: komt 50 euro per uur overeen met het minimumloon in Nederland ofzo? Want dat is toch gewoon absurd veel?
    Haha, ik lees waarschijnlijk wel weer ergens over ofzo, daarmee dat ik niet helemaal mee ben. 🙂

    • Lisanneleeft 6 april 2014 / 19:15

      Wanneer je 50 euro per uur vraagt dan is dat compleet zonder belastingen enzo. Stel dat je als freelancer fulltime zou werken, dan zou je met een uurtarief van 50 euro ongeveer uitkomen op een minimumloon.
      Je houdt die 50 euro dan natuurlijk niet in zijn geheel over. Dan heb je nog wat bedrijfskosten, en voor de rest houd je natuurlijk een administratie bij en heb je verder nog wat werkzaamheden die erbij horen als je freelancer bent/een bedrijf hebt, waardoor je nooit 40 uur betaald kan werken in de week en dus ook meer per uur moet rekenen dan wanneer je in loondienst bent.
      Dit heb ik nooit zelf uitgerekend overigens, maar dit hoor ik constant van freelancers om mij heen.
      (btw heb ik in dit geval niet meegerekend maar dat komt er nog bovenop en dat moet je nog afdragen, dus dat zou weinig uitmaken voor mijn uitleg)

      Het lijkt misschien wat omslachtig om het op deze manier te bekijken, maar dit is wel waar het op neer komt uiteindelijk. Hoop dat ik het zo een beetje beter heb uitgelegd 😛

      • Ilse 6 april 2014 / 20:45

        Heel erg bedankt voor je uitleg!
        Ingewikkelde materie, hoor! 😉 Ik zou er nog uren over kunnen zitten nadenken en discussiëren en aan zitten tellen en rekenen, maar dat ga ik maar niet doen. 🙂

        • Lisanneleeft 7 april 2014 / 21:54

          Goede toevoeging!
          En sommige ondernemers hebben ook nog bepaalde verzekeringen bedenk ik nu.

  45. Mandy 6 april 2014 / 19:58

    Wat een super handig verhaal! Ik weet namelijk als beginnende blogger helemaal niet wat de norm is. Hier kan ik super veel mee, dankje!

  46. Monique 6 april 2014 / 20:58

    Oef, ik ben dus onlangs voor een stuk minder als 50 euro gegaan. Ik dacht tjaa, 50 euro.. het voelt als zo veel voor iemand met maar rond de 500 unieke bezoekers per maand. Maar ik zal in de toekomst er zeker aan denken om voor meer te gaan. Bedankt.

  47. Linda 6 april 2014 / 21:04

    Weer een heel fijn artikel Lisanne! Je maakt zoveel duidelijk 🙂

  48. Maai 6 april 2014 / 21:13

    Heel fijn dat je het even zo duidelijk hebt opgeschreven, deze discussie loopt nu ook onder de mama bloggers…. Ik ben het helemaal met je eens.

  49. Simone 6 april 2014 / 21:37

    Wat een super handige blogpost is dit zeg! Hier heb ik ook weer wat aan! 😀

  50. Daisy 6 april 2014 / 22:09

    Wat een onwijs handig artikel! Ik vind het zelf altijd zo lastig om een prijs te bepalen en vroeg in het begin dan ook altijd te weinig. Inmiddels doe ik het niet meer onder de 100 euro en heb daardoor dan ook vaak een afwijzing. Maar net wat je zegt, beter 1 artikel voor 200 dan 4 voor 50!

  51. Rachella 6 april 2014 / 22:13

    Hi Lisanne, wat een goed artikel. Ik ga het direct in Blogger Community NL delen!!

  52. Wieneke 7 april 2014 / 00:35

    Goed artikel! Gaat in mijn favorieten, als naslagwerk! Ik ben gevraagd met een mediabedrijf samen te werken en ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen. Heb namelijk nog niets betaalde gedaan. Ik ga het meemaken! Maar ik blijf goed meeluisteren en kijken op dit soort artikelen, facebookgroepen, etc.

  53. Mieke 7 april 2014 / 09:06

    Hartstikke fijn artikel Lisanne! Ik denk dat veel bloggers hier wat aan hebben!

  54. Suzanne 7 april 2014 / 09:41

    Handige artikeltje. Ik weet nooit wat ik moet vragen voor een advertorial, je hebt me echt geholpen hiermee.

  55. Ise 7 april 2014 / 11:42

    Een super handig artikel. Goed geschreven Lisanne!

  56. Iris Venema 7 april 2014 / 13:33

    Wauw, een super fijn en duidelijk artikel! Aan de reacties te zien zijn hier echt nog heel veel meer meiden blij mee!

    Liefs

  57. Kim 7 april 2014 / 14:36

    Geweldig dat je dit onderwerp aanbreekt, geld blijft toch vaak een taboe zodat iedereen maar wat doet en uiteindelijk profiteren de bedrijven daar dan van. Nu hebben we tenminste een houvast. Hoewel dat voor mijn blog nog lang niet aan de orde is.

  58. Tiffany 7 april 2014 / 15:35

    Dit is echt superhandig, Lisanne! Ik ben hier totaal nog niet aan toegekomen, maar het is handig te weten hoeveeel je moet vragen wanneer je toch zo’n voorstel zou krijgen. Heel lief dat je hier zoveel moeite voor doet, om het te bespreken met anderen en er een artikel over te maken! 🙂

  59. Stephanie 7 april 2014 / 18:14

    Ik heb dit artikel en de comments gelezen en vind het erg nuttig. Ik dacht eerlijk gezegd dat 50 euro al reteveel zou zijn!

    Nu ben ik nog niet klaar om geld te verdienen met mijn blog, maar dit is wel handig als naslagwerk voor als de tijd wel aanbreekt.

  60. Angela | Great Body & Skin 7 april 2014 / 21:46

    Hoi Lisanne,

    Zo fijn dat je dit soort dingen met ons wilt delen! Direct is het een bepleiting om de prijzen marktconform te houden, waar ik helemaal achter sta, zoals de rest hier lees ik over het algemeen. Er zullen altijd mensen blijven die krenten uit de pap blijven pikken, maar deze genen moeten zich afvragen wat voor imago dit hen geeft onder bijvoorbeeld adverteerders (die vast onderling praten). Kwaliteit kent haar prijs!

  61. Sophie 7 april 2014 / 21:54

    Ik heb het ook meegelezen in de facebook groep! Ik ben het er ook zeker mee eens en hanteerde wel het minimum van €50. Handig dit!

  62. Antoinette 7 april 2014 / 22:00

    Bedankt Lisanne, ik waardeer je tips over bloggen. Ik leer er veel van. Ik vind het ook leukom te zien: “nu nog gratis mijn blogtips” Gezien het feit wat ik er nu al van opgestoken heb, was het niet voor niets!

  63. Kidz Blozzy 8 april 2014 / 10:16

    Kijk, dit zijn nu tips waar een blogger wat aan heeft! Bij mijn blog is het nog lang niet van toepassing, maar had al wel gezocht naar dergelijke formules. Bedankt!

  64. Kelly 8 april 2014 / 11:24

    Heel interessant stuk Lisanne, dankjewel hiervoor! Nu mijn blog steeds beter loopt krijg ik wel eens aanvrage voor advitorials ed. ik vind het dan heel lastig een prijs te bepalen, maar dit heeft zeker geholpen =)

  65. Bo 8 april 2014 / 21:19

    Bedankt voor dit goede/leerzame artikel!

    Alhoewel ik pas ben begonnen met mijn nieuwe blog, zal ik misschien in de toekomst een keer benaderd worden. Dan is dit artikel zeker een goed houvast 🙂

  66. Saartje 9 april 2014 / 17:22

    Wat goed dat je hier een artikel aan wijdt! Mijn blog heeft nog niet zo een grote reikwijdte, maar wel handig om te weten en ook goed om te weten voor mensen die al wel een groter blog hebben! Goed om zo samen over te discussiëren.

  67. Yanna 11 april 2014 / 16:45

    Superhandig artikel! Bedankt voor de tips!

  68. Bianca 12 april 2014 / 22:08

    Leuk dat er een lijst is samengesteld, voorheen was het allemaal zo vaag. Ik weet nog dat ik mee discussieerde op de facebook pagina, ik vond de prijzen allemaal belachelijk hoog maar dit lijkt me wel een mooi gemiddelde geworden. De eerstvolgende keer dat ik gevraagd word voor een advertorial zal ik hier zeker rekening mee houden 🙂

  69. Sandra 13 april 2014 / 21:11

    Wat goed dat je hier aandacht aan besteed. Toevallig had ik het er vorige week nog over met een aantal bloggers. Goede formule, denk ik zo 🙂

  70. DeniseM 14 april 2014 / 22:00

    Ha Lisanne, ik blog al 11 jaar, maar er is zoveel veranderd de afgelopen jaren! Je blogtips zijn dan ook erg handig! Zeker nu ik met mijn nieuwe blog bezig ben. Ik heb de afgelopen dagen eindelijk wat van je blogs met tips doorgenomen. Ook deze hierboven. Fijn om een richtlijn te hebben. Dank je wel! Je schrijft het heel toegankelijk, dat spreekt duidelijk veel mensen aan.

  71. Joy 13 mei 2014 / 15:19

    Hele goede informatie! Echt iets waar je iets aan hebt. Vooral als beginnende blogger zoals ik is dit heel nuttig om te lezen!

  72. Made by Carlijn 24 juni 2014 / 16:17

    Hi Lisanne!

    Ik heb een vraagje. Ik heb vanuit een bedrijf het verzoek gekregen om een advertorial te vragen. Ik wil graag bovenstaande rekenmethode aanhouden. Weet jij wat het BTW tarief is dat ik hiervoor moet hanteren? Valt dit onder 21% of 6%? Mijn blog staat namelijk samen met mijn webshop ingeschreven.

    Groetjes,

    Carlijn

  73. Elsbet | La Vie Pure 29 september 2014 / 17:22

    Hey Lisanne,

    Ik hoop dat je even de tijd neemt om mijn vraag te beantwoorden.
    Ik krijg net een mail voor mijn eerste advertorial van een beginnende webshop, maar mijn blog is helemaal nog niet zo professioneel en nu heb ik wel wat bezoekers en pageviews, maar het gaat niet om duizenden per maand. Mijn vraag is dus : Is het wel terecht om 50 euro te vragen terwijl ik een relatief kleine en onprofessionele blog heb?

    Liefs,
    Elsbet

    • Lisanneleeft 29 september 2014 / 18:59

      Ja, zeker weten! Er staat oprechte content op je blog – dat is al heel veel waard (ook wanneer je naar google kijkt is dat nuttig voor hen). Onderschat jezelf en je blog niet! 🙂
      Realiseer ook dat ze die beginnende webshop waarschijnlijk ook niet voor de hobby doen, ze willen uiteindelijk geld verdienen. Dan hoor jij dat ook te krijgen 🙂

  74. Lana 4 december 2014 / 14:53

    Hier heb ik echt wat aan! Ik ben begonnen met mijn blog professionaliseren en ik merk dat ik langzaam al je blogs aan het lezen ben!

  75. Sherita 7 januari 2015 / 12:44

    Bedankt voor je informatieve post. Hier heb ik veel aan!

  76. Eline 13 april 2015 / 14:06

    Dit is echt een heel handig artikel!! Als beginnende blogger heb ik hier heel veel aan 🙂

  77. Salina 29 januari 2016 / 12:03

    Mag je met een *naam*.wordpress.com ook geld vragen voor advertorials? WordPress vertelt namelijk wel over advertorials en de regels, maar niet over betaald krijgen hiervoor. Iemand die weet of dit ergens staat?

  78. Esmeralda 1 maart 2016 / 11:18

    Hoi Lisanne,

    dit is een super handige formule, ik gebruik het.
    Nu vroeg ik mij alleen af hoe het zit bijv. met een social (Instagram) post?
    Ik ben toch benieuwd wat redelijk is om te vragen, ik zie zoveel verschillende dingen langskoemn.
    Misschien dat jij dit weet.

    Dank alvast!

  79. Linten Kopen 1 oktober 2016 / 18:37

    Ik zie dat er hier veel Bloggers reageren.
    Ik zit aan de andere kant van het mailverkeer 🙂

    Als bedrijf zijn er een aantal factoren die een prijs realistisch maken.
    Het eerste waar je over kan communiceren is waarom een bedrijf bij je op jouw blog wilt staan.
    *) Naamsbekendheid
    *) Meer verkoop
    *) De link die in het artikel wordt vermeld (SEO)

    Bij het eerste punt zijn het aantal lezers van jouw blog vanzelfsprekend belangrijk.
    Ik ga er voor het gemak vanuit dat ieder bedrijf eerst kijkt of zijn doelgroep op jouw blog aanwezig is.

    Bij meer verkoop kun je, als je een goed drukbezochte blog hebt, veel meer verdienen.
    Dit zijn vaak de blogs die zakelijk bezig zijn.
    Je kunt er dan voor kiezen om in plaats van een fixed fee kiest voor een andere methode.
    Wij bieden op https://lintenkopen.nl een affiliate programma aan.
    Bij iedere klant die via jouw blog bij ons een aankoop doet ontvang je een percentage van de verkoop.

    Bij een goed geschreven blog kun je hier veel hogere inkomsten behalen dan die paar tientjes.
    Het blogartikel staat jaren online.
    Door een goede mix te vinden van interessante en commerciële inhoud op je blog, kun je langdurig inkomsten generen.

    Mocht je een blog beheren wat aansluit bij onze producten dan mag je altijd contact opnemen.

  80. Linda | travellersoftheworld 1 januari 2017 / 23:27

    Handig artikel dit! Wij hebben nog weinig samenwerkingen gehad (bestaan ook nog niet heel lang), maar hebben tot nu toe twee keer een bedrag geboden gekregen, wat hoger is dan dat eruit deze rekensom zou komen. Zo lastig om zelf een reëel bedrag te bedenken

  81. Biologisch.website 14 januari 2017 / 10:52

    Mooie artikel heb je geschreven, waar je echt iets aan hebt en duidlijk!
    onze blog bestaat nu zoon 2 jaar, nog niks verdient met bloggen.

  82. Jannette 26 januari 2017 / 14:28

    Leuk artikel. Ik ben een beginnende blogger maar het is zo leuk en zou hier zeker meer mee willen doen.

  83. Debbythechocoholic 31 oktober 2017 / 18:13

    Dankjewel voor deze duidelijke blogpost. Ik heb enkele websites moeten afzoeken voor dit onderwerp, meerdere bloggers verwezen me door naar deze blogpost. Dus bij deze kwam ik op je website terecht.
    Enorm bedankt voor je hulp! Ik heb zonet mijn eerste aanvraag gekregen voor een betaalde blogpost en had totaal geen idee hoe ik dit moest aanpakken. Dankzij jou kan ik het nu wel aan 🙂

    Fijne avond x

  84. Roderick 16 augustus 2018 / 14:55

    Vanuit het oogpunt van vindbaarheid / linkbuilding gaat het vooral om zaken als domein autoriteit, trust flow en citation flow. Het aantal volgers, pageviews etc. is dan eigenlijk volstrekt onbelangrijk. Eigenlijk zou je misschien wel 2 prijzen moeten hanteren 1 voor alleen een artikel met link en 1 voor een artikel wat je ook daadwerkelijk ‘promoot’. Ik zie soms blogs die €250, – voor een artikel vragen terwijl ze een hele magere domein autoriteit hebben. Natuurlijk hou je van je eigen blog en kost het tijd om unieke content te schrijven, maar vooral voor linkbuilding is het ook echt een kwestie van vraag en aanbod en er zijn veel, heel veel blogs met matige autoriteit, waar je als linkbuilder dus niet snel meer dan €75, – bv voor over hebt. Heb je een flinke autoriteit en citation flow dan is het helemaal niet raar om in honderden euro’s te denken. En iedereen mag natuurlijk vragen wat hij / zij wil 😉

    • Lisanne 23 augustus 2018 / 19:57

      Die blogs met een lagere autoriteit maar wel heel veel volgers + een bedrijf dat zich richt op SEO is dan gewoon geen goede match, in mijn ogen. Die kunnen zich dan beter richten op het beïnvloeden van mensen, ipv beïnvloeden van google. En andersom natuurlijk precies hetzelfde!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.