Ik deed iets geks na een instagramcursus #worthit

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de instagramcursus #worthit volgde, van C.Academy. Wellicht ken je Charlotte wel, voor zover ik weet is zij erg innovatief met Instagram en Instagramcursussen. Worth it gaat over geld verdienen en je prijs bepalen. Een beetje een “eng” onderwerp voor creatieve ondernemers zoals ik. En ik moet zeggen dat het resultaat ervan nog best wel eng is, er staan nu prijzen op mijn website namelijk.

Maar eerst de cursus! Ik heb vaker Instagramcursussen gevolgd, bijvoorbeeld Ondernemen in Pyjama bij Berdien, daar werden stories afgewisseld met video’s via IGTV, daarnaast heb je natuurlijk de posts nog. De Instagramcursus #worthit bestaat eigenlijk enkel uit stories én bijbehorende posts. Achteraf een live Q&A die je achteraf kan opslaan. En een e-book die je kan gebruiken als naslagwerk wanneer je de cursus hebt gevolgd. Maar in principe kan iedereen stories volpraten, het gaat er natuurlijk om wát er daadwerkelijk gezegd wordt. Daar kan ik je wel iets over vertellen!

Eigenlijk heb ik vrij lang gewacht met het maken van mijn review van deze cursus omdat ik het allemaal even moest laten bezinken. Inmiddels kan ik het (voor een deel) in de praktijk brengen. En jullie dat laten zien! Wel moet ik zeggen dat ik veel screenshots gemaakt heb om met jullie te delen, maar er op veel shots al zó veel waarde staat dat het bijna te veel “cadeau” doet. Terwijl dit alleen een review is! Je kan je dus voorstellen dat er écht heel veel informatie in de cursus zit.

Hierboven kun je zien hoe de cursus opgebouwd is (en als je stories kent, kijk even bovenin het scherm hoeveel het er zijn op een dag!). Tussendoor krijg je veel uitleg en voorbeelden uit de praktijk. Charlotte is namelijk zelf succesvol ondernemer en vergaart graag kennis over ondernemen en geld. Ze weet dus ontzettend veel. En ze vertelt het allemaal heel interessant.

Wat je hierboven ziet is haar uitleg over gratis werken. Eigenlijk heb ik dit nu al door middel van 2 shots uit de cursus “cadeau” gegeven. Nu is het natuurlijk zo dat wanneer je de hele cursus volgt dat je precies weet hoe je dat doet. En waarom. En hoe zij dat doet, welke fouten zij gemaakt heeft en hoe mensen reageren.

Hierboven vind je stories van twee verschillende dagen. De cursus duurt een week, de hoofdstukken kan ik me niet zo voor de geest halen maanden na de cursus. Daarentegen ben ik afgelopen weken wél enorm bezig geweest met de cursus want de essentie vergeet je niet zomaar.

Het stukje over pakketten vond ik wel leuk om jullie te laten zien omdat ik daar iets mee heb gedaan wat denk ik nog geen enkele andere blogger in Nederland heeft gedaan. Ik heb namelijk mijn pakketten online gezet. Openbaar. Jíj, als lezer kan nu dus zien wat mijn prijzen zijn (ok, ik weet dat je nieuwsgierig bent, ze staan hier). Naar aanleiding van de cursus heb ik besloten ze online te zetten, gewoon openbaar.

Waarom?

Ik weet uit ervaring, van toen ik nog heel veel blogde, dat ik heel veel aanvragen kreeg voor gesponsorde blogposts. Vaak wilden ze alleen niet betalen wat het waard is. Ze proberen maar wat en af en toe hapt er een blogger om voor een paar tientjes gesponsorde content te maken. Zo was ik veel tijd kwijt aan het heen en weer sturen van mailtjes omdat ze geen idee hadden van waarop ik ja en nee zou zeggen. Nu kan ik verwijzen naar de pagina en adverteerders die (te) weinig budget hebben kunnen verder kijken naar andere bloggers. Dan hoef ik daar geen tijd meer aan te besteden.

Zo krijg ik alleen nog mailtjes van mensen die wél klant van mij willen zijn. En af en toe mailt er heus nog weleens iemand met een gek voorstel, maar ik kan ze dan gewoon wijzen op de betreffende pagina en hoef verder geen uitleg te geven. Daar was ik vroeger zo ontzettend veel tijd aan kwijt!

Dit is een van de vele dingen die ik uit de cursus heb kunnen halen, maar dit is wel een heel duidelijk zichtbaar resultaat voor jou als lezer. Ik ben ook wel benieuwd wat jij ervan vindt dat het openbaar staat.

Na de curus vond er een livestream plaats op Instagram waarin echt álle vragen behandeld werden. Cursisten konden deze naderhand downloaden, voor als ze er niet bij waren. Best handig, meer dan twee uur aan nuttige informatie.

Ik heb ontzettend veel geleerd van Charlotte. Sommige ondernemers zullen zeggen: je moet zo veel mogelijk vragen en met trucje zus en trucje zo doe je dat. Dat is absoluut niet wat Charlotte doet. Ze focust juist op éérlijke prijzen, voor beide kanten. Zo heeft ze zelf verschillende uurtarieven voor verschillende diensten die ze aanbiedt, in het een is ze nu eenmaal beter dan het andere. Maar letterlijk met uurtarieven werken is ook weer een dingetje. Wil je dat mensen weten wat je uurtarief is, of wil je ze een product, een compleet pakket aanbieden?

Allemaal keuzes die je kunt maken.

En verder zou ik zeggen, als je ondernemer bent of graag wil worden: de cursus is het zeker waard! Toen ik op het punt stond om hem te kopen heb ik hem cadeau gekregen, maar anders had ik hem gewoon gekocht. Ik denk dat er ook tussen de regels wel door te lezen valt dat ik enthousiast ben, haha.

Ik ben wel heel benieuwd: wat vind jij van het idee van het online zetten van prijzen als blogger? En wat hoe vind jij het zelf als consument als iemand géén prijzen op zijn website heeft staan?

DELEN:

11 reacties

  1. Dio 25 september 2019 / 12:32

    YES, ik ben echt een grote fan van Charlotte en al haar kennis en energie die ze deelt. Zelf heb ik ook twee cursussen gevolgd en daar heb ik echt veel van geleerd.

  2. Naomi 25 september 2019 / 12:52

    Ik ben (nog) geen ondernemer, maar denk daar wel vaak over na. Die cursus ga ik even onthouden voor wie weet ooit… Dank voor de tip.

  3. Audrey 25 september 2019 / 13:42

    Klinkt interessant! Ik zie bij je tarieven wel steeds ‘link naar keuze’ staan. Sta jij dus ook open voor do-follow-links bij betaalde samenwerkingen? Dat zie ik steeds vaker gebeuren, terwijl er toch vaak voor gewaarschuwd wordt.

    • Lisanne 25 september 2019 / 16:58

      Ik ben nog helemaal niet bewust bezig geweest met no-follow of do-follow links, dus ja! In principe zijn alle links op mijn website/in mijn content do-follow 🙂 Soms vragen bedrijven wel specifiek om no-follow, dan doe ik dat!

  4. Romy 25 september 2019 / 18:49

    Je maakt me zeker enthousiast om ook een keer een van haar cursussen te volgen. Zo te lezen kan ik er echt heel wat aan hebben als startende ondernemer. Ook superfijn dat je naderhand alle mogelijke vragen kunt stellen en de antwoorden op die vragen kunt downloaden. Daar heb je als gebruiker echt wat aan.

  5. Lilian 26 september 2019 / 13:56

    Wat goed dat je zo open bent. Jij had toch ook een keer een berekening online gezet over hoeveel je kunt vragen voor een advertorial op basis van je bezoekers? Volgens mij gebruikt iedereen die 🙈

    • Lisanne 27 september 2019 / 12:57

      Ja, dat klopt! Die hadden we samen in een facebookgroep bedacht maar die facebookgroep bestaat al heel lang niet meer. Dus gelukkig had ik hem goed uitgeschreven!

  6. Mariska 27 september 2019 / 09:26

    Wat een interessante post en die cursus klinkt mij als muziek in de oren. Ik ga dit blog artikel bij mijn favorieten zetten en er later nog even naar kijk voor een tweede ronde 🙂

  7. Mascha 28 september 2019 / 09:46

    ik vind het zo gaaf dat je jouw tarieven online hebt gegooid! Super stoer! En heel duidelijk 🙂
    Ik heb ook getwijfeld om de cursus te nemen, maar zat met tijd (prioriteit)

    • Lisanne 28 september 2019 / 22:11

      Wie weet voor de volgende keer leuk, het is echt wel aan aanrader 😀

  8. Jacqueline 4 oktober 2019 / 20:19

    Volgens mij zijn er toch wel meer bloggers die hun mediakit openbaar hebben staan?
    Vind jouw informatie mooi duidelijk beschreven hoor! Zelf ben ik geen ondernemer en laat ik de meeste samenwerkingen via Linkpizza lopen. Vind ik eigenlijk wel makkelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.