De titel bepaalt voor de lezer vaak of hij of zij een stuk wel of niet gaat lezen. Jij hebt (waarschijnlijk) veel aandacht en liefde gestoken in het schrijven van een briljante blog, dan is het natuurlijk ook leuk als hij veel gelezen wordt! Een briljante, super-sexy, uber- aantrekkelijke titel kan je hierbij helpen. Maar hoe doe je dat eigenlijk, zo’n geweldige titel bedenken? Daar zijn een aantal trucjes voor…
Oja, dit is gewoon een lamp hoor… bron
Maak de lezer nieuwsgierig
Dat is waar het om draait bij het schrijven van een titel: zorg dat je je lezer zo nieuwsgierig maakt, dat hij wel gelezen móet worden.
De trucjes voor het schrijven van een briljante titel
En ja, eigenlijk zijn er een heleboel kant en klare trucjes om een goede, pakkende titel te schrijven die de lezer nieuwsgierig maakt. Welke tips dit zijn? Ik geef een aantal voorbeelden!
Sex sells
Het is zó flauw, maar echt waar. Een titel die iets met seks te maken heeft wordt vaker aangeklikt. En ja, zoals je ziet heb ik hier in mijn titel ook even gebruik van gemaakt.
Speel de lijstjes-kaart
Niet alleen een titel-tip, maar ook een schrijftip. Lijstjes doen het vaak goed! 13 redenen om… 44 tips om… vul maar in!
Provoceren
Maak een titel die net op het randje zit, provoceer een beetje. Als ik een titel via social media zie langskomen die ik raar en bijzonder vind, dan ben ik nieuwsgierig en klik ik verder. Het is maar net of dit bij je past, je kan wat dit betreft wat grenzen opzoeken! Leuk om eens uit te proberen, alleen niet altijd even makkelijk om het netjes te houden.
Grote indrukwekkende woorden
Woorden die je nieuwsgierig maken doen het ook goed: verrassend, indrukwekkend, briljant, geweldig, ultiem, grandioos, etcetera.
Overdrijf een beetje
Een klein beetje (of een beetje veel) overdrijven in je titel kan geen kwaad.
Nog 20 trucjes!
In dit artikel op Blogtrommel.com vind je nog twintig tips die zeker weten bruikbaar zijn! Ik kwam hem tegen toen ik op zoek was naar aanvullingen op dit artikel, maar deze zou ik eigenlijk allemaal wel in mijn rijtje kunnen noemen. Lezen dus!
Denk aan je doelgroep
Voor elke doelgroep, elk publiek, zijn andere woorden succesvol. Een hippe term (YOLO ofzo) gebruiken op een website voor ouderen is niet zo’n succes. Je kan je uitleven qua titels, maar zorg wel dat het een beetje past!
Een titel is een titel en moet een titel blijven
En oja… een titel blijft wel een titel, zorg ervoor dat je titel past bij de blogpost. Dat lijkt misschien logisch, maar als je echt creatief aan de slag gaat met het bedenken van titels kun je dat natuurlijk een beetje uit het oog verliezen! Wanneer een lezer nieuwsgierig is, op jouw titel klikt, en vervolgens teleurgesteld is omdat het iets heel anders is, dan gaat hij je volgende uitnodigende titels ook niet meer serieus nemen.
Nu je deze trucjes kent ga je ze ook herkennen. Veel populaire online magazines hebben al geweldig door hoe je dit kan gebruiken. Veel bloggers daarentegen nog niet. Er is nog genoeg ruimte voor creativiteit, dat is leuk! Ik kan er zelf ook nog veel meer mee doen, hoewel ik titels zoals die van deze blogpost wel een beetje overdreven vind. Maar helemaal niet bezig zijn met creatieve en effectieve titels is natuurlijk een ander uiterste! Hoe goed denk jij na voor je een titel gebruikt voor je blogposts?
Leuke tips!
Over titels denk ik eigenlijk nooit zo na. Soms komt er ineens iets origineels/extra leuks in me op en andere keren valt het tegen en dan denk ik inderdaad ook maar: een titel blijft een titel. Als het maar duidelijk is waar het over gaat.
Zelf vind ik het ook belangrijker om duidelijk te maken waar het over gaat, dan om lezers te trekken, maar dat is natuurlijk ook een beetje afhankelijk of je inkomsten wil maken met je blog. Wat je zegt, je moet wel goed rekening houden met je doelgroep. Door verkeerde woordkeuzes kan je ook lezers kwijt raken.
Dit was zeker weer een pakkende titel 😉 Je mag jezelf in ieder geval wel noemen in het rijtje “kan pakkende titels schrijven”
Wat een fijne tips weer. Merk inderdaad dat een leuke titel, meer mensen trekt dan een standaard titel.
Wat een leuke en handige tips om bij stil te staan bij het schrijven van titels! Eigenlijk denk ik daar nooit zo over na maar door een titel spannend te maken komen er misschien meer mensen op af, dat wekt dan interesse. Ik ga ermee aan de slag om dit in de praktijk te brengen, dankjewel voor de handige tips!
Ik vind mijn titels altijd saai dus kan deze tips goed gebruiken!!
Leuk om over bange denken! Eerder schreef ik alleen de datum in mijn titel, nu zet ik er ook achter waar ik die dag over geschreven heb… Niet heel pakkend eigenlijk….
Aah dit vind ik een leuk artikel!
Handige tips, ik heb hier nog nooit over nagedacht maar het werkt wel. De volgende keer ga ik het ook proberen.
Liefs
Haha grappig: seks sells! Maar nu ik je trucjes lees herken ik wel dingen wat mij zelf doet klikken. Vooral bij van die sites met korte leuke artikelen waar wat weetjes instaan. Bij mij is het eigenlijk niet zo moeilijk: gewoon wat het recept is.
Handig artikel, ik zit ook meer te spelen met titels omdat ik ze soms zo saai vind. Ik ga er meer mee doen 🙂
Wat een handig artikel Lisanne! Hier zou ik ook eens vaker bij na moeten denken, denk ik haha
Wat een leuk artikel. Handige tips die ik zeker kan gebruiken.
Behalve dan seks sells… Haha!;) Daar word ik alleen maar melig van denk ik, wanneer ik een titel voor een DIY-artikel moet bedenken:)
Fijne paasdagen!
Super leuk artikel en klopt als een bus!
Leuke en handige tips!
Goede tips!
Ik vind het ook wel moeilijk, hoor.
Een bijkomend probleem: in het begin probeerde ik zo weinig mogelijk Engels te gebruiken op mijn blog, zowel in de titels als in mijn stukjes zelf, maar ik denk toch dat artikels met een Engelse titel of Engelse termen in de titel en het stukje zelf (diary, shoplog, happy, healthy i.p.v. gezond, music i.p.v. muziek, fun i.p.v. leuk,…) sneller aangeklikt en gelezen worden.
Eigenlijk ben ik nooit echt zo creatief met titels, mijn titels vatten meestal gewoon samen waar mijn stukjes over gaan, niet meer, niet minder. 😉
Ik ga er toch eens wat meer op proberen letten, geloof ik. 🙂
Wij doen ook altijd ons best om een pakkende titel te gebruiken. Maar soms is dat nog best wel lastig haha. Heel leuk deze blog 🙂
Leuk! Ik denk er wel vaak over na, maar vind het vaak ook nog wel lastig. Ik vind het wel heel leuk om daar een beetje mee te spelen en er creatief mee te zijn. Komt alleen nog niet altijd tot uiting haha.:D
Fijn artikel van de Blogtrommel 🙂 Vooral sites als Cosmopolitan, Linda etc. zijn erg goed in die titels. Al overdrijven die vaak zodanig dat het daadwerkelijke artikel dan weer een beetje tegenvalt 😉
Ik probeer ook steeds vaker een originelere titel te bedenken dat trekt toch meer mensen
@Lisanne: Dank voor het noemen van mijn blog! Geweldige foto – en ondertitel – bij dit arikel. 😉
Merk zelf ook enorm dat provocerende titels heel erg nieuwsgierig maken, zeker als het woord seks erin staat haha. Geen van m’n Facebook-vrienden durfde het te liken, maar ik zag in m’n statistieken dat ze het in grote getale lazen haha!
Goede tips! Grappig haha, ik heb dat plaatje al zovaak gezien dat ik er gewoon alleen nog maar een lamp in kan zien :’)
Ik merkte zelf ook wel hoe dit de mensen nieuwsgierig kan maken. Heel leuk hoe goed dat kan werken! Soms ben ik er gewoon niet hard genoeg mee bezig, en maak ik flauwe titels. Titels die gewoon beschrijven over wat het artikel gaat. Ik zou er meer mee bezig moeten zijn 🙂
Heerlijk hoe jij met je blogs altijd even mijn hersenen laat kraken. Zoveel energie steek ik niet in het bedenken van een titel, terwijl dat we een reden kan zijn om een artikel wel of juist niet te lezen.
Superhandig dit!
Fijne tips, Lisanne! Dankjewel 🙂
Weer zo’n handig artikel, Lisanne. Ik ga het eens toepassen haha!
Ik blog mijn gedichten dus de titel van het gedicht is dan ook de titel van de blogpost…
Wat een geweldig artikel om te lezen met zoveel goede en bruikbare tips. De titel is inderdaad bijna het belangrijkste van een artikel! Bedankt voor je behulpzame adviezen.
Goede tips en leuk geschreven!
Weer een heel handig artikel en leuk geschreven, dankjewel!!
Liefs
Hele goede en vooral hele handige tips! Je titel ‘verkoopt’ toch als het ware je artikel, dus hoe beter, des te meer lezers natuurlijk! Mijn titels zijn nooit zo heel erg spannend, maar ik probeer er tegenwoordig wel wat meer bij stil te staan. Toch vind ik het soms nog best lastig hoor!
Leuk om te lezen! En goed om hier over na te denken! Ik gebruik juist meestal feitelijke titels zodat een lezer gelijk weet wat hij te lezen krijgt. Maar er wat creatiever mee omgaan kunnen mensen inderdaad nieuwsgierig maken :).
Goede tips, alweer! Echt fijn dat je dit doet. Ik denk soms nog te makkelijk over titels.
Wat een fijne post. Ik heb vaak moeite met titels. Volgende keer pak ik dit lijstje erbij.
Leuk! Ik vind pakkende titels altijd moeilijk om te bedenken. Ik hou het dus vaak lekker praktisch en duidelijk. Maar deze tips ga ik zeker gebruiken! Ik ben benieuwd 😉
Wat een goed artikel! Ik denk soms best lang na over de titels van mijn artikelen en vind het soms nog best lastig om een goede en passende titel te vinden (vooral bij bijvoorbeeld en outfit post)
Ik heb de neiging om mijn titels altijd vrij ‘zakelijk’ te houden (dus bijv. ‘review: …’ ipv ‘mijn nieuwe favoriete blush’), hoewel dat wel makkelijk zoekt is het wel iets minder triggerend. Ik kan er dus zeker nog wel wat aan doen, maar aan de andere kant vind ik het ook wel lekker strak, alles gewoon hetzelfde.
Leuk en leerzaam artikel dit! Ik denk eigenlijk nooit zo na over titels … Hmm.
Handige en leuke tips! Vooral je grenzen opzoeken, ga ik ook maar eens proberen :)!
Misschien ook nog als leestip: http://www.writeaholic.nl/2014/04/01/dont-read-zo-maak-je-dikke-titels-kekke-koppen/
Ik heb door schade en schande geleerd om te zorgen dat mijn titels goed passen bij het onderwerp. Ik gebruikte eerst altijd woordspelingen en grappige titels. Maar die waren heel slecht voor mijn seo! Wel balen hoor.
Fijn artikel over een blogonderwerp weer! Handige tips, helemaal omdat ik geen held ben in het schrijven van titels. Zelf vind ik de tip van Blogtrommel: Zet je lezers aan tot actie heel erg in mijn straatje passen. Toch maar eens toe gaan passen.